تاج: تماشاگر متخلف پرسپولیس را پیدا کردیم

مهدی تاج در خصوص جلسه‌ای که در خصوص بازی‌های تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا امروز (یکشنبه) در فدراسیون فوتبال برگزار شد، گفت: به هر جهت مشکلاتی در زمینه تماشاگران داریم، به این دلیل که تنها پوئنی که ما نسبت به رقبای خود داریم، همین تماشاگران هستند. آهسته آهسته این فرصت تبدیل به یک تهدید می‌شود و بازی با پرسپولیس بدون تماشاگر شده است. اگر مقابل این اتفاقات گرفته نشود، استقلال هم از حضور تماشاگرانش محروم خواهد شد و علاوه بر آن جریمه‌های سنگین مالی هم برای فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های ما در نظر گرفته شده است، این مسائل شکننده است.

وی افزود: جلسه‌ای در این خصوص با وزیر ورزش و جوانان داشتم که ایشان نظرات خوبی در این زمینه داشتند. امروز هم اولین جلسه کارگروه در فدراسیون فوتبال برگزار شد که فرماندهان یگان ویژه، مسئولان اطلاعات، مدیر کل حراست وزارت ورزش آمدند و از دست‌اندرکاران شورای امنیت کشور به جلسه آمدند و قرار شد جلسه بعدی هم ۱۰ روز دیگر برگزار شود. در مصوباتی که امروز داشتیم، بنا شد اگر فدراسیون فوتبال تشخیص بدهد، ممکن است ورزشگاه‌ها را با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت پر کنیم که یگان ویژه بتواند کنترل کند. همچنین باید کلاس‌های آموزشی برای تماشاگران بگذاریم که در این زمینه با صدا و سیما همکاری خواهیم کرد. بالاخره تماشاگران باید بدانند ترقه و لیزری که به ورزشگاه می‌آوردند، جریمه دارد. علاوه بر آن باعث شده AFC به‌جای یک ناظر امنیتی، برای بازی‌های پیش‌ِرو دو ناظر امنیتی به ایران بفرستد.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به پیشنهاداتی که در جلسه امروز شده است، گفت: من پیشنهادی دادم که دیگر بلیت رایگانی برای تماشاگران وجود نداشته باشد و مسابقه‌ای را به‌صورت رایگان برگزار نکنیم که اعضای کارگروه هم این پیشنهاد را قبول کردند. اگر مسابقه‌ای قرار باشد رایگان برگزار شود، فدراسیون فوتبال با این کار مخالفت خواهد کرد. رایگان باعث باز شدن در‌ها می‌شود و یک عده هر طوری که می‌خواهند به ورزشگاه می‌آیند. اگر کسی هم تخلفی کند و ترقه‌ای بیندازد، سه دستگاه قضایی با متخلف برخورد قضایی خواهند کرد، چون باعث محرومیت کشور می‌شود. همچنین کمیته اخلاق و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، اخلال‌گران را از ورود به ورزشگاه ممنوع خواهد کرد. بلیت‌فروشی الکترونیکی، نشستن افراد روی صندلی خودشان، گرفتن کد ملی هواداران، دوربین گذاشتن در ورزشگاه‌ها برای شناسایی متخلفان هم دیگر در دستور کار خواهد بود. تلنگری به مجموعه کشور خورده و این کار هم فقط کار فدراسیون فوتبال نیست، چون فدراسیون فوتبال نمی‌تواند نیروی انتظامی یا زندان درست کند تا با متخلفان برخورد شود.

تاج درباره اینکه پرسپولیس باید بدون تماشاگر به مصاف لخویا برود، خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که داشتیم و قرار شد مسئولان امنیتی هم آن را پیگیری کنند، این بود که چنین اتفاقی هفت روز مانده به پایان تعلیق دوساله محرومیت پرسپولیس رخ داد، یعنی هفت روز مانده بود که این محرومیت به پایان برسد، اما یک فشفشه بین تماشاگران روشن شد و ترقه‌ای هم به داخل زمین پرتاب کردند که این اتفاقات توسط یک شخص انجام شده است. این فرد را شناسایی کردیم و قرار شد با او برخورد قانونی شود. این کار هم صورت خواهد گرفت. محرومیت پرسپولیس هم اتفاق خوبی نیست و این تن‌ها امتیاز ما نسبت به رقبا بود. دیگر می‌دانید که آن‌ها با جت اختصاصی می‌آیند و می‌روند، میلیارد‌ها پول بازیکنان خارجی‌شان است و ما فقط نسبت به آن‌ها تماشاگران خوبی داشتیم که آن را هم در حال از دست دادن هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا یگان ویژه نمی‌تواند تماشاگران را با تفتیش بدنی کنترل کند تا ترقه‌ای به ورزشگاه نیاورند، اظهار داشت: یگان ویژه هم در این زمینه محدودیت‌هایی دارد و آن را اعلام کرد. چون ما سنتی افراد را می‌گردیم و با دست این کار صورت می‌گیرد. باید ما گیت الکترونیکی بگذاریم و تماشاگران از آن گیت عبور کنند که در این زمینه هم در حال تلاش هستیم و به‌زودی کارهای آن را انجام می‌دهیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص روند تیمداری باشگاه‌های خصوصی که در نهایت شرایط طوری رقم خورده که تیمی، چون نفت تهران در حال منحل شدن است، گفت: این یک گرفتاری است که ریشه‌ها دارد. مجال این کار فقط در یک مصاحبه نیست و باید دید که چرا واگذاری فوتبال در همه جای دنیا به بخش خصوص راحت است، اما در فوتبال ما نه! این یک تحلیل ۲۰۰ صفحه‌ای دارد که نوشته شده، در خصوص آن بحث کردیم، حق و حقوق فوتبال دیده نمی‌شود و پول فوتبال به آن بازنمی‌گردد. از پول فوتبال جای دیگری هزینه می‌شود و دستگاه‌های دیگری سود آن را می‌برند. در تمام بورس‌های معتبر دنیا سهام باشگاه‌ها فروخته می‌شود، اما اینجا این‌طور نیست. درآمدهای فوتبال طور دیگری هزینه می‌شود که نیاز به قانون دارد. مجلس شورای اسلامی خوشبختانه بین فدراسیون و صدا و سیما پل ارتباطی زد که شرایط در حال بهتر شدن است. ما هم تا چند سال آینده به شرایط خوبی می‌رسیم تا باشگاه‌های خصوص به‌راحتی تیمداری کنند. در حال حاضر تیمداری چیزی جز هزینه ندارد.

