همه حاشیه‌هایی که دربی را تهدید می‌کند

در سال های اخیر عادت داشتیم علیرضا فغانی را به عنوان داور شهرآورد‌ها ببینیم اما حالا با توجه به غیبت فغانی در زمان برگزاری شهرآورد و حضور او در اندونزی، حضور فغانی به عنوان داور شهرآورد 85 منتفی است. داورانی چون پیام حیدری و حسین زرگر که جزو داوران نامدار فوتبال ایران هستند، در هفته دهم برای دیدارهای دیگری انتخاب شده‌اند بنابراین خود‌به‌خود نام‌شان از فهرست خارج می‌شود. در کنار این‌ها نفراتی چون حمید حاج ملک، بیژن حیدری، حسین زاهدی‌فرد و اشکان خورشیدی باقی می‌مانند که شانس قضاوت در شهرآورد را دارند.

 

گزینه‌هایی چون حمید حاج ملک و حسین زاهدی‌فر نیز به علت تجربه کم بعید است داور این دیدار حساس باشند. اشکان خورشیدی نیز به احتمال فراوان به همین دلیل و با درنظر گرفتن اینکه هفته نهم قضاوت کرده، بعید است جزو گزینه‌های نهایی باشد. با این تفاسیر، بیژن حیدری گزینه نهایی به حساب می‌آید. با توجه به عملکرد خوب بیژن حیدری در این فصل، می‌توان به این نتیجه رسید که او صاحب سوت شهرآورد خواهد بود. باید به این نکته نیز توجه کرد که او در هفته نهم نیز قضاوتی نداشته است، یک منبع موثق در فدراسیون فوتبال نیز این موضوع را تایید کرده و به‌نظر می‌رسد حیدری قاضی دربی است.


عملکرد بیژن حیدری در لیگ هفدهم
این داور 37 ساله که چند سالی است دکتری خود را در رشته ارتوپدگرفته، نمایش فوق‌العاده‌ای در لیگ هفدهم از خود بر جای گذاشته است. او تا به اینجا و تا پایان هفته نهم، چهار مسابقه را قضاوت کرده است؛ دیدار دو تیم پدیده و سپاهان در هفته دوم که تیم مشهدی با چهار گل برد. نبرد استقلال و تراکتورسازی در هفته سوم که منجر به یکی از دو برد استقلال در این فصل شد. مسابقه تراکتور و نفت در هفته چهارم که با نتیجه دو بر یک به سود تبریزی به اتمام رسید و در نهایت بازی پارس جنوبی جم و پدیده در هفته هشتم که یک،‌یک مساوی شد.


حیدری در این چهار بازی 18 بار از کارت زرد خود استفاده کرد و میانگین چهارونیم کارت در هر بازی را به ثبت رساند که به‌نسبت آمار زیادی است. با این حال، او فقط یک‌بار در هفته هشتم و در دقیقه 77 حامد نورمحمدی از پارس جنوبی را اخراج کرد. حیدری یک‌بار نیز در هفته چهارم برای تراکتور پنالتی گرفت. این داور 37 ساله تا به اینجا برای تیم‌های تراکتور و پدیده دو قضاوت داشته و تیم‌های استقلال، سپاهان، پارس جنوبی و نفت تهران با یک بازی در رده‌های بعدی قرار دارند.


محرومیت مسلمان و غفوری
کمیته‌ اخلاق فدراسیون فوتبال دو بازیکن از استقلال و پرسپولیس را در آستانه شهرآورد 85 را تا اطلاع ثانوی محروم کرد. در ادامه‌ برخوردهای قاطع کمیته‌ اخلاق فدراسیون فوتبال با آسیب‌های موجود در فضای این رشته ورزشی در ایران و به دنبال پخش تصاویر چند بازیکن فوتبال در حال‌ استعمال قلیان با دستور موقت کمیته‌ اخلاق فدراسیون فوتبال، محسن مسلمان از پرسپولیس و وریا غفوری از استقلال تا اطلاع ثانوی از حضور در میادین محروم شدند. کمیته‌ اخلاق با صدور این حکم اعلام کرد که در روزهای آینده به بررسی پرونده این دو بازیکن خواهد پرداخت تا محرومیت قطعی‌شان را مشخص کند.
به ‌این‌ ترتیب، این دو بازیکن نمی‌توانند تیم‌های خود را در این دیدار حساس همراهی کنند. البته گفته می‌شود ممکن است محرومیت این دو بازیکن تعلیق شده و پس از بازی شهرآورد اعمال شود.


نوراللهی، در شهرآورد یا آموزشی سربازی ؟
احمد نوراللهی از نیم فصل لیگ شانزدهم به‌دلیل فرارسیدن دوران سربازی با جدایی از جمع سرخپوشان تهرانی راهی تبریز شد تا با توجه به صدور امریه‌اش برای لشکر عاشورا در تیم تراکتورسازی دوران سربازی را پشت سر بگذارد. در ادامه با توجه به محرومیت تراکتورسازی از جذب بازیکن، این بازیکن فقط در تمرینات سرخپوشان تبریزی حاضر شد و از بازی‌کردن منع بود. نوراللهی اما به‌سبب کسری خدمتی که داشت توانست بخش عمده‌ای از سربازی خود را مورد بخشش قرار دهد تا در ابتدای این فصل امیدوار به بازگشت به جمع پرسپولیس و پوشیدن پیراهن شماره هشت باشد.


