پارس فوتبال: بیژن ذوالفقارنسب کاهش سهمیههای ایران در رقابتهای لیگ قهرمانان باشگاههای آسیا را اتفاقی ناگوار برای فوتبال کشورمان دانست و گفت: در بحث این کاهش سهمیهها مطمئن باشید که کنفدراسیون فوتبال آسیا خصمانه و سلیقهای عمل نکرده است. به هر حال آنها برای تخصیص سهیمه کشورها آیتمهایی دارند که حتما ایران نتوانسته انتظارات آنها را برآورده کند.

وی افزود: من این اتفاق را ناشی از بی‌کفایتی مسئولان فوتبال کشور می‌دانم. چند سال است که مسئولان AFC نسبت به آماده سازی و تجهیز امکانات نرم افزاری و ساخت افزاری فوتبال به ما هشدار می‌دهد. در این مدت ما چه کردیم؟ بدون شک بخش زیادی از گناه این اتفاق به گردن باشگاه‌های ماست اما این فدراسیون فوتبال است که باید با یک اقتدار حساب شده این باشگاه‌ها را برای استانداردسازی خود مجاب می‌کرد.

این کار‌شناس فوتبال کشورمان ادامه داد: فدراسیون فوتبال به عنوان متولی این حوزه می‌توانست با یک برخورد قاطع، مانع از بروز این اتفاق تلخ شود. به هر حال ابزار این اتفاق هم برای آن‌ها فراهم بود. مسئولان فوتبال ما می‌توانستند با تهدید باشگاه‌ها به تعلیق فعالیتشان از لیگ بر‌تر و برخوردهای قهرآمیز اینچنینی زمینه حرکت آنها را به سمت استانداردسازی فراهم کنند اما آیا این کار را کرد؟

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در طول سال‌های اخیر در بحثساختارسازی و حتی تدوین یک نظام باشگاهداری صحیح هم تلاشی نکرده‌ایم. با توجه به اینکه فوتبال ما دولتی است متاسفانه دولت هم به وظایفش در قبال باشگاه‌های ما عمل نکرده است. کشورهایی نظیر ازبکستان، قطر و امارات می‌آیند و به اعتبار امکانات و زیرساخت‌های خود سهمیه کامل می‌گیرند اما فوتبال ما باید به دو سهمیه افتخار کند.

ذوالفقارنسب در پاسخ به این سوال که آیا برای فوتبال ایران که جزو بهترین‌های آسیاست، تخصیص دو سهمیه دور از ذهن نیست، گفت: نمی‌دانم چرا همچنان عنوان می‌شود که ما جزو برترین‌های آسیا هستیم. نماینده قطر قهرمان لیگ قهرمانان آسیا می‌شود اما ما چه کردیم؟ مطمئنا اکنون ایران را نباید از جمله برترین‌های فوتبال ایران برشمرد و فکر می‌کنم تخصیص بیش از این دو سهمیه هم اتفاقی دور از ذهن بود.

وی در پایان در رابطه با علت عدم انتخاب فدراسیون فوتبال ایران به عنوان فدراسیون برتر آسیا هم اظهار کرد: از این اتفاق نباید احساس ناراحتی کرد چون حق ما نبوده است. ما وقتی کیفیت فدراسیوهایی نظیر ژاپن، کره جنوبی و استرالیا را میبینیم نباید انتظار نامعقولی داشته باشیم. ضمن آنکه اگر اتفاقی غیر از این میافتاد باید تعجب میکردیم.