لباس بازیکنان تیم ملی جوانان را پس گرفتند

رضا جعفری درباره حذف ایران از مسابقات جام‌جهانی در کره‌جنوبی در مرحله گروهی، اظهار داشت: در این رقابت‌ها با حریفان قدرتمندی بازی کردیم و بازی‌ها در بالاترین سطح برگزار شد اما ناراحتم از اینکه در ایران در فضای مجازی و رسانه‌ها از ما و سرمربی تیم انتقاد می‌شد که چرا نتوانستیم از گروه‌مان صعود کنیم در حالی که خیلی‌ها از مشکلات‌مان خبر نداشتند.

پاداش صعود‌مان به جام‌جهانی را نداند

وی گفت: به عقیده من تیم جوانان در جام‌جهانی ناکام نبود و اگر موفق به صعود نشدیم به خاطر عدم حمایت لازم از سوی فدراسیون بود. متاسفانه قبل از اعزام تیم به مسابقات حتی پاداش صعود ما به جام‌جهانی که برای سال گذشته بود را ندادند و این موضوع در روحیه بازیکنان تاثیر منفی گذاشت. فدراسیون کلا برای صعود ما نفری 3 هزار دلار در نظر گرفت که در نهایت یک سوم این مبلغ را 4 ماه قبل از جام‌جهانی به ما دادند و قرار شد بقیه قبل از اعزام تیم داده شود که این اتفاق رخ نداد. شاید گفتن این حرف درست نباشد اما در کره به ما 300 دلار پول تو جیبی دادند و این مبلغ برای ما که نزدیک یک ماه آنجا بودیم خیلی ناچیز بود.

در آلمان در منطقه‌ای شبیه روستا اردو زدیم

مهاجم تیم جوانان ایران با بیان اینکه تیم تدارک خوبی برای جام‌جهانی ندیده بود، عنوان کرد: وقتی تیمی قرار است راهی چنین مسابقات سطح بالایی شود باید به بهترین شکل تدارک ببیند؛ کاری که حریفان ما کرده بودند. مطمئن باشید اگر تیم ما با تیم‌های بزرگی بازی دوستانه برگزار می‌کرد مقابل زامبیا و پرتغال بازی برده را واگذار نمی‌کرد. برخی مدعی شده‌اند که تیم جوانان برای جام‌جهانی در آلمان اردو زد اما اتفاقاتی در اردو رخ داد که هیچ جا گفته نشده است. در آنجا ما را به منطقه‌ای بردند که بیشتر شبیه یک روستا بود و بین کشور آلمان و دانمارک قرار داشت. ما را در اتاق‌هایی اسکان دادند که یک فرش در آن پهن بود و بیشتر شبیه یک زندان بود تا کمپ! در این اردو 3 بازی دوستانه انجام دادیم که اگر بگویم حریفان‌مان در سطح تیم‌های جوانان تهران هم نبودند بیراه نگفته‌ام. بازیکن حریف قبل از بازی با ما نوشابه می‌خورد و یکی دیگر سیگار می‌کشید! این اردو در واقع هیچ سودی برای تیم جوانان نداشت.

مقابل زامبیا بی‌تجربه بودیم

جعفری خاطرنشان کرد: در بازی با زامبیا دو بر صفر از حریف جلو بودیم و آنقدر بی‌تجربه عمل کردیم  که در چند دقیقه 4 گل دریافت کردیم اما دیدید از این بازی درس گرفتیم و در بازی با پرتغال وقتی یک گل زدیم بازی منطقی‌تری را ادامه دادیم و روی اتفاق دو گل خوردیم. منظورم این است که بازی با زامبیا و پرتغال برای ما بیشتر جنبه بازی تدارکاتی داشت چرا که از این دو بازی کلی تجربه کسب کردیم. هر چند اعتقاد من این است در بازی با پرتغال نباید بعد از زدن یک گل عقب می‌نشستیم چرا که اروپایی‌ها خیلی با حوصله بازی می‌کنند و از کوچکترین موقعیت گل می‌سازند در حالی که می‌توانستیم با ارائه بازی تهاجمی گل دوم را هم به این تیم بزنیم.

پیروانی فوتبال مرا زنده کرد

جعفری درباره انتقاداتی که از امیرحسین پیروانی می‌شود، به تسنیم گفت: چرا باید از پیروانی انتقاد شود؟ مربی که با همه وجودش در تیم کار می‌کرد و با همه مشکلات ساخت. پیروانی بازیکنانی چون مرا زنده کرد و امثال رضا شکاری، امید نورافکن و مهدی‌خانی‌ها توسط همین مربی چهره شدند. امیرخان برای همه ما مثل یک پدر بود و تیمی را ساخت که با همه کمبود‌ها توانست راهی جام‌جهانی شود و بعد از 40 سال در این رقابت‌ها برد آورده و گلزنی هم بکند. اگرچه تیم‌مان کاملا شایسته صعود به مرحله بعدی بازی‌ها بود و در بازی آخر بدشانسی آورد.

همراه تیم ملی فقط یک ماساژور بود

مهاجم تیم جوانان عدم صعود این تیم به مرحله بعد را به نفع ملی‌پوشان دانست و افزود: شاید به حرف من بخندید اما اینکه صعود نکردیم از نظر من به نفع بازیکنان شد. از این جهت که بازیکنان واقعا خسته بودند و اگر یک بازی دیگر انجام می‌دادند با یک لشگر مصدوم به تهران برمی‌گشتیم. در همین بازی با پرتغال در 20 دقیقه پایانی توانی در بازیکنان نمانده بود. دلیل اصلی‌اش این بود که حریفان ما در حفظ توپ بسیار موفق بودند و در بازی‌ها حسابی ما را می‌دواندند. بعد از هر بازی کلی انرژی از ما گرفته می‌شد و متاسفانه فرصت ریکاوری هم نداشتیم. همراه تیم هم فقط یک ماساژور آمده بود و او فرصت نمی‌کرد که بعد از هر بازی بخواهد همه بازیکنان را ماساژ دهد. تیمی که به مسابقات جام‌جهانی اعزام می‌شود حداقل باید 3، 4 ماساژور با خودش ببرد مخصوصا اینکه فاصله بازی‌ها بسیار نزدیک بود.

لباس‌های‌مان را بعد از بازی با پرتغال گرفتند

جعفری در خاتمه گفت: به نظر من انتقاداتی که از پیروانی می‌شود منصفانه نیست و اگر به دنبال این هستیم که دلیل ناکامی تیم را پیدا کنیم باید ایراد را در جاهای دیگری دید. تیم ما از نظر نیروی انسانی هیچ کمبودی از دیگر تیم‌ها نداشت اما فقط چون خوب تدارک ندیده بودیم و بازی‌های تدارکاتی مناسبی نداشتیم، نتوانستیم همه شایستگی خود را ارائه دهیم. این نکته را اضافه کنم که بعد از بازی‌ها مسئولان دو دست از 4 دست پیراهن‌هایی را که به ما داده بودند گرفتند و گفتند آنها را لازم داریم. وقتی بازی‌های تیم جوانان تمام شده و پشت پیراهن‌ها هم اسم خورده این لباس‌ها به درد چه کسی می‌خورد؟! این مسائل است که واقعا در روحیه بازیکنان تاثیر منفی می‌گذارد.