مربیان ایرانی فدراسیون فوتبال ممنوع‌المصاحبه هستند؟

بلاتکلیفی در تمام رده‌های فوتبال ملی حرف اول و آخر را می‌زند. او و همکارانش به نظر می‌رسد که معمولا سعی می‌کنند به جای مدیریت کردن، اوضاع را کنترل کنند. بررسی شرایط نابسامان تیم‌های ملی تحت نظر فدراسیون به خوبی این واقعیت را به همه نشان می‌دهد.

 
فاجعه در آستانه جام‌جهانی جوانان
 
کمتر از ٢٠ روز تا آغاز بازی‌های تیم‌ملی جوانان در جام‌جهانی باقی‌ مانده است. بعد از مسابقات قهرمانی آسیا، شاگردان امیرحسین پیروانی اردوهای مناسبی در ماه‌‌های اخیر برگزار نکرده‌اند. طبق برنامه‌ریزی کادر فنی دور جدید تمرینات این تیم از ٢٨ فروردین‌ماه آغاز شد و قرار بود از اول اردیبهشت‌ماه تمام بازیکنان به اردو اضافه شوند اما این اتفاق تا به  امروز رخ نداده و باشگاه‌‌ها حاضر نیستند بازیکنان جوان خود را در اختیار تیم‌ملی قرار بدهند. نکته نگران‌کننده بعدی این است که در جریان تست‌گیری از وضع جسمانی بازیکنان در روز اول اردیبهشت مشخص شد آنها شرایط خوبی ندارند و با توجه به غیبت یاران اصلی،‌ عملا در آستانه بازی‌ها فرصتی وجود ندارد که با حضور تمام نفرات تمرینات تاکتیکی و جسمانی برگزار شود. امیر حسین پیروانی چند روز پیش در مصاحبه‌ای با اشاره به اهمیت مسابقات جام‌جهانی و حساسیت بازی‌ها به شرایط بحرانی تیم جوانان انتقاد کرد و از مربیان باشگاه‌‌ها خواست همکاری بهتری با او داشته باشند. اما جالب اینجاست که حالا او طبق شنیده‌ها ممنوع‌المصاحبه‌ هم شده و حق ندارد از شرایط انتقاد داشته باشد! تیم‌ملی جوانان به خاطر ضعف فدراسیون فوتبال در برنامه‌ریزی و برقراری تعامل با باشگاه‌ها روزهایی طلایی را از دست می‌دهد.
 
نوجوانان هم بی‌برنامه‌ هستند
 
تیم ملی نوجوانان ایران هم توانسته جواز حضور در مسابقات جام‌جهانی نوجوانان را که ١٥ مهر ماه در هند برگزار می‌شود به دست بیاورد. البته با توجه به دوستی نزدیک چمنیان سرمربی این تیم با فریدون معینی رئیس کمیته جوانان، نوجوانان شرایط بسیار بهتری نسبت به جوانان داشته‌‌اند. ضمن این‌که بازیکنان کمتری از تیم نوجوانان در لیگ برتر و لیگ یک حضور دارند. اما مسأله اساسی اینجاست که حمایت‌ها از تیم  نوجوانان در مقایسه با حریفان قدرتمند خیلی ضعیف است و هیچ‌کسی نمی‌‌داند که تا مهر ماه‌سال جاری که تیم عازم مسابقات خواهد شد برنامه آماده‌سازی و بازی‌های دوستانه چه خواهد بود.
 
فوتسالیست‌های همچنان ناراضی
 
تیم ملی فوتسال ایران بعد از کسب مقام سومی در جام‌جهانی تنها  دو بازی دوستانه با روسیه در تهران و دو بازی دوستانه با کرواسی در زاگرب برگزار کرده است. فوتسالیست‌‌ها از بی‌توجهی فدراسیون به این رشته همچنان گلایه دارند و بسیاری از بازیکنان در مصاحبه‌های خود به تبعیض مدیران فدراسیون بین تیم‌ملی بزرگسالان فوتبال و سیار تیم‌ها انتقاد کرده‌‌اند. آنها حتی هنوز با گذشت چند ماه از افتخار بزرگ‌سال گذشته، نتوانسته‌‌اند پاداش‌های نقدی خود را دریافت ‌کنند. جالب اینجاست که کمیته فوتبال همچنان با سرپرستی کفاشیان و بدون رئیس فعالیت می‌کند و در فوتسال هم آرامش برقرار نیست. البته تیم‌ملی فوتبال ساحلی در بین تمام تیم‌های ملی فوتبالی که تحت نظر فدراسیون فعالیت می‌کنند شرایط نسبتا بهتری دارد و درحال حاضر در جام‌جهانی باهاما حاضر است و مدت‌هاست مشکلی در این تیم وجود ندارد.
 
