پشت‌پرده راه‌اندازی کمپین ارتش سرخ مجازی علیه برانکو و شاگردانش

آتش زیر خاکستر تیم فوتبال پرسپولیس در نهایت عیان شد و اتفاقی که از خیلی وقت پیش احتمال رخ دادنش وجود داشت به وقوع پیوست تا قهرمانی و کسب نتایج خوب تیم پرسپولیس هم نتواند مانع رو شدن این مشکلات شود. پرسپولیسی‌ها از شرایط حاکم بر باشگاه و پرداختی که به آنها صورت گرفته ناراحت هستند. آنها منتظر بودند که با توجه به قهرمانی مقتدرانه در لیگ برتر پس از 9 سال، صعود به جمع 8 تیم برتر آسیا پس از 17 سال و قهرمانی سوپرجام برای اولین بار از نظر شرایط مالی، باشگاه با آنها بهتر راه بیاید و پرداختی‌های بهتری در این بین صورت بگیرد اما این اتفاق رخ نداد تا پرسپولیسی‌ها طغیان کنند و با مصاحبه‌ها در رسانه‌ها و انتشار متن‌هایی در فضای مجازی اعتراض خود را به شرایط حاکم نشان دهند.

پس از قهرمانی سوپرجام صدای اعتراض بازیکنان پرسپولیس به صورت رسمی بلند شد و آنها از بدقولی‌های صورت گرفته و پرداخت نشدن مطالباتشان بسیار ناراحت بودند که این موضوع را به صورت هماهنگ اعلام کردند. ناراحتی بازیکنان پرسپولیس از این شرایط از قبل مشخص بود و حتی بارها در رسانه‌ها به این موضوع پرداخته شد اما هر بار مسئولان باشگاه پرسپولیس به جای رفع این مشکلات به تکذیب و تحریم رسانه‌ها پرداختند که حالا می‌توان نقش مدیران باشگاه پرسپولیس را در حاشیه‌های بوجود آمده بسیار پررنگ دانست.

اخطار این موضوع را برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس پیش از این داده بود، آنجا که در تاریخ 15 خرداد سال جاری طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس اعلام کرد: «مثل آتش‌نشان‌ها باید هر روز آتش اعتراض بازیکنانم را خاموش می‌کردم» نسبت به اعتراض بازیکنان به مسائل مالی اشاره کرد اما مسئولان باشگاه پرسپولیس نه تنها در پی رفع این مشکلات بر نیامدند بلکه در اقدامی شتابزده و غیرحرفه‌ای به تکذیب مصاحبه‌‌ای پرداختند که فایل صوتی آن کماکان موجود است! یا حتی زمانی که حدود 9 بازیکن پرسپولیس در اعتراض به مشکلات متعدد مالی حاضر به تمرین نشده و برای اعتراض خود راهی باشگاه شدند از سوی مدیران باشگاه پرسپولیس تحت فشار قرار گرفتند که در مصاحبه‌های دروغین عنوان کنند که برای خوردن نان و پنیر همراه با سبزی به دیدار سرپرست باشگاه آمده‌اند! بازیکنان هم دل‌خوش به وعده‌های طاهری و ترکاشوند در مواجه شدن با خبرنگاران حرف‌هایی را به زبان آوردند که البته واقعیت نداشت و گذر زمان همه چیز را به خوبی اثبات کرد.

اکنون پرسپولیس تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیاست و حالا که به جمع 8 تیم برتر این قاره صعود کرده وظیفه همه است که از این باشگاه حمایت کنند تا نماینده ایران بتواند پس از سال‌ها فوتبال کشورمان را در سطح اول قاره آسیا به موفقیت برساند. شرایط این روزهای پرسپولیس البته نشانی از وضعیت چنین تیمی ندارد و این یک زنگ خطر برای فوتبال ایران خواهد بود. این در حالی است که سایر 7 تیم صعود کرده به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا چنین مشکلاتی ندارند و هر روز در پی تقویت تیم خودشان هستند. در این بین شاید باید چشم امید به مدیریت برانکو در پرسپولیس داشت تا بتوان تیمش را از این شرایط سخت گذر دهد چرا که او تا اینجا نشان داده که به عنوان یک سوپاپ اطمینان نزد بازیکنان قابل قبول و مورد پذیرش است. درست است که بازیکنان پرسپولیس عنوان می‌کنند آنها فقط به شرایط موجود معترض هستند و قصد اعتصاب ندارند اما همین که برانکو بتواند ذهن بازیکنان معترضش به شرایط موجود را برای موفقیت و پیروزی در بازی‌های پیش‌رو آماده کند خود یک برگ برنده برای این مربی کروات به حساب می‌آید.

