به گزارش ايسنا، بحث لباس كاروانهاي ورزشي ايران در ميادين رسمي و بينالمللي هميشه موضوعي بوده كه عليرغم اهميت بسيار زيادش، هيچ گاه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. به طوري كه داشتن لباسهايي بر اساس مد روز كه با ماركهاي بزرگ لباس ورزشي دنيا مطابقت داشته باشد، تبديل به دغدغه بزرگي براي ورزشكاران ايراني شده بود، چرا كه قدر مسلم نميتوان اهميت آراسته بودن لباس ورزشكار را در انگيزه و روحيهاش كتمان كرد. به ويژه در ميادين المپيك اين مساله نمود بيشتري پيدا ميكند چون بهترينها با بهترين شرايط دور هم جمع ميشوند تا بهترين رقابتها را به معرض نمايش بگذارند. بر اين اساس، در اين دوره كميته ملي المپيك با علم به اين مساله تصميم گرفت تا به اين معضل پايان دهد.

دبیر کل کمیته ملی المپیک در این باره اعتقاد دارد که " یکی از فاکتورهای اصلی برای حفظ و آرامش ورزشکار در مسابقات، استفاده از پیشرفته‌ترین لباس و وسایل ورزشی است. لباس اگر تنگ، گشاد، بلند یا کوتاه باشد، باعثآزار ورزشکار خواهد بود و در نتایج او تاثیر می‌گذارد. شرایط باید برای ورزشکار طوری آماده شود که برای ورزشکار دغدغه‌ خاطری نباشد. ما به دنبال این هستیم که با گرفتن اسپانسر وسایل مدرن را برای ملی‌پوشان المپیکی تهیه کنیم. "

** ۱۰۰۰ دست لباس و ۴۰هزار دلار بابت تهیه لباس تمرین ایران



شرکت ERKE تا ۶ ماه قبل بزرگ‌ترین شرکت تولید پوشاک مارک نایکی بود که بعد از قطع همکاری با این شرکت، اکنون به صورت مستقل کار می‌کند و با توافق صورت گرفته میان کمیته ملی المپیک و این شرکت چینی قرار شده ۱۰۰۰ دست کامل لباس و مبلغ ۴۰ هزار دلار بابت تهیه لباس تمرینی کاروان ورزشی ایران در المپیک لندن از طرف این تولید کننده به کمیته پرداخت شود. این برای نخستین بار است که لباس‌هایی با قیمت ۷۰۰ هزار تومان برای کاروان ایران در بازی‌های المپیک در نظر گرفته می‌شود. این ۱۰۰۰ دست لباس هم به ورزشکاران مرد و هم به ورزشکاران زن اختصاص می‌یابد.

** لباسی ساده، به روز، شبیه به لباس‌های نایکی و آدیداس



برای تهیه لباس‌های کاروان ایران در المپیک لندن سعی شده تا از آخرین و جدیدترین مد روز دنیا استفاده شود. برش، دوخت و طراحی لباس مطابق طرح‌های ساده و به روز و شبیه به برندهای نایکی و آدیداس است.

** کت آبی شلوار سفید، لباس فرم ایران در افتتاحیه



برای انتخاب رنگ لباس تمرین کاروان ایران در بازی‌های لندن، مسئولان کمیته از کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلف، ستاد تدارکاتی بازی‌ها، اعضای هیات اجرایی و برخی از روسای فدراسیون ها نظر خواهی کردند. سرانجام پس از بررسی بیشتر از میان ۱۲ طیف رنگی آبی، رنگ آبی نفتی و سفید انتخاب شد.

با این همه خالی از لطف نیست اشاره کنیم که لباس کاروان در میادین رسمی و معتبر باید برگرفته از رنگ پرچم کشورها باشد. با این وجود در لباس تمرین کاروان ایران تنها از رنگ سفید پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی استفاده شده است.

** کانتینر لباس‌ها تا ۳ هفته دیگر به ایران فرستاده می‌شود



پس از پایان مراحل عقد قرارداد با شرکت ERKE قرار است کانتینرهای حامل لباس‌های ورزشی ظرف ۳ ۲ هفته آینده از هنگ کنگ روانه بندر خرمشهر شود و از آنجایی که قرار است ورزشکاران المپیکی از این لباس‌ها در تمرین استفاده کنند، مسئولان کمیته ملی المپیک امیدوار هستند که با همکاری اداره کمرگ، این محموله بلافاصله پس از رسیدن به ایران، ترخیص و در اختیار ملی‌پوشان قرار بگیرد.

** دست کامل لباس تمرین به شرح زیر است:



کلاه، کلاه آفتابی، کاپشن، گرمکن، بادگیر، تی‌شرت، تی شرت یقه گرد و پلو، تی‌شرت آستین بلند، دستکش، شلوار، شلوارک، شورت ورزشی، جوراب، کفش کتانی، ساک، ساک ورزشی، ساک مسافرتی، قمقمه، حوله، کوله پشتی.

** پیشنهاد شرکت آلمانی برای تهیه لباس اصلی کاروان



بعد از مشخص شدن وضعیت لباس تمرینی ایران در بازی‌های ۲۰۱۲، نوبتی هم که باشد، نوبت به لباس‌های اصلی کاروان می‌رسد. خبرهای رسیده حاکی از این است که شرکت آلمانی " Lsport Gmbh " به همراه چند شرکت داخلی برای تهیه لباس‌های اصلی کاروان نامزد شدند، اما هنوز هیچ تصمیمی از سوی کمیته برای واگذاری امتیاز تهیه لباس ورزشکاران ایرانی به این شرکت‌ها گرفته نشده است. البته لازم به یادآوری است که بعد از فراخوان کمیته ملی المپیک برای ارائه طرح‌های پیشنهادی، از سوی طراحان هنوز بررسی‌های نهایی برای انتخاب طرح مورد نظر صورت نگرفته است تا شرکت مسئول برای تهیه لباس انتخاب شود.

قرار است لباس‌های ورزشی رسمی کاروان ایران در بازی‌های لندن ترکیبی از رنگ‌های سبز، سفید و قرمز که متناسب با پرچم ایران است لحاظ شود.

دبير كل كميته ملي المپيك درباره پيشنهاد شركت آلماني به ايسنا ميگويد: "شركت خارجي در نامهاي به ما اعلام كرده كه در صورت تامين لباسهاي كاروان، ۷۵ درصد تخفيف به كميته ملي المپيك ميدهد. ما شنيدهايم كه طرح و كيفيت اين لباسها خوب است، اما اين شركت بيشتر توليد كننده لباسهاي فوتبالي است، متاسفانه تيم فوتبال ما هم كه از راهيابي به المپيك باز ماند. ما تعريف اين شركت را به فدراسيون فوتبال كردهايم. براي واگذاري امتياز تهيه لباس اصلي كاروان در لندن هم بايد ببنيم چه پيش ميآيد."