نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان آسیا حذف می شوند؟

طبق قوانین AFC‌ در صورتی که ۴ نماینده اصلی ایران برای لیگ قهرمانان آسیا در سال۲۰۱۷ موفق به اخذ مجوز حرفه‌ای نشوند، طبق جدول رده‌بندی، تیم‌های بعدی به AFC‌ معرفی خواهند شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا با استناد به آیین‌نامه حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها اقدام به تعیین ضرب‌الاجلی برای پرداخت بدهی تیم‌های حاضر در فصل پیش روی این مسابقات کرد.

طبق اطلاعیه این فدراسیون،‌ در صورتی که باشگاه‌های حاضر در این مسابقات نتوانند تا ۹ شهریور ماه تمام بدهی‌های خود را به شخصیت‌های حقوقی و حقیقی پرداخت کنند، مجوز حرفه‌ای آنها صادر نخواهد شد و بر همین اساس نمی‌توانند در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند.

در شرایط فعلی تیم‌های پرسپولیس، نفت، استقلال و تراکتورسازی چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ هستند که هر چهار باشگاه بدهی‌های هنگفتی را از سال‌های گذشته دارند و در طول یک ماه گذشته نتوانستند این بدهی‌های چند ده میلیاردی را پرداخت کنند.

سوالی که برای جامعه فوتبال مطرح شده این است که در صورت صادر نشدن مجوز حرفه‌ای به باشگاه‌های مذکور، آیا تیم دیگری از ایران می‌تواند جایگزین آنها شود؟

در صورتی که هر کدام از نمایندگان ایران موفق به اخذ این مجوز نشوند، فدراسیون فوتبال پس از تعامل با AFC‌ بر اساس جدول رده‌بندی مسابقات لیگ برتر، نماینده بعدی را معرفی می‌کند.

طبق جدول رده‌بندی لیگ شانزدهم پس از تراکتورسازی، تیم سوم جدول که به عنوان چهارمین نماینده ایران به AFC‌ معرفی شده به ترتیب ذوب‌آهن، سپاهان، پیکان، استقلال خوزستان و گسترش فولاد در رده‌های چهارم تا هشتم قرار دارند.

در صورتی که هر یک از نمایندگان ایران در آسیا، نتواند مجوز حرفه‌ای را اخذ کند، یکی از تیم‌های رده چهارم به بعد لیگ قبل که از نظر بدهی در شرایط مطلوب‌تری نسبت به نمایندگان ایران باشند، به عنوان تیم بعدی به AFC معرفی خواهد شد.