محک جدی شاگردان کی روش در بازی با مونته نگرو

مونته‌نگرو فرصت خوبی بود که تیم ملی بعد از مدت‌ها در یک بازی دوستانه خوب محک بخورد و عیارش را بسنجد.

مهم‌تر از آن، بازی با مونته‌نگرو یک بازی تدارکاتی خوب قبل از بازی سرنوشت‌ساز با ازبکستان بود و کی‌روش فرصت پیدا کرد تاکتیک‌هایش را برابر یک تیم قلدر اروپایی مرور کند.

 

محک خوردن دفاع

 

تیم ملی هرچند در مقدماتی جام جهانی هنوز گلی نخورده، ولی خط دفاع در این بازی تحت فشار زیادی بود و اگر فقط یک بار تسلیم شد، به لطف واکنش‌های بیرانوند بود. مونته‌نگرو هرچند از تیم‌های سرشناس اروپا نیست، ولی یکی از تیم‌های آماده مقدماتی جام جهانی است و با سرعت انتقال بالایش مدافعان تیم ملی را بارها به دردسر انداخت. اخراج پورعلی‌گنجی در دقیقه ۸۰ هم نتیجه این فشار بود. یووتیچ، مهاجم سویا به مدافعان یادآوری کرد که در جام جهانی باید منتظر چه حریفانی باشند. مهاجمانی که در روسیه مقابل تیم ملی قرار می‌گیرند، همطراز یووتیچ یا بهتر از او خواهند بود و برای مقابله با آنها نیاز به هماهنگی و تمرکز بالایی است. کی‌روش که در جام جهانی ۲۰۱۴ خط دفاع خیلی خوبی ساخته بود، قطعا ضعف‌های خط دفاع در این بازی را مد نظر خواهد داشت و در ماه‌های پیش رو فرصت دارد که به بهترین ترکیب برسد.

 

آمادگی بالای رضاییان

 

رضاییان که در ماه‌های گذشته از فهرست پرسپولیس کنار گذاشته شده بود، بعد از مدت‌ها در یک بازی رسمی به میدان رفت و نمایش خوبی داشت. او نشان داد که آمادگی بدنی‌اش را حفظ کرده و با نفوذهایش روی هر دو گل تاثیر مستقیم (اولی پاس منجر به پاس گل و دومی پاس گل) داشت. تمرین انفرادی ناگزیر با افت همراه است ولی رضاییان نشان داد که از نظر بدنی، فنی و ذهنی آمادگی‌اش را حفظ کرده و می‌تواند در بازی با ازبکستان هم یکی از مهره‌های مهم تیم ملی باشد. هر دو گل تیم ملی با پاس‌های قطری به رضاییان شکل گرفت و مشخص شد کی‌روش برای بازی حساس بعدی روی این برنامه حساب ویژه‌ای باز کرده است. البته او برای ماندن در ترکیب تیم ملی باید اشتباهات سال گذشته در نقل و انتقالات را تکرار نکند و تیم آینده‌اش را با دقت بیشتری انتخاب کند.

 

کریمی؛ گزینه جدید خط میانی

 

مثلث خط میانی تیم ملی در این بازی به دلیل مصدومیت ابراهیمی و بازگشت دژاگه باز هم تغییر کرده بود. با مصدومیت حاجی‌صفی در نیمه اول و ورود علی کریمی، این ترکیب باز هم تغییر کرد. کریمی که در بازی‌های مهم کمتر فرصت بازی پیدا کرده در این بازی نمایش خوبی داشت و حرکت گل دوم با پاس بلند او شروع شد. با این نمایش خوب انتظار می‌رود او در بازی‌های بعدی دقایق بازی بیشتری داشته باشد. کی‌روش در خط میانی هنوز به ترکیب اصلی نرسیده و همه بازیکنان از جمله کریمی فرصت دارند در ماه‌های آینده برای رسیدن به ترکیب اصلی تلاش کنند.

 

 

برگ برنده کی‌روش

 

این بازی دوئل راه دوری بین آزمون و یووتیچ، گلزنان دو تیم بود که در نهایت با پیروزی مهاجم جوان تیم ملی به پایان رسید. او چهار موقعیت داشت که دو تا را گل کرد، یک بار ضربه سرش به تیر دروازه خورد و یک بار هم دروازه‌بان ضربه‌اش را دفع کرد. این آمار خیلی خوبی برای سردار در برابر یک حریف سرسخت اروپایی است. در بازی‌های نزدیک که باید از حداقل موقعیت‌ها استفاده کرد و یک گلزن خوب می‌تواند سرنوشت بازی را تغییر دهد، حضور مهاجم آماده و فرصت‌طلبی مثل آزمون برای تیم ملی یک نعمت است. کی‌روش دو گلزن آماده دیگر هم دارد و در صورت نیاز می‌تواند از قوچان‌نژاد و انصاری‌فرد هم برای ضربه زدن به حریف استفاده کند. این سه گلزن آماده بخت موفقیت تیم ملی در جام جهانی را بالا می‌برند.

دو چهره جدید

بازی مونته‌نگرو فرصتی برای سعید آقایی و احسان پهلوان بود تا اولین بازی ملی را تجربه کنند. کی‌روش بعد از جام جهانی برزیل تغییر تدریجی تیمش را شروع کرد و در این سه سال بازیکنان زیادی وارد چرخه تیم ملی شدند. این دو بازیکن هم بعد از بازی مقابل مونته‌نگرو امیدوارند حضور ثابتی در فهرست تیم ملی داشته باشند. با این حال رقابت در تیم ملی بسیار فشرده است و آنها اگر می‌خواهند دوباره پیراهن تیم ملی را بپوشند، باید در لیگ هفدهم تلاش بیشتری داشته باشند.

نیاز به بازی بیشتر

کی‌روش در اردوهایی که داشته تقریبا همه بازیکنان مدنظرش را محک زده و برای همه پست‌ها گزینه‌هایش را تقریبا می‌شناسد. اگر تیم ملی بتواند در بازی با ازبکستان صعودش را قطعی کند، در ماه‌های پیش رو نیاز به بازی‌های تدارکاتی بیشتری دارد تا کی‌روش بتواند به ترکیب اصلی برسد. وقتی بازی با مونته‌نگرو نکات تازه زیادی برای تیم ملی دارد، بازی با حریفان قوی‌تر و نامدارتر می‌تواند برآورد دقیق‌تری از داشته‌ها و کمبودهای تیم ملی در اختیار کادر فنی بگذارد.

دور از رسانه‌ها

پخش نشدن این بازی از تلویزیون هواداران تیم ملی را شگفت‌زده و ناراحت کرد. انتظار می‌رفت هماهنگی لازم برای پخش این بازی انجام می‌شد تا مردم مجبور نشوند به دنبال تماشای بازی با اینترنت از روی صفحه تلفن همراه باشند.

پوشش رسانه‌ای این بازی هم راضی‌کننده نبود و هیچ عکاس یا خبرنگاری فرصت نداشت تیم ملی را همراهی کند. با وجود سوءتفاهماتی که در گذشته وجود داشته، انتظار می‌رود فدراسیون فوتبال برای ترمیم رابطه تیم ملی و رسانه‌ها تلاش کند. خواندن واکنش سرمربی از روی صفحه شخصی هرگز جای کنفرانس مطبوعاتی را نمی‌گیرد و اگر تیم ملی در رده‌بندی فیفا تیم اول آسیاست، پوشش رسانه‌ای‌اش هم باید شایسته این جایگاه باشد.