ماهینی: به سود استقلال سوت زد/ برانکو می‌تواند مثل ونگر و فرگوسن سال‌ها بماند

حسین ماهینی در خصوص دربی ۸۵، بازی با سایپا و همچنین احتمال حذف و کنار گذاشتن تیم پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل مسائل مالی صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانید: 

در ابتدای مصاحبه از پیروزی در دربی روز پنجشنبه و بردی که در این بازی به دست آوردید، صحبت کن. 

 قبل از هر چیز به همه پرسپولیسی‌ها بابت این برد تبریک می‌گویم. ما فصل گذشته قهرمان لیگ شدیم و امتیازات خوبی هم گرفتیم، اما برد در دربی را کم داشتیم، به طوری که هر جا می‌رفتیم این موضوع را به ما می‌گفتند. هواداران از ما برد می‌خواستند و خدا را شکر که این برد به دست آمد و امیدوارم با این پیروزی، آنها را ذره‌ای خوشحال کرده باشیم. ما توانستیم سه امتیاز بازی را بگیریم و در بالای جدول قرار گرفتیم. 

تو در دربی‌های زیادی حضور داشتی و شرایط مختلف را در این بازی تجربه کردی، برخی از منتقدین می‌گویند پرسپولیس در این بازی فقط دفاع کرده است، اما می‌خواهیم نظر تو را در این خصوص بدانیم. 

نمی‌دانم چرا یکسری این صحبت‌ها را می‌کنند و به نظر من این حرف‌ها برای توجیه کردن است، ما در دربی کاملاً با برنامه بازی کردیم و در طول هفته تمرینات مناسب با این بازی را انجام دادیم، حتی برانکو در نشست خبری قبل از دربی گفته بود که ما حاضریم نیم بر صفر برنده شویم اما سه امتیاز را بگیریم، فکر می‌کنم مهم سه امتیاز بود که ما گرفتیم، اما تیم رقیب برای توجیه این شکست این حرف‌ها را می‌زند. با قاطعیت می‌گویم که ما لیاقت این برد را داریم، چرا که در تمام طول بازی برنامه داشتیم و می‌دانستیم که می‌خواهیم چه کار کنیم، از طرفی، ما از حریف جلو بودیم و طبیعی است که آنها برای جبران گل خورده حمله کنند. نباید انتظار داشت که آنها دست روی دست می‌گذاشتند. خوشبختانه همه بازیکنان در این بازی خیلی باتجربه عمل کردند و زحمت کشیدند تا بازی را اداره کنیم و برنده از زمین بیرون بیاییم، اما تیم رقیب که این حرف‌ها را می‌زند، به دنبال توجیه شکست خودشان هستند. 

یکی دیگر از مسائلی که استقلالی‌ها روی آن بحث داشتند، بحث داوری دربی بود و آنها معتقد بودند که داور سوت‌هایی را به سود پرسپولیس زده است،  این موضوع را می‌پذیری؟ 

به نظر من بعد از آن صحنه پنالتی باید بازیکن تیم حریف اخراج می‌شد که در این صورت دیگر این حرف‌ها به میان نمی‌آمد، البته آنها می‌گویند قانون جدید است، اما این کدام قانون است که می‌گوید بازیکن حریف که تک به تک با دروازه‌بان است را بزنید اما اخراج نمی‌شوید؟ به نظر من اگر روزبه‌ چشمی در آن صحنه اخراج می‌شد، دیگر این حرف‌ها به میان نمی‌آمد، من معتقدم داوری در خیلی از صحنه‌ها به سود استقلال سوت زد و نمی‌دانم این صحبت‌ها برای چیست و درباره کدام صحنه‌ها صحبت می‌کنند. آنها می‌خواهند با این حرف‌ها باخت‌شان را توجیه کرده و برد ما را بی‌ارزش جلوه دهند. ما با قدرت بازی کردیم و بازی را با تجربه زیاد اداره کردیم. این برد مبارک هواداران ما باشد. 

پیش از ابتدای فصل، این مسئله در میان بود که به دلیل عملکرد خوب پرسپولیس، انتظارات از این تیم بالاست، اما مقایسه پرسپولیس این فصل با تیم فصل گذشته در مدت زمان مشابه نشان می‌دهد عملکرد سرخپوشان بهتر بوده است. 

