رئیس فدراسیون فوتبال: الزامات AFC رعایت شود

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال ایران در مجمع عمومی هیات فوتبال آذربایجان شرقی که با حضور جواد ششگلانی رییس هیات فوتبال استان و مدیران عامل باشگاه‌ها و روسای هیات فوتبال شهرستان‌ها حضور یافت.

تاج در این مجمع اظهار کرد: تبریز به عنوان پایتخت گردشگری در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است که این رویداد مهمی است و هر ۵۷ یک سال برای یک کشور اتفاق می‌افتد. تبریز نیز فرصت خوبی به دست آورده تا میزبان این رویداد باشد.

او ادامه داد: در حوزه فوتبال نیز تبریز نقش پر رنگی داشته است. آنها چهار تیم در لیگ برتر، یک تیم در دسته یک و یک تیم نیز در فوتسال دارند. همچنین این شهر در حوزه فوتبال بانوان نیز فعال است و نقش تبریزی‌ها در فوتبال کشور مهم است. من هر موقع به تبریز آمده‌ام شاهد اتفاقات خوبی بودم.

رییس فدراسیون فوتبال اضافه کرد: هر بار که به تبریز آمدیم کلنگ یک پروژه را به زمین زدیم و سعی کردیم در اینجا اتفاقات خوبی رخ بدهد. هیات فوتبال آذربایجان شرقی یکی از هیات‌های فعال فوتبال ایران است که عملکرد خوبی داشته است. هیات‌های فوتبال برای پیشرفت با یکدیگر رقابت می‌کنند که آذربایجان شرقی یکی از مهم‌ترین هیات‌های فوتبال ما است. ما کشور را به ۹ منطقه تقسیم کرده‌ایم تا تیم‌های نوجوانان و جوانان آنها پس از رقابت با یکدیگر به رده‌های بالا صعود کنند و تیم منتخب آنها شناخته شده شود.

تاج اضافه کرد: منطقه‌ای کردن هیات‌ها دو دلیل دارد؛ نخست این که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. با این کار امیدوار می‌شویم که در هر کجای کشور فوتبالیست‌های خوب شناخته شوند و استعدادیاب‌ها نیز زیر نظر کمیته ملی جوانان فدراسیون مشغول به کار شوند.

او درباره وضعیت اقتصادی و کیفیتی فوتبال ایران تصریح کرد: وضع اقتصادی فوتبال خوب نیست. مذاکراتی را با دستگاه‌های مختلف آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم مشکلات اقتصادی را برطرف کنیم اما در برنامه ششم توسعه، بندی آمده است که هرگونه کمک به فوتبال حرفه‌ای را ممنوع می‌کند. اگر چنین کمک‌هایی وجود نداشته باشد و با توجه به درآمدهایی که داریم نمی‌شود فوتبال را اداره کرد.

رییس فدراسیون فوتبال اضافه کرد: خوشبختانه فراکسیون ورزش مجلس جلسات متعددی را پیرامون این قضایا برگزار کرده است و امیدواریم بتوانیم با صحبت با آنها به نتایج خوبی برسیم. از نظر نتیجه، حال فوتبال ایران خوب است و تیم‌های مختلف نظیر فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و رده‌های پایه نتایج مطلوبی گرفته‌اند اما اوضاع اقتصادی فوتبال تعریفی ندارد و مشکل داریم.

تاج درباره حل مشکل بدهی تیم‌های ایرانی، اظهار کرد: با تلاش‌ها و مذاکراتی که با AFC‌ داشتیم سعی کردیم از آنها دو ماه برای پرداخت بدهی‌های تیم‌های ایرانی وقت بگیریم. آیین‌نامه‌هایی وجود دارد که پرداخت بدهی را بر ما لازم می‌کند. این بدهی‌ها یک روز باید پرداخت شوند اما باشگاه‌ها باید این تفکر را در خود بپرورانند که هزینه‌شان متناسب با درآمدشان باشد.

او ادامه داد: باید تمام وجوه اقتصادی در نظر گرفته شود. اگر تا دوره آینده لیگ برتر باشگاه‌ها توانستند تمام بدهی‌های خود را تسویه حساب کنند اجازه حضور در دوره نوزدهم را دارند اما اگر چنین نشود لیگ به جایی می‌رسد که باید با تیم‌های کمتری شروع کنیم و این به نظرم مشکلی ندارد.

رییس فدراسیون فوتبال با بیان این که "فوتبال سهمیه‌ای نیست،" گفت: این طور نیست که هر استانی در لیگ برتر نماینده داشته باشد. باید تیم‌های هر استان در لیگ‌های منطقه‌ای حضور داشته باشند تا لیگ پویایی داشته باشیم.

تاج با تاکید بر این که "یکی از سخت‌ترین کارهای کشور مدیریت باشگاه است،" افزود: چون در باشگاه‌ها منابع مالی وجود ندارد کار مدیران سخت است. همه مدیران تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا تیم‌ها را سر پا نگه دارند بنابراین باید منابع مالی تامین شود. راه‌حل آن این است که پرداخت‌ها سر وقت انجام شود. ما باید یا مثل کشورهای عربی رفتار کنیم یا مثل کشورهای اروپایی، راه سومی وجود ندارد.

او افزود: کشورهای عربی بلیت فروشی خاصی ندارند و از حق پخش تلویزیونی هم مبلغ خاصی به دست نمی‌آورند چون تماشاگر زیادی ندارند، تنها منبع مالی آنها دولت و فدراسیون فوتبال است اما کشورهای اروپایی ریالی از دولت دریافت نمی‌کنند؛ باشگاه‌های اروپایی از حق پخش و بلیت‌فروشی درآمدزایی می‌کنند. جز این دو راه، راه دیگری پیش روی ما نیست. باید یکی از این دو را انتخاب کرد تا به جایی برسیم اما در این مرحله گذار باید دولت کمک کند. فوتبال ما در آسیا بهترین است و باید این عنوان را حفظ کنیم. راه آن رعایت الزامات AFC‌ است.