خط قرمز AFC روی تیم های ایرانی

به دنبال صحبت های صورت گرفته در کارگروه لیگ «الهام‌بخش» AFC در خصوص مدل‌های مالی پایدار در فوتبال باشگاهی، کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارسال نامه‌ای برای اتحادیه‌ها و فدراسیون‌های عضو به آنها اعلام کرد، اگر تکلیف بدهی باشگاه هاپرداخت و به آنها رسیدگی نشود، از حضور تیم های بدهکار در لیگ قهرمانان آسیا 2018 جلوگیری خواهد شد.

AFC در این نامه به اتحادیه‌ها و فدراسیون‌ها عضو یادآور شده است که هر باشگاهی که خواهان جواز رقابت در فصل آینده رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا است، باید ابتدا وضعیت تمامی بدهی‌ها و پرداخت‌های معوقه‌‌شان را اعم از بدهی‌ به سایر باشگاه در حوزه نقل و انتقالات، و بدهی‌ به بازیکنان، کارمندان یا مقامات مالیاتی و اجتماعی را مشخص و تسویه تا مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند.

بر این اساس، باشگاه های ایرانی تا 8 آبان فرصت دارند تا میزان بدهی‌های خود را که به صورت کامل پرداخت شده است، بدهی‌هایی که زمان پرداخت‌شان با توافق دوجانبه با طرف طلبکار به تعویق افتاده و بدهی‌هایی که مورد شکایت‌‌هایی جدی واقع وبه مراجع ذی‌صلاح ارجاع داده شده‌اند را به AFC گزارش کنند تا کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره حضور آنها تصمیم گیری کنند.

AFC همچنین از اتحادیه‌ها و فدراسیون‌های عضو خواسته است که به طور کامل به این موضوع رسیدگی کرده و اطلاعات بروز شده در خصوص بدهی‌های‌شان را در اختیار کنفدراسیون فوتبال اسیا قرار دهند. نهاد حاکم بر فوتبال آسیا همچنین از اعضایش خواسته است که تا همان تاریخ فهرستی جامع از پرداخت‌های معوقه‌ خود را در اختیار این سازمان قرار دهند. این اقدام AFC در جهت ارتقای نظم مالی در میان باشگاه‌های فوتبال آسیا صورت گرفته است.

بر همین اساس، تیم‌های الاهلی، الهلال، النصر و الاتحاد عربستان جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا برای فصل آینده را به دست آورده‌اند اما با اعلام کمیته برگزاری این رقابت‌ها النصر و الاتحاد به خاطر بدهی های مالی نمی توانند در این رقابت به میدان بروند.

همچنین باشگاه های الاهلی، الهلال، الفتح، القادسیه و الفیصلی 5 باشگاهی هستند که می توانند در لیگ قهرمانان آسیا به میدان بروند اما بر اساس اعلام اعلام کمیته برگزاری این رقابت‌ها تیم‌های النصر، الإتحاد، الرائد، الشباب، التعاون، الإتفاق و الباطن نمی‌توانند در این رقابت به میدان بروند و این به خاطر بدهی های مالی است که این باشگاه دارند.

در فوتبال امارات نیز این اتفاق رخ داد والعین امارات، بنی‌یاس، دبا، اتحاد کلبا، حتا و الشباب موفق نشدند، مجوز حرفه ای گری را کسب کنند تا این زنگ خطری برای فوتبال ایران و به خصوص تیم های استقلال، پرسپولیس، نفت و تراکتورسازی باشد.

در این باره مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال گفت: پس از رایزنی‌های فدراسیون فوتبال ایران و کنفدراسیون فوتبال آسیا از AFC فرصت خواستیم تا مشکلات بدهی های باشگاه های ایرانی حل شود.

