یک مربی پاسخ منتقدان برانکو را داد

تیم صبای قم در یک بازی خارج از خانه مقابل تیم ایران جوان بوشهر به نتیجه مساوی بدون گل دست یافت و با 5 امتیاز از سه بازی در رتبه شانزدهم جدول رده بندی قرار گرفت. صبا در حالی به دومین مساوی متوالی اش رسید که فصل را با یک تساوی و دو شکست آغاز کرده بود اما به نظر می رسد این تیم آرام آرام به امتیازگیری در لیگ یک عادت می کند.

هومن افاضلی سرمربی تیم صبای قم که از هفته سوم به این تیم پیوسته است درباره شرایط این روزهای تیمش گفت:« زمانی که تیم را تحویل گرفتم شرایط خیلی سختی در صبا وجود داشت. قطعا نیاز بود که تیم تقویت بشود اما متاسفانه آن تعداد بازیکنی که مدنظر ما بود جذب نشدند چرا که زمان محدودی داشتیم ، بسیاری از بازیکنان با تیم ها قرارداد بسته بودند و از طرف دیگر ما هم تعداد محدودی بازیکن را می توانستیم جذب کنیم. با این وجود مهندس گل افروز مالک باشگاه شرایط را به خوبی برای ما مهیا کردند و کارمان را با یک اردوی ده روزه استارت زدیم. تمرینات سخت و پرفشاری هم داشتیم که شاید خیلی این نوع تمرین در میانه فصل رایج نباشد اما ما به خاطر شرایطمان مجبور بودیم تیم را از لحاظ جسمانی و تاکتیکی ارتقا دهیم. فشار تمرینات بالا بود و به همین دلیل 5 بازیکن ما دچار مصدومیت های جزئی عضلانی شدند. با این وجود شرایط و روند تیم را در مجموع مثبت می بینم هرچند پروژه سختی را برای اینکه تیم بهتری بسازیم، در دست داریم.»

تیم صبا از زمان حضور هومن افاضلی یک باخت و دو مساوی به دست آورده است. او در این رابطه گفت:« البته وقتی تیم برابر خونه به خونه شکست خورد من هنوز مربی این تیم نبودم. آن بازی روز اولی بود که به صبا آمدم و قرار بود بازی تیم را ببینم و برآوردی از شرایط تیم بکنیم. به خاطر شرایطی که در تیم به وجود آمده بود و مربیان تیم را ترک کرده بودند، صبا بدون مربی وارد بازی با خونه به خونه شد، و من نتواستم هیچ کمکی به تیم بکنم چرا که بازیکنان را نمی شناختم و حتی اسمهایشان را نمی دانستم. بعد از آن دو بازی دیگر یکی برابر ملوان بود که من فقط سه روز تیم را در اختیار داشتم آن هم در شرایطی که در تمریناتمان هر روز 60-70 بازیکن حضور داشتند.»

مربی سابق تیم ملی ایران همچنین درباره نتایج آینده تیم صبا گفت:« در نتایج که قطعا نوسان وجود خواهد داشت اما با این شرایطی که می بینم فکر می کنم تیم روند کیفی صعودی داشته باشد. ما در بازی با ملوان گام های محسوسی برداشتیم و روال کاری تیم مثبت بود.»

او درباره سطح مسابقات این فصل لیگ آزادگان هم گفت:« از زمانی که من یادم می آید اینقدر تیم خوب –به لحاظ سازماندهی و علاقمندی به موفقیت و رشد- ندیده بودم که در یک زمان در لیگ یک شرکت کرده باشند. امسال تیم های مدعی زیادی داریم مثل تیم بادران که باشگاهش یک پروژه ای تعریف کرده و یک سال و نیم است که سرمربی تیمش را حفظ کرده است.تیم های ملوان، مس کرمان و گل گهر سیرجان تیم های مدعی دیگر امسال هستند. از طرف دیگر تیم های نساجی و خونه به خونه بابل هستند. تیم خونه به خونه بابل هزینه قابل توجهی انجام داده و نفرات خوبی را جذب کرده و پتانسیل مدیریتی خوبی دارد. جوادنکونام کاپیتان تیم ملی سرمربی این تیم است و من فکر می کنم او یکی از مربیان موفق فوتبال ایران در آینده خواهد بود.»

