خط و نشانی که فدراسیون برای تیم های لیگ برتری می کشد

تیم ملی فوتبال ایران در فاصله 2 هفته مانده به اتمام رقابت های مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی با عملکردی خیره کننده و کسب 20 امتیاز به عنوان صدرنشین مقتدر گروه اول این رقابت ها به جام جهانی 2018 روسیه راه یافت تا پس از برزیل به دومین تیمی تبدیل شود که بلیت سفر به سرزمین تزارها را برای خود نهایی می کند.

جالب اینجاست شاگردان کی روش بدون حتی یک گل خورده در هشت بازی موفق به انجام چنین کاری شده اند تا فاصله فنی فوتبال ملی ایران با رقیبان آسیایی بیش از هر زمان دیگری به چشم آید.

باتوجه به اقتدار فوتبال ایران در عرصه ملی انتظار می رود که تیم های ما هم در عرصه رقابت با نمایندگان سایر کشورهای قاره کهن، در تمام زمینه ها حرف هایی برای گفتن داشته باشند اما بحرانی بزرگ فوتبال باشگاهی کشورمان را به سراشیبی سقوط انداخته و طولی نمی کشد که این امر فوتبال ملی را هم به منجلاب سقوط بکشاند.

مشکلات مالی تیم های ایرانی سبب شده مدیران باشگاه ها برای رهایی از سیل بدهی ها به هر ترفندی متوسل بشوند تا شاید بتوانند بخشی از پرونده های قطورشان در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و مراجع بین المللی را سر و سامان دهند. با این حال حجم بدهی ها به حدی است که هیچ باشگاهی نمی تواند به راحتی حتی 10 درصد از آن را پرداخت کند. طبق قانون سازمان لیگ تیم های بدهکار برای استفاده از بازیکنان جدیدشان در رقابت های لیگ برتر باید 10 درصد از بدهی هایشان را تسویه کنند اما جالب است بدانید نمایندگان حدود هشت باشگاه در روز شروع رقابت های لیگ هفدهم برای کسب مجوز بازیکنان جدید بین فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ درتردد بودند تا اینکه با دردسرهای فراوان توانستند بخشی از بدهی های هنگفتشان را پرداخت و برای استفاده از بازیکنان جدید مجوز بگیرند.

وضعیت مالی بیشتر تیم های ایرانی به حدی لجام گسیخته است که آن ها حتی از پرداخت پاداش های نقدی و تامین امکانات تمرینی هم به زحمت افتاده اند.

در این میان استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی و نفت تهران به عنوان 4 نماینده ایران در رقابت های فصل آینده لیگ قهرمانان شرایط بسیار خطرناک تری نسبت به سایر تیم های لیگ برتر دارند چراکه طبق دستورالعمل AFC اگر آن ها نتوانند تا 31 آگوست(9 شهریور) تمام بدهی هایشان را تسویه کنند، از حضور در این رقابت ها محروم می شوند. هر چند مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در سفر اخیر خود به مالزی و دیدار با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا موفق شد برای تیم های ایرانی 2 ماه دیگر وقت بگیرد. با این حال آن ها تنها در صورت رقم خوردن یک معجزه می توانند تمام دیون خود را پرداخت کنند.

بدهی پرسپولیس و استقلال از مرز 200 میلیارد تومان عبور کرده و تراکتور هم با بودجه ای محدود برای رفع بدهی های انباشته خود اقدام می کند.

در این میان نفت تهران نسبت به سایر نمایندگان کشورمان بدهی کمتری دارد اما نکته اینجاست مالکان این باشگاه هیچ عزمی برای تسویه حساب ندارند چراکه اگر غیر از این بود، آن ها دست کم 10 درصد از مطالبات بازیکنان فعلی خود را که با مبالغ نسبتا پایینی قراداد بسته اند، پرداخت می کردند تا شاگردان حمید درخشان پس از گذشت سه هفته از لیگ تمرینات را تحریم نکنند.

البته باید اعتراف کرد که به جز جذب حامیان مالی و درآمد محدود بلیت فروشی، هیچ راهی برای درآمدزایی تیم های ایرانی وجود ندارد و در چنین حالتی طبیعی است که جز تیم های صنعتی و باشگاهی مانند گسترش فولاد تبریز، بیشتر آن ها روز به روز به ورشکستگی نزدیک شوند.

در این میان فدراسیون فوتبال برای رساندن کشتی تیم های ایرانی به ساحل آرامش تدبیر تازه ای را درنظر گرفته و قصد دارد از نوزدهمین دوره لیگ برتر مانع حضور تیم های بدون استاندارد در رقابت ها شود.

در واقع بدهی‌های سرسام‌آور باشگاه‌های لیگ برتری دوری آن ها از شرایط فوتبال حرفه‌ای سبب شده فدراسیون فوتبال به فکر برنامه تازه‌ای برای لیگ برتر بیفتد و حتی تصمیم بگیرد برای سازماندهی این رقابت ها لیگ را با هشت تیم برگزار کند. هرچند این تصمیم عواقبی مانند بدون تیم ماندن بسیاری از بازیکنان لیگ را به دنبال دارد اما می تواند تا حدی آبروی فوتبال کشورمان را درسطح بین المللی حفظ کند و مانع از افزایش شکایت بازیکنان و مربیان از تیم های ایرانی شود.

در این وضعیت تیم های بدهکار تنها 2 سال برای فرار از محرومیت فاصله دارند و باید دید در این زمان محدود چه تصمیمی برای رهایی از این امر اتخاذ می کنند.