کی روش: با ارتباطات شخصی بازی دوستانه بازی با روسیه را ترتیب دادم!

کارلوس کی‌روش می‌گوید مقامات فدراسیون فوتبال ایران باید میزان بودجه اردوهای آماده‌سازی تیم ملی این کشور را افزایش دهند، وگرنه ریسک حذفی زودهنگام از جام جهانی را به جان خواهند خرید و همچون چهار سال پیش در برزیل در مرحله گروهی حذف خواهند شد.

کی‌روش که شاگردان اولین تیم صعود کرده آسیایی به جام جهانی 2018 هستند، به رویترز گفت: اوضاع ما عملاً مانند گذشته است. ما فدراسیونی داریم که نهایت تلاشش را می‌کند، اما متأسفانه در ایران و به نظر من در تمام نقاط جهان، زمانی که شما به اندازه کافی حمایت مالی نمی‌شوید، همیشه برای پیاده‌سازی برنامه‌های‌تان مشکل خواهید داشت. ما سه ماه پیش به جام جهانی راه پیدا کردیم و در این مقطع هیچ دلیلی برای ما وجود ندارد که برنامه‌ای مشخص و یک بودجه ثابت برای تصمیم‌گیری در مورد حضورمان در جام جهانی نداشته باشیم. اگر بخواهیم با همان الگوی دوره قبلی به جام جهانی برویم، به هیچ جایی نمی‌رسیم. این یک نتیجه‌گیری کاملاً ساده است.

کی‌روش در اظهارات خود همچنین به درخواست برخی از بازیکنانش در شبکه‌های اجتماعی از مسئولان فوتبال ایران مبنی بر تقلید از کره جنوبی برای انگیزه دادن به ملی‌پوشانش اشاره داشت.

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران برنامه‌ اردوهای آماده‌سازی‌اش قبل از جام جهانی 2018 را بلافاصله پس از صعود به این رقابت‌ها به مسئولان فدراسیون فوتبال ایران ارائه کرده است، اما تا کنون تنها برای انجام دو بازی دوستانه برنامه‌ریزهایی صورت گرفته است. ایران 29 سپتامبر (هفتم مهر) با توگو و 6 روز بعد از آن با روسیه روبه‌رو می‌شود.

کی‌روش اما معتقد است که تیم جوان او به بازی‌های بیشتری برابر تیم‌های بزرگ‌تر دنیای فوتبال نیاز دارد تا آمادگی بهتری برای سفر به روسیه کسب کند، اتفاقاتی که تنها با افزایش بودجه تیم رخ خواهد داد.

وی تأکید کرد: با ارتباطات شخصی خودم، توانستم یک بازی دوستانه برابر روسیه ترتیب دهم. روسیه کشور میزبان جام جهانی است و پذیرفت که برابر ایران بازی کند. این اتفاق از نظر تأثیر بین‌المللی و اعتبار، می‌تواند بسیار مهم باشد، اما ما نمی‌توانیم فقط به روابط شخصی من و چنین ارتباطاتی بسنده کنیم. اگر شما می‌خواهید بازی‌های تدارکاتی خوبی داشته باشید، باید پول خرج کنید و این واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

سرمربی سابق رئال مادرید سپس تأکید کرد که ایرانی‌ها باید با رویکردی حرفه‌ای‌تر به استقبال جام جهانی بروند وگرنه باید ریسک ناکامی در مهم‌ترین تورنمنت دنیای فوتبال و افزایش فاصله با تیم‌های مطرح فوتبال دنیا را به جان بخرند.

کی‌روش خاطر نشان کرد: هدف کوتاه مدت من حصول اطمینان از داشتن یک اردوی آماده‌سازی چالشی، بی‌نظیر و فوق‌العاده است و من همیشه سعی خواهم کرد که متفاوت باشم. ایران تاکنون در چند جام جهانی حضور داشته است؟ چهار جام جهانی. این پنجمین جام جهانی است. چهار جام جهانی قبلی چه درسی به ما دادند؟ اینکه اگر می‌خواهید به دور دوم راه پیدا کنید باید متفاوت باشید. متفاوت در اردوی آماده‌سازی، در میزان جاه‌طلبی، خلاقیت، استفاده از نبوغ برای دیدن اینکه چگونه می‌‌توان در عرض 10 ماه باعث پیشرفت این تیم شد.

وی تصریح کرد: برای متفاوت بودن من باید تمام انرژی‌ام را صرف تحقق هدف اول کنم. ما چطور می‌توانیم فدراسیون و مسئولان را متقاعد کنیم که از ما برای متفاوت بودن حمایت کنند؟ ما نمی‌توانیم مثلاً انتظار داشته باشیم که مانند پرتغال باشیم، چون آنها این پروسه را 45 سال پیش آغاز کرده‌اند. ما نمی‌توانیم مانند آلمان باشیم، چون آنها 55 سال پیش شروع کرده‌اند، فرانسه 55 سال پیش شروع کرده است. چطور می‌توان در عرض 10 ماه این فاصله را کاهش داد؟ این هدف اول من است.