سیگار در استادیوم ها ممنوع می شود

هفته گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا در حکمی عجیب باشگاه پرسپولیس را به خاطر استعمال سیگار توسط تماشاگرانش در بازی خانگی این تیم در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ مقابل الریان به پرداخت ۳ هزار دلار جریمه نقدی محکوم کرد.

نکته جالب توجه اینجاست که AFC اعلام کرده درصورت تکرار این تخلف جرایم سنگین‌تری برای پرسپولیسی‌ها اعمال خواهد کرد.

موضوع استعمال سیگار در ورزشگاه آزادی در چندسال گذشته باعث به وجود آمدن حرف و حدیث‌های زیادی شده است و بازیکنان و مربیان تیم‌های خارجی به بوی زیاد سیگار که در ورزشگاه آزادی پخش می‌شود بار‌ها و بار‌ها اعتراض کرده‌اند.

حالا، اما در نظر گرفتن جرایم سخت مالی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا نشان می‌دهد که استعمال سیگار در ورزشگاه‌های محل برگزاری مسابقات مختلف غیر قانونی است. البته این قانون در اروپا هم به شکلی جدی در حال اجرا شدن است.

به طور مثال در مسابقات یورو ۲۰۱۶ و لیگ قهرمانان اروپا نه تنها استعمال سیگار توسط تماشاگران طبق قوانین رسمی ممنوع شده بود، بلکه استفاده از سیگارهای الکترونیکی هم رسما ممنوع اعلام شده بود. حالا هم جریمه شدن پرسپولیس توسط AFC به خوبی نشان داد که بالاترین نهاد فوتبالی در قاره آسیا، همانطور که در نامه ارسالی به فدراسیون‌های فوتبال تابع خود اعلام کرده، سخت‌گیری‌های بیشتری نسبت به بی انضباطی‌های ورزشگاه‌ها در دستور کار خود قرار داده است.

به همین ترتیب گفته می‌شود مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در نظر دارند مقدماتی را فراهم کنند که ورود سیگار توسط تماشاگران به استادیوم هم جلوگیری کنند. چرا که بعضا در گزارش‌هایی محرمانه عنوان شده که برخی از تماشاگران حتی روی سکو‌ها اقدام به استعمال مواد مخدر هم می‌کنند. پس با توجه به حساسیت موضوع و همچنین سخت‌گیری شدید کنفدراسیون فوتبال آسیا، در آینده‌ای نزدیک استعمال سیگار در ورزشگاه‌های محل برگزاری بازی‌های بین‌المللی هم غیرقانونی اعلام خواهد شد.

در غیر این صورت جرایم نقدی بسیار سنگینی گریبان باشگاه‌ها و فدراسیون را خواهد گرفت. به این ترتیب با نظارت شدید یگان ویژه، همانطور که از استعمال سیگار توسط تماشاگران جایگاه VIP ورزشگاه جلوگیری می‌شود، از این پس تماشاگران حاضر در سایر نقاط ورزشگاه هم اجازه سیگار کشیدن نخواهند داشت.