انتقاد عزت اللهی از منتقدین/ همیشه عده‌ای هستند که ساز مخالف می‌زنند

تیم ملی فوتبال ایران با عده‌ای بازیکن جوان در حالی به جام جهانی 2018 روسیه رسید که هنوز در فاصله یک سال تا آغاز این رقابت‌ها تکلیف 29 کشور دیگر برای حضور در روسیه مشخص نشده است و این نشان می‌دهد برخلاف همیشه تیم ملی کشورمان با ثبت رکوردهای تاریخی توانسته است به یک موفقیت بینظیر در دنیای فوتبال دست پیدا کند.

از آن دسته از جوانانی که در تمامی بازی‌های تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه به میدان رفت و به واقع روند متعادلی داشت و شایر هم کمتر از بقیه به چشم آمد، سعید عزت‌اللهی، هافبک دفاعی انزلی‌چی تیم ملی بود که بعد از حضور در فوتبال اروپا و سب تجربیاتی ارزشمند؛ حالا در ترکیب تیم ملی کمک حال این تیم و کارلوس کی‌روش است.

سعید عزت‌اللهی، هافبک جوان و ملی‌پوش باشگاه آنژی روسیه درباره صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی، کمبود امکانات پیرامون این تیم و انتقادات ناتمامی که از تیم ملی و سرمربی‌اش پاسخ گفت.

از بازی با ازبکستان صحبت کن که منجر به پنجمین صعود تیم ملی به جام جهانی شد.

بازی خوبی بود و ابتدا از مردم تشکر می‌کنم که در ماه رمضان و با زبان روزه برای حمایت از تیم ملی به ورزشگاه آمدند. خدا را شکر می‌کنم توانستیم جواب زحماتی که در این مدت وجود داشت را با این پیروزی و صعود بگیریم هر چند کمبودهایی هم وجود داشت اما با همدلی و پشتکاری که بین بچه‌ها وجود داشت توانستیم یک برد خوب به دست آوریم و به جام جهانی صعود کنیم.

کی‌روش هم یک بار دیگر عملکرد خوب خود را ثابت کرد و علاوه بر اینکه جوانان قدرتمندی مثل شما را به تیم ملی معرفی کرد، توانست این تیم را برای دومین بار به جام جهانی رهسپار کند.

کارنامه کی‌روش برای همه معلوم است و دیگر فکر نمی‌کنم در این مورد جای بحثی بر روی توانایی‌ها و تاثیر او بر فوتبال ایران باقی مانده باشد. فکر می‌کنم با وجود او یک گام مثبت و رو به جلو در تیم ملی برداشته شد و به نظرم عملکرد کی‌روش با تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ به ثبت خواهد رسید. تیم ملی بدون گل خورده در حالی به جام جهانی رسید که جزو اولین تیم‌های صعود کننده به شمار می‌رود. همه این افتخارات ابتدا برمی‌گردد به لطف خدا و سپس دعای خیر مردم و تلاش و تدابیر کادر فنی و همت بازیکنان که جا دارد به همه آنها خسته نباشید گفته و از زحمات تمام اعضای تیم ملی تشکر کنم.

شاید به خاطر اینکه در راه صعود به جام جهانی مثل دفعات گذشته سختی نکشیدیم، این صعود کمتر به هواداران چسبید. 

آنهایی که همیشه دنبال بهانه بودند حالا می‌توانند این بهانه را داشته باشند که چرا اینقدر راحت به جام جهانی صعود کردیم و حالا نسبت به این موضوع به کی‌روش گلایه کنند! خیلی سخت نگیریم همیشه عده‌ای هستند که ساز مخالف می‌زنند اما اینکه تیم ملی مقتدرانه به جام جهانی رسید از همه چیز مهم‌تر است. مطمئن باشید اگر همین روند را پیش ببریم به زودی جزو 20 تیم برتر جهان خواهیم شد تا استعدادهای ناب فوتبال ایران را به دنیا نشان دهیم.

از حالا تمام برنامه‌ریزی‌ها برای صعود تیم ملی به مرحله حذفی جام جهانی آغاز شده است. به نظر تو توانایی انجام این کار را داریم؟

همه تلاش و دغدغه‌مان باید این باشد که با یک برنامه‌ریزی خوب بتوان به تیم ملی کمک کرد تا این اتفاق محقق شود. باید نگرانی‌ها و دغدغه‌های تیم ملی از هر لحاظ چه بحث امکانات و چه سایر مسائل را برطرف کرد. در این چند وقت اخیر یکی از مشکلات ما همیشه زمین تمرین بود و یا حتی لباس‌های تمرینی و اصلا جالب نبود که بعد از هر تمرین لباس‌هایمان جمع‌آوری شده و دوباره بخواهیم در اردوی بعدی همان لباس‌ها را بپوشیم. این مسائل و رفع آنها نیاز به یک همت ملی و کمک مسئولان دارد و امیدوارم این اتفاق هر چه سریع‌تر رخ دهد تا بتوانیم اهدافی که کادر فنی برای تیم ملی فوتبال ایران در نظر گرفته است را محقق کنیم. امروز هم قرار است با آقای روحانی رئیس‌جمهور دیدار کنیم و این نشان می‌دهد که ایشان دلسوز ورزش کشور است و امیدوارم ایشان راهکارهای خوبی برای تیم ملی در نظر بگیرند تا بتوانند به پیشرفت فوتبال ملی هر چه بیشتر کمک کند.

