تاج: تغییرات حق من است

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال چهره اصلی مراسم تجلیل از داوران برتر فوتبال ایران بود که با توجه به تصمیمات پرحاشیه‌ای که گرفته بود، در کانون توجهات قرار داشت. تاج در این مراسم گفت: «در بخش داوری وضعمان خوشبختانه خوب است. ۹ داور الیت و ۹ کمک داور الیت داریم و الان آسیا در همه زمینه‌ها در تسخیر فوتبال ایران است، از جمله داوری. در بانوان ۶ داور الیت و در فوتسال هم ۴ نفر الیت هستند.»


وی افزود: «روز اول به کامرانی‌فر گفتم برای هر کاری یک هدفی داریم و روز اولم نیتم این بود که باید این سازمان را ثروتمند کرد. هدف اصلی این بود که در بخش‌های متفاوت اول آسیا شویم. به کامرانی‌فر هم گفتم یک استراتژی را مشخص کند تا در داوری ‌آسیا هم اول شویم. بنده زمانی که رییس سازمان لیگ بودم یک ست داوری رادیویی خریدیم و الان یک سالی هست که ‌آن را به کل لیگ برتر تعمیم دادیم و الان ساعت پولار را برای همه داوران خریداری کردیم. اینها ابزار داوری خوبی است و در تلاشیم حقوق آنها را افزایش دهیم. برای داوری ۱۷ میلیارد بودجه داریم که در صحبت ساده است و باید یک سوم بودجه ما صرف داوری شود، هرچند که با همین عدد بهترین آسیا هستیم.»


رییس فدراسیون فوتبال در ادامه به تغییرات در فدراسیون فوتبال اشاره کرد و اظهار داشت: «البته اینها شعار نیست و اگر می‌گوییم اول آسیا هستیم قابل متر کردن و اندازه گرفتن است و واقعا اول آسیا و ۲۳ جهان هستیم. الان یک روند را سپری می‌کنیم که یک مقدار سخت است هرچند که تغییرات ما همگی براساس استراتژی هستند. خیلی هم عجله‌ای برای تغییرات نداریم. تغییر امروز براساس یک سیاست و تدبیر بود که آینده فوتبال را بهتر می‌کند. برنامه‌های خاصی داریم و دنبال منافع فوتبال هستیم. دبیرکل فدراسیون مسوول بخش اجرایی فوتبال است و حق و سهم رییس فدراسیون فوتبال است که آن را تغییر دهد. هر مدیری برای اصلاح امور و هماهنگی با خودش و نظم اداری بیشتر تغییر می‌دهد. من این تغییر را دادم و برای دو سه روز گذشته نیست و از قبل روالش را طی کرده است. رییس فدراسیون اختیار تعویض هر کادری را دارد. این تغییرات از زمانی که من آمده‌ام به تدریج زیاد شده است.»


وی ادامه داد: «این تغییر اصلا به اطلاعیه‌های اخیر کی‌روش و اسدی علیه یکدیگر برنمی گردد. اسدی در فضایی کاملا تفاهمی و با هدف حمایت از فوتبال ملی تصمیم به جابه‌جایی مسوولیتی گرفت. این تغییر نافی خدمات و زحمات اسدی نیست. این تصمیم مربوط به امروز نبوده و هیات رییسه فدراسیون کاملا در جریان کار قرار دارد. ‏ جابه‌جایی اسدی و انتخاب ساکت هم مدتی بود که باید انجام می‌شد و هر دو نفر در جریان این موضوع بودند و ربطی به بیانیه و صحبت‌های اخیر ندارد. هر زمانی این تغییر انجام می‌شد حرف‌هایی زده می‌شد. تمام تصمیم‌ها نباید مورد قبول و رضایت همه باشد و این حق طبیعی برخی‌ها است که از این تغییرات ناراحت شوند. در هر حال اسدی هنوز از ما جدا نشده و در بخش دیگری به همکاری‌اش با ما ادامه می‌دهد.»


تاج در مورد گزینه‌های نهایی دبیرکل فدراسیون فوتبال تصریح کرد: «ساکت فعلا سرپرست و گزینه نهایی ماست.»
رییس فدراسیون فوتبال با انتقاد از رسانه‌های منتقد گفت: «دو سه سایت هستند که برای من شناسایی شدند و اگر می‌خواستم به ‌آنها احترام بگذارم، باید کی‌روش پارسال می‌رفت و الان در حال دعوا بودیم که چرا جام جهانی نرفتیم. این تصمیمات حتما مناسب و به نفع فوتبال است.»


تاج افزود: «اسدی برای داوری زحمت کشید و در خصوص این تغییرات از هفته‌های قبل جلساتی بود اما الان به‌عنوان مشاور هست و این هفته به سوییس می‌رود برای حل مناقشه با عربستان که قطعا امیدوارم در این موضوع برنده می‌شویم. ثابت می‌کنیم کشورمان امن است و خسارت این دو سال هم باید توسط مسببان آن پرداخت شود. ‌ای اف سی باید عواقب این تصمیم خود را بدهد.»


رییس فدراسیون فوتبال افزود: «حامی مالی داوری نگاه کاسبکارانه ندارد و فقط باید در قرارداد تغییری ایجاد شود که با این موضوع مشکلی ندارند. داوری ما امروز سالم و پاک است و یکی از سالم‌ترین بخش‌ها در فوتبال ما همین مقوله است. هیچ سندی در این خصوص به ما نرسیده و اگر موردی باشد بدون استثنا برای کمیته اخلاق پاراف می‌کنم اما واقعا یکی از پاک‌ترین بخش‌ها داوری است. با این حال پولی که در ‌آسیا می‌دهیم، کمترین است اما بهترین بهره وری را داریم و دیدید که فغانی بهترین رقابت‌ها را سوت زده است.»


تاج یادآور شد: «یک زمان برای داوری شهرآورد داور خارجی می‌‌آوردیم و حاضر نبودیم به ایرانی‌ها بدهیم. این تصمیم شجاعانه بود و الان برخی انتقاد می‌کنند.»


وی در پایان گفت: «اگر تغییر دادیم یک هدف داریم. با سرمربی تیم ملی آینده‌ای را برای تیم ملی ترسیم کردیم. اول اینکه همه تیم‌های ملی مثل هم بازی کنند و دوم دعوای داخلی‌ نداشته باشیم. میزی نباشد که هرکسی یک طرف آن را بکشد. هر تصمیمی یک آفت و فشار دارد و هر زمان این تصمیم اتخاذ می شد تبعات خودش را داشت.»