تحلیل AFC از بازی شاگردان برانکو و نماینده سعودی ها

تیم‌های فوتبال پرسپولیس ایران و الاهلی عربستان در حالی فردا شب (سه‌شنبه) در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در مسقط، پایتخت عمان به مصاف هم می‌روند که این بازی در واقع جدال پرطرفدارترین تیم‌های غرب آسیا است.

پرسپولیس

زمانی که غول‌های تهران، پرسپولیس برای تقابل با الاهلی پا به زمین بگذارد، به دنبال اثرگذاری در سطح فوتبال آسیاست، چیزی که سال‌ها در انتظارش است، خواهد بود. با وجود اینکه پرسپولیس در سال‌های ۱۹۹۷، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۱ تا مرحله نیمه‌نهایی مسابقات جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا پیش رفتند، آنها پیش از رقابت‌های امسال هرگز موفق نشده بودند به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برسند.

آمار پرسپولیس در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا: ۱۰ گل/ ۳۳ شوت درون چارچوب/ ۸ گل خورده/ ۴ بازی بدون گل خورده/ ۱۰۵ تکل موفق/ ۵۱۴ پیروزی در نبرد‌های تن به تن

پرسپولیس با وجود اینکه در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۷ در گروه دشواری در کنار تیم‌های الهلال عربستان، الریان قطر و الوحده امارات بود، در نهایت موفق شد با موفقیت مسیر صعود خود از این گروه را پیدا کند. آن‌ها به عنوان تیم دوم گروه راهی مرحله یک‌هشتم ن‌هایی شدند، جایی که باید با لخویای قطر مصاف می‌کردند.

پس از تساوی بدون گل در بازی رفت، گل به خودی چیکو فلورس، مدافع لخویا در بازی برگشت، پرسپولیس را به مرحله یک‌چهارم ن‌هایی این رقابت‌ها سوق داد.

پرسپولیس بابت رسیدن به این مرحله باید به طور خاص از یک بازیکن خود تشکر کند و آن مهدی طارمی، مهاجم ملی‌پوش خود است. با وجود اینکه مهدی طارمی در مرحله قبل موفق به گلزنی نشد، با این حال این مهاجم ۲۴ ساله تا به اینجای کار ۶ گل به ثمر رسانده و در جدول گلزنان پس از عمر عبدالرحمن از العین در رده دوم جای دارد.

در این دیدار توجه‌ها بار دیگر به روی مهدی طارمی خواهد بود، در حالی که تیم پرسپولیس به دنبال فتح اراضی بیشتری در آسیا است.

الاهلی

اگرچه الاهلی عربستان هرگز فاتح جامی آسیایی نشده است، اما آن‌ها اولین تیم عربستانی هستند که به فینال رقابت‌های جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا رسیدند و این اتفاق در سال ۱۹۸۵ افتاد. در آن بازی که تکلیف قهرمان مسابقات مشخص می‌شد، این تیم که متعلق به شهر جده است، مغلوب دِوو رویالز از کره جنوبی شد. چنین سرنوشتی در دومین حضور الاهلی در فینال بالاترین سطح فوتبال باشگاهی آسیا تکرار شد، جایی که در سال ۲۰۱۲ این تیم بار دیگر مغلوب دیگر تیم کره جنوبی یعنی اولسای هیوندای شد.

پس از این شکست ناامیدکننده در فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۲، الاهلی هرگز موفق نشده از مرحله یک‌چهارم ن‌هایی این رقابت‌ها صعود کند. امسال، اما این تیم سعی دارد تا رکورد خود را بهبود ببخشد.