مشرق: قطر در راس ثروتمندترین كشورهای جهان قرار دارد و شهروندان این کشور به عنوان پردرآمدترین شهروندان جهان از لحاظ درآمد سالیانه محسوب میشوند. درآمد هر قطری طی یك سال به طور متوسط ۹۰ هزار و ۱۴۹ دلار گزارش شده است.
شاید به همین دلیل بود که فیفا مجاب شد تا جام جهانی را به این کشور کوچک حاشیه جنوب خلیج فارس هدیه کند. اما ثروت فراوان قطری ها هم باعثنمی شود تا سازمان های جهانی نقض حقوق بشر در این کشور را نادیده بگیرند.
از زمانی که فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) در ماه دسامبر میزبانی قطر را برای جام جهانی ۲۰۲۲ اعلام کرد، دیدگاه ها در درون و بیرون قطر نسبت به ایجاد قانونی با مساوات بیشتر برای کارگران خارجی در این کشور معطوف شده است.
بنا بر قانون کفالت قطر هر کارگر خارجی باید در برابر یک کفیل ویژه پاسخگو باشد. کمیتۀ ملی حقوق بشر قطر که شامل نمایندگانی از جامعۀ مدنی و وزارتخانه های مختلف دولتی است، خواستار بحثدربارۀ قانون و اصلاحاتی شده است که بازتاب تغییرات در جامعه باشد.
نظام کفالت دارای جوانب مثبتی است که به مهار مهاجرت کمک می کند، اما دارای جوانب منفی نیز می باشد، مانند عدم پرداخت به موقع دستمزد از سوی کارفرمایان، ضبط گذرنامۀ های کارگران و امتناع از انتقال کفالت.

استثمار نیروی کار خارجی
در همین زمینه سازمان جهانی دادوستد به فیفا هشدار داد که کارگرانی که قرار است در جام جهانی سال ۲۰۲۲ برای این کشور کار کنند به گونه‌ای تحت برده‌داری مدرن قرار دارند.
فیفا در این باره اعلام کرد که این مسئله از طرف مسئولان قطری پیگیری خواهد شد و مطمئنا حقوق کارگری زیر پا گذاشته نخواهد شد و ۱۰۰٪ جزء ضوابط و قوانین بازی‌های جهانی سال ۲۰۲۲ خواهد بود.
آمبت یوسون، سرپرست سازمان ساخت‌وساز و کارگران جهانی به فیفا گفت: " آیا شما می‌خواهید که ورزشگاه‌هایتان توسط برده‌ها ساخته شود، با استثمار نیروی کار؟ "
وی پس از پس از دیدار با مسئولان فیفا در ادامه صحبت‌هایش گفت: " ۹۴ درصد از کارگرانی که در قطر کارمی‌کنند، مهاجر هستند. در حقیقت این مسئله به طوری به برده‌داری مدرن شبیه است. "

فراخوان بین المللی برای لغو جام جهانی قطر
همچنین نمایندگان اتحادیه سندیکاهای بین المللی، و اتحادیه بین المللی کارگران صنایع ساختمانی و چوب، در شهر زوریخ، با ارسال نامه ای به " بلاتر "، خواستار احترام به حقوق کارگران شدند.
این اتحادیه ها فراخوانی را تحت عنوان " نه به جام جهانی قطر " برای تاکید بر ضرورت توجه به حقوق کارگران آغاز کردند؛ عمده فعالیت این اتحادیه ها، تلاش برای تحت فشار گذاشتن اعضای فدراسیون بین المللی فوتبال جهت لغو میزبانی قطر برای جام جهانی قطر است.
این اتحادیه ها در بیانیه خود تهدید کردند، که ۳۰۸ اتحادیه ملی در ۱۵۳ کشور از قدرت و اختیار کافی برای جلوگیری از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر، برخوردارند.

وضعیت نابسامان کارگران در خاورمیانه
کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری نیز اعلام کرده قطر باید شرایط معیشتی کارگران مهاجرانی را که در اجرای پروژه‌های در نظر گرفته شده برای برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ فعالیت دارند ارتقاء دهد.
این کنفدراسیون با انتشار گزارشی اعلام کرده تاکنون نشانه‌های اندکی از تمایل مقامات قطر برای تغییر قوانین کارگری مشاهده شده است؛ قوانینی که به گفته فعالان حقوق بشر زمینه بهره‌برداری از کارگران را فراهم می‌سازد.
شاران بورو دبیر کل این کنفدراسیون که مقر آن در وین قرار دارد گفته شرایط کارگران مهاجر در خاورمیانه غیرقابل قبول است.
صدها هزار نفر از کارگران مهاجر که بیشتر آنها از جنوب آسیا هستند در اجرای طرح‌های ساختمانی و دیگر پروژه‌های قطر شرکت دارند و این کشور را برای میزبانی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ آماده می‌کنند اما در عین حال از حقوق اندکی برخوردارند و اغلب به کشورشان بازگردانده می‌شوند.
کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری در گزارش خود همچنین به شکایت کارگران در قطر از محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای اتحادیه‌های کارگری این کشور، نبود شرایط مناسب برای سکونت آنها و قوانینی که تغییر کار را برای کارگران و یا استعفای آنها دشوار می‌سازد اشاره کرده است.
این گروه اعلام کرد: فدراسیون بینالمللی فوتبال، را تحت فشار قرار خواهد داد تا تضمین دهد شرکتهای فراهمکننده مقدمات برگزاری بازیهای جام جهانی به حقوق کارگران کاملاً احترام میگذارند