تاج در پاسخ به این سؤال که وضعیت باشگاه نفت تهران در نهایت چه خواهد شد، خاطرنشان کرد: نفت، استقلال خوزستان و سپیدرود مشکلاتی دارند و ما امروز استقلال خوزستان با زحمت به عمان فرستادیم. یک عده هم مطلع نیستند و داد می‌زنند که چرا شرایط این‌گونه است. آن‌ها اطلاع ندارند که چرا فوتبال فقیر است، با این حال ما توانستیم با همین فوتبال ۴۵ میلیاردی حداقل در فوتبال ملی، ایران را آقای آسیا نگه داریم. در باشگاه‌های آسیا هم سه تیم ما موفق شدند به مرحله حذفی صعود کنند. استقلال خوزستان همان‌طور که گفتم با زحمت رفت و در بازی قبلی هم مشکلاتی داشت که به‌نظرم این‌گونه نمی‌تواند تیمداری کرد. به‌نظرم اگر تیم نفت هم قرار باشد این شرایط را داشته باشد، ما نمی‌توانیم آنها را به آسیا بفرستیم و تیم دیگری جایگزین می‌شود. این جایگزین شدن هم آیین‌نامه دارد و ما خرید و فروش امتیاز نداریم، مثلاً اینکه باشگاه استقلال خوزستان یا نفت امتیاز خود را بفروشند. من امیدوارم استقلال خوزستان و نفت بمانند و حرکت رو به توسعه خود را انجام دهند. اخبار و اطلاعاتی است که از مجموعه‌ها می‌گیریم و قرار شد با مسئولان این باشگاه‌ها صحبت کنیم که مشکل آن‌ها را شناسایی کنیم.

وی درباره اینکه آیا برای فصل جدید لیگ برتر قوانینی جدید وضع خواهد شد یا نه، گفت: اتفاقاً در این زمینه برخی رسانه‌ها می‌نویسند که فدراسیون نمی‌تواند قوانین را اجرا کند. کاش در این زمینه‌ها یک مقدار مطالعه صورت بگیرد و حیف است که چنین رسانه‌هایی بی‌مطالعه صحبت می‌کنند، به‌نظرم حتی به مخاطبان هم آسیب می‌رسد. فدراسیون از روز اول گفته است که باشگاه‌هایی که به بازیکنان و مربیان خارجی بدهکار هستند، دو ماهیت دارند؛ یکی پرونده‌هایی است که بدهکاری آن‌ها تعیین تکلیف شده که ایرادی ندارد و این در همه جای دنیا وجود دارد. یکی هم پرونده‌هایی است که شکایت شده و حکمی نیامده، اما پرونده داشتن محکومیت نیست. آن دسته از باشگاه‌هایی که پرونده دارند، محکومیت برای آنها در نظر گرفته شده و دادگاه عالی ورزش هم رأی داده و مجالی ندارند، باید بدهی‌شان را بدهند. این باشگاه‌ها نمی‌توانند بازیکن بگیرند.

رئیس فدراسیون فوتبال افزود: در این خصوص باید مطالعه شود و ما می‌دانیم که مدیران مسئول رسانه‌ها چیزی نمی‌نویسند و بچه‌ای است که دست به قلم می‌شود و نمی‌توانیم پاسخی به این افراد بدهیم. اینکه ما خودمان محکم ایستاده‌ایم، مقابل باشگاه‌هایی است که پرونده محکومیت دارند و می‌خواهند بازیکن و مربی جدید از خارج از کشور بیاورند. قوانین این اجازه را می‌دهد مقابل این باشگاه‌ها را بگیریم. حتی من دیدم یکی از کارشناسان گفته بود این کار قانونی نیست، در حالی که این هم بی‌اطلاعی است. نقد شدن این قوانین خوب است که سازمان لیگ هم پاسخ بدهد.

تاج در پاسخ به این سؤال که گویا داوران لیگ برتری ۱۳ هفته دستمزد نگرفته‌اند، اظهار داشت: این هم از بی‌اطلاعی است. داوران ما همه پول‌شان را گرفته‌اند. داوران لیگ دسته اول، دوم و سوم بخشی از پول خود را نگرفته‌اند و این درست است، اما تعداد هفته آن را نمی‌دانم. وضعیت مالی فوتبال خوب نیست و همین تیم جوانان که به جام جهانی رفته هزینه داشته و تیم ساحلی که سوم دنیا بود، بیش از یک میلیارد هزینه روی دست ما گذاشت. هنوز هم پاداشی به آنها ندادیم و فقط رفت و برگشت آنها، بلیت و پاداش و... یک میلیارد هزینه داشت.