مسلماً قهرمان شدن سخت است، اما تکرار قهرمانی سخت‌تر است. من اگر بخواهم بحث داوری را پیش بکشم، باید بگویم که در بازی با سیاه‌جامگان ما باید چهار بر صفر این تیم را شکست می‌دادیم اما ۱ـ۱ مساوی شدیم، دو پنالتی ما را نگرفتند و یک گل صحیح ما را مردود اعلام کردند. از طرف دیگر، گل سیاه‌جامگان مردود بود و ما در صورتی که آن بازی را می‌بردیم دو امتیاز از امتیازات همین الان بیشتر داشتیم. ما در این دو سه سالی که کنار هم بازی می‌کنیم، شناخت خیلی خوبی از هم به دست آوردیم و کادر فنی و بازیکنان شناخت خوبی از یکدیگر به دست آوردند. شما ببینید در لیگ ایران کدام تیم به اندازه پرسپولیس این روند خوب را داشته است. البته این را در نظر بگیرید که ما به دلیل بازی‌های آسیایی چهار روز یکبار بازی می‌کردیم، اما تیم‌های دیگر مشغول استراحت بودند، این موضوع فشار بیشتری به تیم ما آورد. خدا را شکر بچه‌های ما باتجربه و باکیفیت هستند و به راحتی از عهده این مسائل برمی‌آیند.خدا را شکر وضعیت تیم ما خوب است و به قول برانکو، بهتر از فصل گذشته هستیم. امیدوارم که این روند را ادامه دهیم.

صحبت از هماهنگی کردی، اما یک نگرانی‌ وجود دارد و آن اینکه برانکو قراردادش در پایان فصل به پایان می‌رسد و شاید از این تیم جدا شود، این موضوع باعث نگرانی هواداران شده است، خودت به عنوان یکی از کاپیتان‌های تیم در این خصوص چه صحبتی داری؟ 

این مسائل به باشگاه برمی‌گردد و اینکه آقای طاهری باید در این خصوص نظر بدهد، اما چیزی که مشخص است این است که فرگوسن بیش از ۲۵ سال در منچستریونایتد کار کرد و یا اینکه آرسن ونگر بیش از ۲۰ سال در آرسنال حضور دارد، اما این تیم‌ها روند رو به رشد خودشان را دارند، من فکر می‌کنم ثبات می‌تواند به پرسپولیس کمک کند، در این سه چهار سال ثبات مدیریت، کادر فنی و بازیکنان به پرسپولیس کمک زیادی کرده است. درست است که ما مشکلات مالی داریم، اما ثبات به تیم ما کمک زیادی کرده است. امیدوارم سایر مشکلاتی که داریم هم حل شود. 

روز سه‌شنبه باید به مصاف سایپا بروید و تقابل پرسپولیس با علی دایی سرمربی اسبق این تیم جالب توجه است. 

علی دایی نیاز به گفتن و تعریف من ندارد، او یک مربی بزرگ است که هم مربی من بوده و هم یک رفیق خیلی خوبی برایم هست، او همیشه قابل احترام و بزرگ است و مطمئن هستیم که او جلوی پرسپولیس انگیزه‌های زیادی دارد و تیمش را برای برد به زمین می‌فرستد. نگاه ما به صدر جدول است و می‌خواهیم باز هم به صدر جدول برگردیم چرا که بازی عقب‌افتاده هم داریم و می‌توانیم امتیاز کافی را بگیریم. بازی با سایپا بازی بسیار سختی است و امسال تیم بسیار خوبی دارند و نسبت به گذشته پیشرفت کرده‌اند. خوشبختانه ما هم بعد از دربی انگیزه‌هایمان بیشتر شده است و امیدوارم بتوانیم سه امتیاز این بازی را بگیریم. 

پرسپولیس از نظر فنی شرایط خیلی خوبی دارد اما به دلیل مسائل مالی و بدهی، شاید تا دو روز دیگر این تیم از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شود، در این باره چه صحبتی داری؟ 

این مسائل را باید مسئولان باشگاه پاسخ دهند، اما تیمی به این بزرگی با ۴۰ میلیون هوادار خیلی بد است که این اتفاق برایش بیفتد، به نظرم خیلی‌ها باید پای کار بیایند و پیشقدم شوند تا نه تنها پرسپولیس بلکه به استقلال هم کمک کنند. مگر می‌شود این دو تیم که حدود ۷۰ میلیون هوادار در سراسر کشور دارند دچار این مشکلات شوند؟ من از رئیس‌جمهوری کشورمان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنم تا به پرسپولیس و استقلال کمک کننند چون این دو تیم عشق و زندگی مردم هستند. شما ببینید با یک برد یا باخت چه شور و شعف یا غمی در جامعه فراگیر می‌شود. این دو تیم در خانواده‌ها رخنه کرده‌اند. اگر این دو تیم مشکلات مالی‌شان حل شود، خیلی با کیفیت‌تر می‌توانند فعالیت کنند، حتی می‌توانند در آسیا افتخارآفرین هم باشند. در همین بازی با الهلال امکانات ما و این باشگاه اصلا قابل مقایسه نبود. البته ما در بازی رفت با الهلال غافلگیر شدیم، اما اگر بخواهند در آسیا فوتبال ایران پیشرفت کند، باید بیشتر از اینها مشکلات مالی‌شان را حل کنند. حذف شدن پرسپولیس و استقلال به دلیل بدهی از آسیا نه تنها برای فوتبال بلکه برای کل کشور بد است. امیدوارم هر نهاد یا مقام مسئولی که می‌تواند به این دو باشگاه کمک کند تا بیشتر بتوانیم اسم ایران را در آسیا و مجامع بین‌المللی بالا ببریم.