پروین: برانکو باید حفظ شود

علی پروین، اسطوره فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس سابقه دو بار حضور در مرحله نیمه نهایی جام باشگاه‌های آسیا را با پرسپولیس داشت که تیمش با شکست مقابل سامسونگ و جوبیلو ایواتا از راهیابی به فینال باز ماند.

پروین که اکثر موفقیت‌های پرسپولیس در حضور او به عنوان بازیکن یا سرمربی کسب شده در مورد دیدار روز گذشته سرخپوشان  با الهلال و حذف نماینده ایران از رسیدن به فینال مسابقات و شرایط کلی تیم مصاحبه ای را انجام داد که در زیر اظهارات وی را می خوانید:

پرسپولیس در دیدار برگشت مقابل الهلال به تساوی رسید تا از صعود به فینال آسیا باز بماند.

بله، متاسفانه پرسپولیس از رسیدن به فینال بازماند، اما چیزی از ارزش‌های پرسپولیس کم نمی‌شود. پرسپولیس بازی رفت را بد کار کرد. در مسابقه‌ای که تیم 4 گل خورد این مسئله روی بچه‌ها و مردم تاثیر منفی گذاشت. دیروز در نیمه دوم پرسپولیس خوب بود اما یک گل بیهوده دریافت کرد.

شما برای بازی برگشت امید داشتید؟

خیر. جبران آن نتیجه سخت است. امکانات که الهلالی‌ها دارند و فوتبالی که آنها بازی می‌کنند باعث شده کار مقابل این حریفان سخت باشد. فکر می‌کنم الهلال قهرمان آسیا می‌شود.

الهلال بسیار منسجم نشان می‌داد.

بله، آنها خیلی خوب بازی می‌کنند. هر جا توپ بود 4 بازیکن الهلال دور توپ بودند. 

پرسپولیس با رسیدن به این مرحله امید زیادی به موفقیت داشت تا بالاخره به فینال آسیا برسد. چرا پرسپولیس تا کنون نتوانسته به فینال برسد؟

به نظرم در این دوره از مسابقات پرسپولیس خوب پیش رفت و چیزی از ارزش‌های تیم با این حذف کم نمی‌شود اما تیم در بازی رفت خیلی نتیجه‌ بدی گرفت و همین مسئله باعث حذف شد. بدترین اتفاق دریافت 2 گل در شرایطی بود که حریف 10 نفره شده است. این اتفاق خیلی تاثیر بدی دارد. تیم دیروز بد نبود و شرایط خوبی داشت.

داورعمانی هم با اعلام خطا در بازی برگشت تاثیر مستقیم داشت؟

داور اشتباه بدی مرتکب شد. انصاری روی بازیکن الهلال خطا کرد اما  این خطا بیرون محوطه جریمه بود. 

تمام کارشناسان معتقد بودند خطا بیرون اتفاق افتاده و این داور عمانی یک پنالتی هم برای پرسپولیس نگرفته.

بله همینطور که گفتم خطا اتفاق افتاد اما اینطور که ما از تلویزیون می‌دیدم خطای محمد انصاری بیرون از محوطه جریمه بود. در صحنه شوتی که به دست مدافع الهلال خورد کارشناسان باید تشخیص بدهند. کمک داور در صحنه پنالتی هیچ عکس العملی نشان نداد. به هرحال فوتبال همین است.

پرسپولیس بعد از گل اولش،‌دو موقعیت صد در صد به دست آورد شاید این پنالتی گرفته نمی‌شد اتفاقات دیگری رخ می‌داد؟

بله، شاید اگر این پنالتی به زیان پرسپولیس گرفته نمی‌شد، اتفاقات دیگری می‌افتاد و شرایط بازی هم تغییر می کرد.

اکنون که پرسپولیس با آسیا خداحافظ کرده‌، چه صحبتی با بازیکنان و کادرفنی این تیم دارید؟

پرسپولیس باید سراغ لیگ برود و خودش را آماده شروع دوباره رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا کند. همین که پرسپولیس توانست بعد از سال‌ها به این مرحله برسد اتفاق بسیار خوبی بود. البته نبودن مهدی طارمی هم خیلی موثر بود.

چند اتفاق در این دو بازی افتاد که خود برانکو هم به آن اشاره کرد. شب قبل از بازی رفت طارمی محروم می‌شود. شکل قضاوت داور هم به گونه ای به سود نماینده سعودی تمام می شود. چه زمانی قرار است تکرار چنین داستان های تلخ برای فوتبال ایران در مواجه با نماینده های سعودی به پایان برسد؟

داوران همیشه این کارها را می‌کردند و زمانی هم که بنده سرمربی بودم از نزدیک شاهد این اتفاق های تلخ بودم. در هیروشیما  چند بازیکن ما را بی جهت محروم کردند و آفسایدهای بی مورد گرفتند.  این مسئله همیشه بوده و متاسفانه داوران این کارها را می‌کنند.به قول معروف از این داور عمانی‌ها زمانی که من هم سرمربی بودم، وجود داشتند.