عجیب است که بدون گل خورده به جام جهانی رسیدیم. واقعا رمز بسته نگه داشتن تیم ملی در چیست؟

این موضوع برمی‌گردد به مباحث تاکتیکی و تدابیری که کادر فنی برای بازیکنان در نظر می‌گیرد. ضمن اینکه تلاش ملی‌پوشان در زمین نیز همگی دست به دست هم می‌دهند تا به اینجا برسیم که امروز هیچ تیمی نتوانسته به ایران گل بزند و امیدوارم این روند را همینطور تا پایان مقدماتی جام جهانی حفظ کنیم.

البته خود شما هم به عنوان بازیکن فاز دفاعی در این روند نقش مؤثری داشته‌ای.

امیدوارم بتوانم رفته رفته همینطور پیشرفت کنم هر چند که هر زمان که برای تیم ملی به میدان رفتم تمام توانم را گذاشتم و  امیدوارم بتوانیم رکورد گل نخوردن را تا آخر مسابقات حفظ کنیم.

در دو بازی اخیر زوج عزت‌اللهی و علی کریمی به عنوان هافبک دفاعی تیم ملی به میدان رفت و عملکرد خوبی هم به ثبت رساند. الان صحبت از این است که این زوج در جام جهانی می‌تواند کارساز باشد.

بازیکنان بزرگی را در این پست طی سالیان اخیر داشته‌ایم. از آن زمان که جواد نکونام و تیموریان بازی می‌کردند و تا همین ماه‌های اخیر که امید ابراهیمی و احسان حاج‌صفی نیز در این پست بازی کردند و حتی خود علی کریمی که جوان با استعدادی به شمار می‌رود همه ما تلاش‌مان این بود که تیم ملی ابتدای امر موفق باشد و واقعا مهم نبود چه کسی از این جمع به میدان برود. مطمئن باشید هر بازیکنی که در ترکیب تیم ملی به میدان برود باتمام وجودش برای پیراهن مقدس تیم ملی بازی می‌کند و فرقی هم نمی‌کند چه کسی تیم را همراهی کند. این دیگر برمی‌گردد به نظر کادر فنی که هر بازیکنی را به بازی گرفتند او بتواند وظایفش را به نحو احسن انجام دهد. 

ممبینی عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال اعتقاد داشت کی‌روش تعصبش از بسیاری از ایرانی‌ها بیشتر است و این هم برمی‌گردد به حساسیت‌هایی که سرمربی تیم ملی نسبت به بسیاری از امور در این تیم دارد. 

ارتباطی که مردم با کی‌روش برقرار کردند، متقابلاً از سوی کی‌روش هم با قلب مهربان هواداران برقرار شد و به همین دلیل است که او برای تیم ملی دل می‌سوزاند. او دلش می‌سوزد برای فوتبال ایران و فوتبالی که 6 سال در آن زحمت کشیده و دوست دارد حداقل این تیم به آن استانداردهای معمولی در فوتبال دنیا برسد. کی‌روش در این مدت تلاش زیادی کرده و خیلی مسائل از گذشته بسیار بهتر شده اما هنوز هم برای پیشرفت و رسیدن به استانداردهای روز جهانی خیلی فاصله داریم که امیدوارم حالا که تیم ملی در یک مسیر بسیار خوب قرار گرفته همه مسئولان کمک کنند تا این اتفاق بیفتد.

فکر می‌کنم توقع پاداشی مناسب برای ملی‌پوشان توقع کمی نباشد.

در وهله اول مهمترین امر برای‌مان خوشحالی مردم است و نمی‌توان روی آن قیمت گذاشت اما همه ما هم کادر فنی و هم بازیکنان طی یکسال و نیم گذشته سختی‌های زیادی را متحمل شدیم. از اردوهایی که کنسل شد تا زمین‌های خرابی که در آن تمرین می‌کردیم و امکانات کمی که برایمان وجود داشت همه و همه کار را سخت می‌کرد اما فدراسیون نیز تمام تلاشش را می‌کرد تا حداکثر امکانات را برای ما در نظر بگیرد و با این حال برخی مواقع امکانات در شان و شخصیت تیم اول آسیا نبود. امیدوارم حالا که با غیرت مثال‌زدنی به جام جهانی رسیدیم حداقل این تلاش‌ها دیده شود. امیدوارم آن چیزی که در شان کادر فنی و ملی‌پوشان است در نظر گرفته شود.

شناخت تو، سردار و میلاد محمدی از فوتبال روسیه چقدر به تیم ملی در جام جهانی 2018 کمک می‌کند؟

قطعا این موضوع تاثیرگذار است. ما می‌توانیم جو سنگین جام جهانی را کنترل‌ شده‌تر ببینیم ضمن اینکه شناخت خوبی از فضای این کشورها و ورزشگاه‌ها داریم و همچنین شناخت خوبی نیز از بازیکنان تیم ملی روسیه‌ برایمان به وجود آمده است. بنابراین می‌توانیم به این موضوع کمک کنیم که هم‌ تیمی‌هایمان خیلی راحت‌تر و بدون استرس در ترکیب تیم ملی در جام جهانی کار کنند. 

سال آینده در کدام تیم بازی خواهی کرد؟ آیا باز هم در روسیه بازی خواهی کرد؟

هنوز مشخص نشده و ان‌شاالله هفته آینده در جلسه‌ای در این خصوص صحبت خواهیم کرد. احتمالا در سال جام جهانی در روسیه بمانم.

یعنی به نوعی برای تیم ملی با ماندن در روسیه فداکاری کنی.

در هر صورت وقتی در یک کشور بازی می‌کنید و وقتی جا می‌افتید خیلی راحت‌تر می‌توانید به کارتان ادامه دهید. الان هم اگر کشورم را عوض کنم یک سال طول می‌کشد تا بتوانم دوباره به شرایط عادت کنم هر چند که من با با باشگاه روستوف قرارداد دارم و این موضوع دست خودم نیست و آنها باید تصمیم آخر را بگیرند.