او افزود: همگان بر این موضوع که مشکلاتی در فوتبال وجود دارد، واقفند و با توجه به شرایط باشگاه‌ها، تلاش کردیم تا این فرصت طلایی را در اختیارشان قرار دهیم که تیم‌ها بتوانند مدارک خود را جهت دریافت مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها ارسال کنند. مشکلات عدیده‌ای از گذشته در حوزه باشگاه‌داری وجود دارد و باید در این خصوص ریشه یابی شود و معتقدم نباید عده‌ای بی‌تفاوت با این موضوع برخورد کنند.

تاج در ادامه بیان کرد: تیم‌ها باید از فرصت باقیمانده نهایت استفاده را در این خصوص ببرند و در غیر این‌صورت مسئولان دولت، مجلس و وزارت ورزش و جوانان باید این موضوع را بپذیرند که فوتبال قابلیت حضور 16 تیم در لیگ برتر را ندارد و کسی این ایراد را متوجه فدراسیون و ارکانش نداند.

رئیس فدراسیون فوتبال در پایان گفت: وقتی مناسبات فوتبالی را رعایت نکنیم و برابر مقررات کنفدراسیون فوتبال آسیا و استانداردهای لازم نتوانیم پیش برویم، بهتر است تعداد تیم‌های حاضر در لیگ خود را مانند برخی کشورهای دنیا و متناسب با امکانات موجود کرده و سپس گام به گام به فکر افزایش تیم‌ها باشیم.

البته گفتنی است، در صورتی که باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا نتوانند بدهی‌های خود را به شخصیت‌های حقوقی و حقیقی پرداخت کنند، مجوز حرفه‌ای آنها صادر نخواهد شد و بر همین اساس نمی‌توانند در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حاضر شوند.

در شرایط فعلی تیم‌های پرسپولیس، نفت، استقلال و تراکتورسازی چهار نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا 2018 هستند که هر چهار باشگاه بدهی‌های هنگفتی را از سال‌های گذشته دارند و در یک ماه گذشته نتوانستند این بدهی‌های چند 10 میلیاردی را پرداخت کنند.

براساس جدول رده‌بندی لیگ شانزدهم پس از تراکتورسازی، تیم سوم جدول که به عنوان چهارمین نماینده ایران به AFC‌ معرفی شده به ترتیب ذوب‌آهن، سپاهان، پیکان، استقلال خوزستان و گسترش فولاد هستند و در صورتی که هر یک از نمایندگان ایران در آسیا، نتواند مجوز حرفه‌ای را اخذ کند، یکی از تیم‌های رده چهارم به بعد لیگ قبل که از نظر بدهی در شرایط مطلوب‌تری نسبت به نمایندگان ایران باشند، به عنوان تیم بعدی به AFC معرفی خواهند شد.

AFC دیگر مانند سالهای گذشته با تیم های بدهکار شوخی ندارد و حتی العین و الاتحاد که از زیرساختهای خوبی نیز برخورد دار هستند از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شدند و باید دید سرنوشت تیم های ایرانی چه خواهد شد.

بر همین اساس، سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ گفت: باشگاه های ایرانی تا 8 آبان فرصت دارند تا بدهی های اعلام شده خود را در AFC تصفیه کنند و در غیر این صورت نمی توانند در لیگ قهرمانان آسیا 2018 شرکت کنند. با توجه به وضعیت باشگاه نفت بسیار بعید می دانم این تیم بتواند مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دریافت کند. باشگاه های بزرگی مانند العین امارات و الاتحاد عربستان به دلیل بدهکاری نتوانستند مجوز حضور در لیگ قهرمانان را بدست بیاورند و در این وضعیت چاره ای جز معرفی ذوب آهن به جای نفت تهران در لیگ قهرمانان نداریم.

او افزود: AFC دیگر با هیچ تیمی شپوخی ندارد و اگر هر تیم ایرانی از میان استقلال، پرسپولیس، نفت و تراکتورسازی نتواند جواز حضور در آسیا را بگیرد، ذوب آهن جایگزین او می شود.