در حالی‌که گفته می‌شد او در 29 شهریورماه با دریافت کارت پایان‌خدمت توانایی بازگشت به جمع پرسپولیس را خواهد داشت، درنهایت با این مساله تا به امروز موافقت نشده و همکاری لازم صورت نگرفته تا او فقط دو بازی در لیگ قهرمانان را تجربه کند. در‌این‌باره گفته می‌شود لشکر عاشورا مدعی است این بازیکن با توجه به دریافت کسری خدمتی باید دوران آموزشی خود را سپری کند و بعد از آن به میادین بازگردد؛ اتفاقی که درخصوص دیگر بازیکنان تا به امروز رخ نداده و بازیکنانی نظیر حسین ماهینی، آرش افشین، سیدحسین حسینی در ملوان و شجاع خلیل زاده، هادی محمدی، بختیار رحمانی، سینا عشوری، مهدی شریفی، فرید بهزاد کریمی، امید عالیشاه و ... هرگز با این قوانین همراه نبودند و بیشتر آن‌ها بعد از پایان دوران سربازی، در‌صورتی‌که دچار اضافه خدمت نشده بودند بلافاصله به تیم سابق خود بازگشتند. نکته عجیب اینکه این بازیکن با وجود هماهنگی‌های صورت گرفته در نهایت فقط توانسته در ترکیب پرسپولیس در لیگ قهرمانان حضور یابد و از رقابت‌های داخلی منع شده است. در صورتی که اگر مشکلی در مورد خدمت او وجود داشت باید از هرگونه حضور در ترکیب سرخپوشان منع می‌شد.


مسئولان پرسپولیس که از ابتدای فصل با توجه به شواهد موجود در خصوص پایان خدمت او در تاریخ 29 شهریور نام او را در فهرست تیم در فصل هفدهم قرار داده بودند، اکنون از در اختیار گرفتن بازیکنی که برانکو اعتماد زیادی به او داشته، محروم هستند. پرسپولیس اکنون در پست هافبک دفاعی فقط دو بازیکن قابل استفاده در اختیار دارد؛ کمال کامیابی‌نیا و محسن ربیع‌خواه که در سیستم جدید در نظر گرفته توسط برانکو هر دوی آن‌ها به صورت ثابت به میدان می‌روند و در صورتی که هر اتفاقی اعم از مصدومیت و محرومیت برای آن‌ها رخ دهد، بازیکن جانشینی روی نیمکت برای سود بردن برانکو از او وجود ندارد. مساله‌ای که اکنون به دغدغه‌ بزرگ سرمربی سرخپوشان تبدیل شده و او بارها در مذاکره و جلساتی که با مسئولان تیم داشته به دنبال برطرف‌شدن شماره هشت تیمش بوده است. مسئولان پرسپولیس اکنون بار دیگر مذاکرات خود را با مسئولان ستاد نیروهای انسانی آغاز کرده‌اند و به دنبال راهی برای در اختیار داشتن این بازیکن در ادامه فصل هستند. علی‌اکبر طاهری امروز با تماس‌ و مکاتباتی به دنبال برطرف‌کردن مشکل بازیکن شماره هشت تیمش بوده و باید دید در نهایت سرنوشت ستاره بااخلاق سرخپوشان چه خواهد شد.


بلیت فروشی شهرآورد
پس از کش و قوس‌های فراوان میان مثلث استقلال، پرسپولیس و شرکت برهان مبین درنهایت بلیت‌فروشی بازی‌های این دو تیم محبوب پایتخت به خودشان واگذار شد. چندی پیش نیز براساس اعلام سعید فتاحی، رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ، بلیت‌‌فروشی دربی بر عهده باشگاه پرسپولیس خواهد بود. با این شرایط بلیت‌فروشی دربی اینترنتی نخواهد بود و هواداران دو تیم باید بلیت‌های بازی را صبح بازی به همان روش سنتی سابق و از باجه‌های مستقر در استادیوم آزادی تهیه کنند. مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس در ارتباط با اینکه بلیت فروشی در دربی به چه شکل خواهد بود، یادآور شد: دربی شرایط خاص خود را دارد و بدون شک برای بلیت‌فروشی این بازی باید هماهنگی‌های لازم با شورای تامین صورت بگیرد. در این ارتباط در یکی، دو روز آینده جلسات هماهنگی لازم ببین مسئولان مربوطه برگزار خواهد شد و شرایط بلیت‌فروشی نیز مشخص می‌شود.


«براساس اعلام باشگاه پرسپولیس بلیت‌فروشی دیدار دربی که پنجشنبه این هفته به میزبانی این باشگاه در ورزشگاه بزرگ آزادی برگزار خواهد شد در اختیار سرخپوشان قرار گرفت. بلیت‌های بازی این تیم مقابل استقلال، با قیمت‌های ۲۰ هزار تومان برای جایگاه، ۱۵ هزار تومان برای روبه‌رو ی جایگاه و هشت هزار تومان برای پشت دروازه‌ها و طبقه دوم عرضه خواهد شد. هوادارانی که دارای کارت هواداری هستند نیز از تخفیف ۲۰ درصدی بهره‌مند خواهد شد». این در حالی است که هنوز شایعاتی درباره احتمال تغییر در تصمیم فدراسیون وجود دارد و برهان مبین نیز به سادگی از سود کلان این بازی نخواهد گذشت.