فوتبال بانوان تعطیل است؟
 
دختران ملی‌پوش ایران هم بعد از چند‌سال تعطیلی فوتبال ملی بانوان دور هم چمع شدند و چند هفته قبل در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کردند. بازیکنان تیم‌ملی فوتبال بانوان در این مدت در مصاحبه‌های مختلف از مدیران فدراسیون درخواست کرده‌اند که شرایطی را به وجود بیاورند که این تیم دوباره تعطیل نشود و از همین حالا برنامه‌ریزی حمایتی مناسبی برای ییشرفت آنها داشته باشند. اما جالب اینجاست که بعد از پایان مسابقات قهرمانی آسیا  به هیچ عنوان معلوم نیست که فدراسیون چه برنامه‌‌ای را برای ادامه راه دختران فوتبالیست در دستور کار خود قرار داده است.
 
چه خبر از تیم امید؟
 
مردم و رسانه‌ها که هیچ خبری از برنامه‌های تیم‌ملی امید- المپیک ایران ندارند. تیمی که چندین دهه است فقط با ناکامی زندگی می‌کند. در چنین شرایطی اگر از مدیران فدراسیون فوتبال هم درباره تیم امید سوال کنید، آنها هم هیچ خبری از آینده این تیم ندارند. البته تازگی‌ها فدراسیون و کمیته المپیک توافق کرده‌اند که مدیریت تیم برعهده فدراسیون باشد. حالا قرار است برای این تیم سرمربی و کادر فنی انتخاب شود که به خاطر بی‌پولی فدراسیون این پروسه با حواشی زیادی رو‌به‌رو خواهد بود.
 
کی‌روش، جام‌جهانی و ادامه مشکلات
 
تیم ملی فوتبال ایران در آستانه یک صعود تاریخی به جام‌جهانی ٢٠١٨ روسیه قرار دارد. این صعود می‌تواند در بازی ٢٢ خردادماه ایران- ازبکستان که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود قطعی شود. اما همه به خوبی می‌دانند که در تیم‌ملی بزرگسالان هم فقدان برنامه‌ریزی بدجوری توی چشم می‌زند. در فاصله حدود یک ساله تا جام‌جهانی هیچ خبری از تقویم یک ساله فوتبال ملی ایران وجود ندارد و کی‌روش هم به دلیل بی‌اعتمادی که به اجرایی شدن برنامه‌هایش در فوتبال ایران دارد، هنوز برنامه‌ای برای اردوها و بازی‌های تدارکاتی مدنظر خود به فدراسیون ارایه نداده است. البته روز گذشته اعلام شد که تیم‌ملی قبل از بازی با ازبکستان با تیم‌ملی مونته‌نگرو بازی دوستانه‌ای برگزار خواهد کرد ولی این نکته دلیلی بر این نیست که ضعف در برنامه‌ریزی درست و اصولی نادیده گرفته شود. مشکل زمین تمرین هنوز حل نشده ودستیاران ایرانی کی‌روش همچنان اخراجی هستند. هر لحظه امکان دارد که دوباره کی‌روش جنجالی تازه به راه بیندازد. چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد فدراسیون بتواند شرایطی را به وجود بیاورد که باشگاه‌ها تمام بازیکنان خود را هر وقت که این مربی درخواست کرد در اختیار تیم‌ملی قرار دهند.
 
همه ممنوع‌المصاحبه هستند
 
مربیان ایرانی تحت قرارداد فدراسیون فوتبال اجازه مصاحبه کردن ندارند. با هر کدام از آنها که تماس می‌گیریم، بعد از عذرخواهی تأکید می‌کنند که فقط با اجازه کتبی روابط عمومی فدراسیون اجازه صحبت کردن دارند. همان‌طور که در این گزارش به آن پرداخته شد تمام تیم‌های ملی فوتبال ایران هم با مشکل برنامه‌ریزی و هماهنگی با باشگاه‌ها مواجه هستند. بین تمام مربیان تحت قرارداد فدراسیون اما انگار فقط کی‌روش این اجازه را دارد که هر وقت تصمیم گرفت به مرخصی برود و مصاحبه کند. این شرایط به خوبی نشان می‌دهد که سایر تیم‌های ملی فوتبال ایران برای رشد و اجرایی شدن برنامه‌های خود نیاز به سرمربی چون کارلوس کی‌روش دارند. مربی که می‌تواند فدراسیون را مجاب کند بهترین لباس را در اختیار شاگردانش قرار دهد. مربی که می‌تواند پاداش نقدی مسابقات را بعد از مسابقات در همان رختکن از مدیران فدراسیون به صورت دلار بگیرد. مربی که اردوهای تیمش در بهترین هتل‌ها برگزار می‌شود و اگر اراده کند تیم به اردوهای خارجی اعزام شود این اتفاق رخ خواهد داد.