غیبت طارمی چقدر موثر بود؟

خیلی تاثیر داشت. هم از لحاظ روحی  و هم فنی روی کار تیم تاثیر منفی گذاشت.

پرسپولیس تحت هدایت شما دوبار به نیمه نهایی رسید اما موفق به صعود به فینال نشد. داستان این طلسم چیست؟

آن موقع هم همین شرایط بود. تیم خوب بازی می‌کرد اما حریفان قوی‌تر هستند. وقتی در بازی رفت 10 نفره دو گل می‌زنند کار سخت می‌شود. باید قبول کرد هیچکدام از بازیکنان پرسپولیس در بازی رفت خوب نبودند. اگر تیم در بازی رفت 2 بر صفر باخته بود از لحاظ روحی شانس وجود داشت اما قبول 4 گل جبرانش بسیار سخت است. بعد هم شب بازی آن اتفاق می‌افتد و با محرومیت مهدی طارمی پرسپولیس را تضعیف می‌کنند. همه این مسائل تاثیر دارد.

برخی حواشی هم پرسپولیس را اذیت کرده است مثل مطرح شدن موضوع شب نیشینی و قلیان کشیدن؟

نباید این کارها را انجام دهند. متاسفانه قلیان کشیدن مُد شده و این بازیکنان هم جوان هستند و دچار اشتباه می‌شوند. باید حواس خود را جمع کنند. نباید این رفتارها انجام شود و تا وقتی فوتبال بازی می‌کنند نباید این کارها را انجام دهند. آنها الگوی مردم هستند و رفتارشان در مردم اثر می‌گذارد. انشاءالله که دیگر از این کارها نمی کنند و حواسشان را جمع خواهند کرد.

بازی بعدی پرسپولیس دربی است. چه پیشنهادی برای ریکاوری روحی سرخ‌پوشان دارید؟

خود تیم توقع زدن 5 گل به الهلال را نداشت. از خود من که در این مورد سوال می‌کردند فقط می‌گفتم خدا کند تیم برنده شود حالا چه یک بر صفر باشد و چه دو بر صفر. اگر داور آن کار را نمی‌کرد ممکن بود تیم دو صفر یا دو بر یک برنده شود. الان تیم  شرایط خوبی دارد و در بالای جدول قرار گرفته است. مردم منتظر دربی هستند و امیدوارم  با انجام یک بازی خوب و جوانمردانه هر تیمی که بهتر بود برنده بازی شود.

پیش بینی شما برای دربی چیست؟

مردم از 6-7 ماه قبل منتظر این مسابقه هستند. امیدوارم بازی جذابی را مشاهده کنیم و هواداران فقط تیم خود را تشویق کنند. رسانه‌ها این بازی را بزرگ می‌کنند چون این مسابقه هم مثل دیگر دیدارها فقط 3 امتیاز دارد.

استقللال را با شفر چطور دیدید؟

دربی نزدیک است و شرایط استقلال سخت است. در بازی اخیر این تیم خوب نبود. او اول کارش است و به امید خدا وضعیت استقلال هم درست خواهد شد.

بحث تمدید قرارداد برانکو مطرح شده به نظر شما او باید حفظ شود؟

بله برانکو باید حفظ شود. البته او گفته 2-3 پیشنهاد دارم. حالا نمی‌دانم این پیشنهادات به چه شکلی است.

به نظر شما پرسپولیس باید این روند را حفظ کند؟

بله همینطور است. پرسپولیس مهره‌های خوبی دارد و مثل سال قبل نیمکت تیم ضعیف نیست.

عملکرد تیم فوتبال نوجوانان در جام جهانی 2017 را چطور دیدید؟

عملکرد تیم خیلی عالی بود. قصد داشتم به تیم تبریک بگویم. باید به این تیم رسیدگی شود و بازیکنان را به امان خدا رها نکنند. اصلا اگر تیم مقابل اسپانیا هم اوت شد یک پاداش خوب در نظر بگیرند. در برنامه نود دیدم  خیلی از بازیکنان موثر تیم های ملی نوجوانان از بین رفتند و از یازده نفر دو نفر توانستند به رده‌های بالا برسند. باید این بازیکنان را ول نکنند و چند وقت یکبار اردو تشکیل دهند.