با مقصران پرونده مهدی طارمی آشنا شوید

سرخپوشان در شرایطی شب گذشته با حکم شوک‌آور محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالاتی مواجه شده‌اند که زنجیره‌ای از اتفاقات کار را به اینجا رسانده است. اما چه کسانی در به وجود آمدن این شاهکار تاریخی نقش دارند؟

باتوجه به سوابق و رجوع به آرشیو ورزش سه می شود به سادگی مقصران را شناسایی کرد:

1. مهدی طارمی

بازیکن فوق‌العاده فوتبال ایران که همواره باید مراقب اشتباهات او بود. او در پایان دو فصل پیش به طرز عجیبی هوس کرد دیگر در پرسپولیس نباشد و به تیم دیگری نقل مکان کند اما بعد از عقد قرارداد با تیم مذکور (ریزه اسپور) دوباره هوس کرد به تیم سابقش بازگردد و بدون هیچ توافقی تیم خود را ترک کرد تا از همان موقع شکایتی علیه وی و باشگاه پرسپولیس به جریان بیفتد.

2. گروه سه

وکیل مهدی طارمی و یک ایجنت ایرانی در ماجرای بازگشت مهدی طارمی به ایران او را اسکورت کرده‌اند. البته ایجنت مورد نظر دخالت خود در این مساله را رد می‌کند و می‌گوید تنها برای کمک به طارمی در استانبول حاضر شده است اما این دو به همراه یک دوست صمیمی طارمی در آن روزها به جای اینکه راه درست را پیش پای این بازیکن قرار بدهند، عملا وی را تحریک به ترک باشگاه کرده‌اند. جالب اینکه استدلال وکیل طارمی مبنی بر اینکه جریمه‌ای گریبان باشگاه پرسپولیس را نخواهد گرفت خیلی زود تبدیل به یک باور شد. باوری که حالا مشخص است چقدر اشتباه بوده است.

3. مستر میلیارد

حسین هدایتی طرفدار ثروتمند پرسپولیس در آن زمان در اوج تاخت و تاز نقل و انتقالاتی با انتشار اخباری از بازیکنان جدید پرسپولیس دل هواداران را می‌برد. هدایتی به عنوان کسی که طارمی را وسوسه کرده تا باشگاه ترکیه‌ای را ترک کند، مورد اتهام است. هدایتی در آن زمان به طارمی وعده داده بود مبلغی علاوه بر پرسپولیس به وی خواهد داد تا نیازی نباشد برای درآمد بیشتر در لیگ ترکیه بازی کند. البته هدایتی حالا چهره یک مدعی را به خود گرفته است.

4. علی‌اکبر طاهری

اگر شما مدیرباشگاهی به بزرگی پرسپولیس باشید نمی‌توانید با مفروضات غلط دست به ماجراجویی بزنید. این اتفاقی است که در مورد مهدی طارمی رخ داد و باشگاه با استناد به حرف‌های بی‌پایه قرارداد او را امضا کرد تا شریک یک بی‌قانونی بزرگ باشد و با برخورد جدی فیفا مواجه شود. طاهری یقینا در رخ دادن این فاجعه نقش مهمی دارد و البته سوال مهم این است که چرا در روزهایی که هشدارهای بیشماری درباره جریمه و محرومیت پرسپولیس در پرونده طارمی به گوش می‌رسید هیچ عکس‌العملی نسبت به این اخبار نشان نداده و با ریزه‌اسپور وارد مصالحه نشد. طاهری که دوران مدیریتی خوبی را در پرسپولیس پشت سر گذاشته با این اتفاق آن کارنامه مثبت را زیرسوال برد.

5. فدراسیون فوتبال

باتوجه به قطعیت قرارداد مهدی طارمی با تیم ریزه اسپور، از ثبت قرارداد او در سازمان لیگ باید جلوگیری می‌شد چراکه این بازیکن بدون دریافت صلح‌نامه و فسخ قرارداد به ایران بازگشته بود و باتوجه به اتفاق نظری که درباره تخلف وی وجود داشت، روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ قطعا در ثبت قرارداد وی متخلف و مقصرند.

* به این لیست می‌شود افراد دیگری را نیز اضافه کرد، افرادی شامل برخی هواداران دو آتشه که ذوق‌زدگی بازگشت طارمی در فصل نقل و انتقالات باعث شد هر خبری درباره عواقب حقوقی ترک قرارداد از سوی طارمی سرکوب بشود. به حجم کلمات تند در کامنت‌های مطالب مربوط به تخلف طارمی در آن روزها نگاهی بیاندازید تا برایتان مشخص شود ناآگاهی از قوانین چگونه ضدارزش را به ارزش تبدیل می‌کند. مطمئنا حرکت طارمی در ترک باشگاه ریزه اسپور اخلاقی و حرفه‌ای نبود اما مورد تشویق و تجلیل قرار گرفت. آنهایی که هواداران‌اند و حالا ناراحت از حکم فیفا باید عملکرد خود را در آن روزها به بوته نقد بگذارند.