کی‌روش به دنبال انتقام از دلقک!

بازی سه‌شنبه شب ایران و سوریه در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، بیست و پنجمین ملاقات دو تیم محسوب می‌شود. در ۲۴ بازی قبلی ۱۳ بار ایران برنده شده است، ۱۰بار کار دو تیم به تساوی کشیده است و یک بار هم سوریه‌ای‌ها برنده شدند. در ادامه نگاهی می‌کنیم به تاریخچه رویارویی‌های دو تیم ایران و سوریه در مرحله مقدماتی جام جهانی‌ که در این مسابقات سوریه تنها یک برد دارد، ایران 6 بار برنده شده و 4 رویارویی دو تیم هم مساوی شده است:

 مقدماتی جام جهانی‌ ۱۹۷۴‌؛ یک برد ایران، یک برد سوریه!

بازی‌های انتخابی جام جهانی۱۹۷۴ به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شد و ایران که در بازی سوم خود با هدایت محمود بیاتی موفق شده بود با تک‌گل اکبر کارگر جم سوریه را شکست دهد، در بازی ششم خود و تکراری با سوریه که جنبه تشریفاتی داشت با یک گل به سوریه بازی را واگذار کرد.

مقدماتی جام جهانی‌ 1978‌؛ 2 برد برای ایران

در این دوره از بازی‌ها ایران موفق شد در هر دو بازی رفت و برگشت سوریه را شکست دهد. در بازی رفت در دمشق ایران با تک‌گل علی پروین برنده شد. بازی برگشت قرار بود در شیراز برگزار شود ولی سوریه مقابل شاگردان حشمت مهاجرانی حاضر نشد و طبق قانون آن زمان، بازی 2 بر صفر به سود ایران اعلام شد.

 مقدماتی جام جهانی‌ ۱۹۹۴‌؛ یک برد برای ایران و یک تساوی

ایران با مربیگری علی پروین تصور می‌کرد به راحتی سوریه را در تهران شکست می‌دهد اما اگر گل علی‌اصغر مدیرروستا نبود، به این تیم می‌باخت. مسابقات دور اول انتخابی جام جهانی‌ ۱۹۹۴ به این شکل برگزار می‌شد که ایران، سوریه، عمان و تایوان ابتدا در تهران بازی می‌کردند و دمشق هم میزبان بازی‌های برگشت بود. توقف صدهزار نفری برابر سوریه، کار ایران را به اما و اگر کشاند. ۹ روز بعد دوباره ایران و سوریه در دمشق به مصاف هم رفتند. ایران اگر این بازی را می‌باخت حذف می‌شد اما گل زیبای حمید درخشان به داد ایران رسید و ایران با یک امتیاز جان سالم به در برد.

مقدماتی جام جهانی‌ ۱۹۹۸‌؛ جنجال دایی و مایلی‌کهن!

بازی‌های دور رفت در سوریه برگزار شد و ایران با تنها گل علی دایی، سوریه را در خانه‌‌اش شکست داد. تهران میزبان بازی‌های برگشت بود، تیم ملی پس از گل‌باران مالدیو و قرقیزستان در یک بازی تشریفاتی میزبان سوریه بود. همه تصور یک برد راحت را داشتند اما باز هم سوریه در تهران تسلیم ایران نشد و بازی با گل‌های رضا شاهرودی و علیرضا منصوریان ۲-۲ مساوی شد. این بازی اما یک نکته مهم داشت، اختلاف علی دایی و محمد مایلی‌کهن از این بازی شروع شد. مایلی‌کهن در یک تصمیم عجیب دایی، گلزن اولش را در این بازی نیمکت‌نشین کرد و محسن گروسی را به جای او به میدان فرستاد. مایلی‌کهن پس از گره خوردن کار و فشار تماشاگران تصمیم گرفت دایی را به زمین بفرستد که او قبول نکرد و جنجال درگیری‌های چندین ساله این دو نفر از همین بازی استارت خورد!

مقدماتی جام جهانی‌ ۲۰۱۰‌؛ یک برد ایران، یک تساوی

 ایران و سوریه یک بار دیگر در مقدماتی جام جهانی‌ همگروه شدند و سوریه مانند جام جهانی‌ ۱۹۷۴، ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ موفق شد در تهران، ایران را متوقف کند و بعدش در سوریه به ایران باخت! در بازی رفت هدایت ایران برعهده منصور ابراهیم‌‌زاده بود. در بازی برگشت که 25 خرداد 1387 برگزار شد، علی دایی هدایت ایران را بر‌عهده داشت و تیم تحت هدایت او با گل‌های غلامرضا رضایی و محسن خلیلی موفق شد سوریه را در دمشق شکست دهد.

مقدماتی جام جهانی‌ ۲۰۱۸‌؛ صفر-صفر در باتلاق

ایران و سوریه در مقدماتی جام جهانی‌ ۲۰۱۸ روسیه همگروه شدند. بازی رفت دو تیم ملاقاتی پس از هشت سال بازی نکردن بود. سوریه که متخصص متوقف کردن ایران در تهران بود این بار این کار را در مالزی و باتلاق سرمبان انجام داد. کی‌روش که پس از این بازی گلر سوریه را به دلقک تشبیه کرده بود، به دنبال انتقام شخصی از این گلر و سوریه است و همین موضوع می‌تواند کار سوریه را در تهران و جهنم آزادی سخت‌تر کند!