موضوع دیگر بحث فرهنگ استفاده از فضای مجازی و هواداری مجازی است که این روزها بازارش بسیار پر رونق است. البته اتفاقات و تخلفاتی که در فضای مجازی این روزها رخ می‌دهد و همه شاهد آن هستیم فقط شامل دنیای ورزش نیست و می‌بینیم که در دنیای فرهنگ، هنر و سایر موارد هم چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. قطعاً فضای مجازی و استفاده از آن این روزها یکی از عوامل بازی با افکار عمومی و جهت‌دهی به آنهاست و در این بین هم شاهد هستیم که برخی‌ها برای رسیدن به مقاصدشان از این فضا استفاده‌هایی می‌کنند که گاهی می‌تواند حتی پیگردهایی هم با خود به همراه داشته باشد.

طبق اسناد موجود، استفاده از این فضا برای حمله به یک رسانه خاص و یا تحت فشار قرار دادن وزیر ورزش و جوانان و معاونانش برای حمایت از یک گروه مدیریتی این روزها بسیار به‌راه افتاده و جدیداً هم شاهد هستیم که بازیکنان پرسپولیس هم از گزند این اتفاقات در امان نیستند و آنها هم آماج حملات اینترنتی قرار می‌گیرند. در این بین شائبه‌هایی به وجود می‌آید که شاید مسائلی در پشت پرده وجود دارد که گاهی به صورت هماهنگ در فضای مجازی این حملات بر علیه یک گروه، فرد، یا رسانه‌ای خاص اتفاق می‌افتد. آش اما آنقدر شور شده که بازیکنی مثل مهدی طارمی که 2 سال پیاپی آقای گل لیگ برتر شده و نقش بی‌بدیلی در موفقیت‌های پرسپولیس و همچنین صعود تیم ملی به جام جهانی داشته هم از گزند این حملات در امان نمانده است و شاهد هستیم که این حمله سایبری به او و سایر بازیکنان پرسپولیس (در مواقع لزوم) به دفعات رخ داده است. این در حالیست که برانکو حتی در سخت‌ترین شرایط از بازیکنانش حداقل در رسانه‌ها حمایت کرده و اجازه نداده که شأن و شخصیت بازیکنانش زیر سوال برود. بدون شک نهادهای امنیتی و نظارتی که به خوبی این مسائل را رصد می‌کنند شاید لازم باشد که طبق اسنادی که در اختیارشان است برخورد جدی‌تر و محکم‌تری با مسببان این اتفاقات داشته باشند. مجلس شورای اسلامی چند وقتی است که به بحث فساد در فوتبال ورود جدی داشته و برخوردهایی هم در این بین صورت گرفته است و بدون شک یکی از مصادیق فساد در فوتبال همین اتفاقات پشت پرده‌ای است که توسط گروهی رقم می‌خورد و در این بین هوادار ساده و از همه جا بی‌خبر پیرو آنها می‌شود.

در جدیدترین مورد توسط فردی که به مسئولان باشگاه پرسپولیس نزدیک است و در خارج از ایران زندگی می‌کند الفاظ رکیک و تندی نسبت به مسئولان ارشد ورزش، برخی از مقامات بلند پایه کشوری و حتی خبرگزاری فارس نسبت داده شده است که در این بین فایل صوتی آن هم موجود است. این موضوع بدون شک قابل پیگیری و پیگرد است و باید دید برخی از افراد منتسب به باشگاه پرسپولیس که در فضای سایبری به قول خودشان با راه‌انداختن ارتش سرخ مجازی (!) مشغول فعالیت هستند چه پاسخی در این باره خواهند داشت. آنهایی که با زیر سئوال بردن مشروعیت رسانه‌های رسمی کشور فضا را برای جولان رسانه‌های غیررسمی مثل اینستاگرام و تلگرام باز کرده‌اند و در آن، اجازه هر نوع اظهارنظری به ادمین‌های خود می‌دهند باید پاسخگوی این مسائل باشند. اینکه توسط کانال‌های اصطلاحاً هواداری هر موضوعی را به خورد هواداران ساده بدهند و به این وسیله و با جهت‌دهی به افکار آنها حتی به بازیکنان پرسپولیس حمله‌ور شوند اتفاق ساده‌ای نیست و نباید بی‌تفاوت از کنار آن گذشت؛ چه آنکه کلیدواژه‌ای در مصاحبه برانکو و مهدی طارمی و اظهارات دوستانه بازیکنان پرسپولیس وجود دارد و آن این است که برخی از مسئولان باشگاه با خط دادن به برخی رسانه‌های خاص برانکو را مقابل بازیکنان و بازیکنان را مقابل هواداران قرار می‌دهند و در این بین باید مشخص شود که آنها از انجام دادن چنین اقداماتی چه هدف یا اهدافی را دنبال می‌کنند. در این خصوص بیشتر خواهیم نوشت.