سرمربی این فصل صبای قم در رابطه با بازی بعدی تیمش برابر گل گهر سیرجان هم گفت:« آقای بگوویچ سرمربی گل گهر از دوستان قدیمی من است و با افکار ایشان کاملا آشنا هستم. وینکو تیم و نفرات خوبی دارد و مدعی صعود به لیگ برتر است. بگوویچ دو سال است که توانسته پروژه اش را در گل گهر پیش ببرد و ما بازی خیلی سختی با این تیم خواهیم داشت.»

افاضلی همچنین درباره داوری های لیگ یک گفت:« داوران لیگ یک جوان هستند و باید به داوران جوان حق بدهیم که اشتباه داشته باشند. من 15 سال پیش که در لیگ یک بودم داورانی در این مسابقات قضاوت می کردند که امروز از پیشکسوتان و بزرگان داوری ایران هستند. اگر اشتباهاتی هم هست باید بپذیریم چرا که داوران هم دوست دارند بهترین عملکردشان را داشته باشند. من فکر می کنم نباید به مسایل حاشیه ای که اکنون برای داوری های لیگ یک شروع شده، پرداخت چرا که در هفته پنجم زود است که راجع به این مسایل صحبت شود.»

سرمربی صبای قم در رابطه با شرایط مالی این روزهای صبای قم گفت:« آقای مهندس گل افروز مالک جدید باشگاه یک مدیر جوان، باهوش و علم گرا است که برنامه ریزی خوبی را برای تیم انجام داده و من خیلی امیدوار هستم که شرایط صبا تغییر کند. این تیم در دوسال گذشته شرایط سختی داشته و با وجود زحمات زیادی که کشیده شده اما به دلیل نبود منابع مالی نتوانستند کارشان را آن طور که باید انجام بدهند. امسال با وجود آن که نمی توانیم مثل خیلی از باشگاه ها هزینه کنیم اما با همین سرمایه محدود می خواهیم حداکثر استفاده را ببریم.»

دستیار سابق برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی در بخش پایانی حرف هایش درباره شکست پرسپولیس برابر پیکان گفت:« اولین چیزی که هست و باید به آن اشاره کرد این است که آن کسانی که فکر می کنند از برانکو مربی بهتری هستند باید اول قرارداد او را در فصل اول بخوانند. در قراردادی که سال اول با برانکو بسته شد این بند وجود داشت که او باید پرسپولیس را در لیگ برتر حفظ کند اما برانکو همین تیم را به جمع چهارتیم برتر لیگ قهرمانان آسیا رساند. متاسفانه کسانی از برانکو انتقاد می کنند که فکر می کنند مربیگری کار آسانی است.»

او افزود:« دومین چیزی که هست اینکه پرسپولیس بعد از یک بازی سنگین از نظر روحی و جسمی تخلیه شده بود و برای بازی در لیگ نیاز بود تغییراتی در ترکیب تیم ایجاد شود و برانکو این تغییرات را ایجاد کرد و بازیکنان با انرژی و با انگیزه را به میدان فرستاد. این تصمیم از نظر مربیگری یک تصمیم کاملا درست است. ضمن این که پرسپولیس یک بازی خیلی سخت با الهلال و یک بازی حساس با سپاهان را پیش رو دارد و بهتر است به جای ایراداتی که ناشی از عدم آگاهی یا از روی غرض است از این تیم حمایت شود تا خودش را برای دفاع از حیثیت فوتبالی ایران در آسیا آماده کند.»

افاضلی با اشاره به اینکه بازی با الهلال یک دیدار حیاتی برای پرسپولیس است گفت:« پیروزی بر الهلال واقعا کار سختی است. پرسپولیس تا همین جا هم کار مهمی انجام داده و با هزینه کم نتایج بزرگ گرفته است. ما باید ببینیم این تیم با چه تیم هایی در آسیا رقابت می کند. رقیبان پرسپولیس بازیکنانی دارند که رقم قرارداد یکی از آن ها معادل کل تیم پرسپولیس است اما پرسپولیس همین تیم ها را شکست داده و به نیمه نهایی رسیده است و باید به مربی، مدیرعامل، بازیکنان و سایر عوامل این باشگاه به خاطر کار بزرگی که کردند افتخار کرد چرا که مردم ما را خوشحال کردند. امیدوارم این تیم با پیروزی برالهلال به فینال لیگ قهرمانان برسد.»