بررسی وضعیت مهاجم‌های حاضر در تیم ملی

کارلوس کی روش برای برگزاری دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال ایران مقابل پاناما و ونزوئلا ۵ مهاجم را به اردو دعوت کرده است. در میان مهاجمان حاضر در اردوی فعلی تیم ملی تنها مهدی طارمی در لیگ برتر کشورمان بازی می‌کند. کریم انصاری فرد، رضا قوچان نژاد، سردار آزمون و کاوه رضایی هم چهار مهاجم لژیونر یوزپلنگ‌ها هستند که به ترتیب در تیم‌های المپیاکوس یونان، هیرنوین هلند، روبین کازان روسیه و شارلوا ترکیه بازی می‌کنند.

کریم انصاری فرد

 

انصاری فرد که در هفته‌های ابتدایی لیگ یونان در آستانه جدایی از المپیاکوس قرار داشت با تلاش فراوان خود توانست نظر تاکیس لمونیس را برای بازگشت به ترکیب مدافع عنوان قهرمانی سوپرلیگ یونان جلب کند.

انصاری فرد در ۶ هفته اخیر لیگ یونان آمار چهار گل و ۲ پاس گل را در ترکیب المپیاکوس ثبت کرده و نقش کاملا تاثیرگذاری در کاهش اختلاف این تیم با آترومیتوس صدرنشین داشته است.

باسابقه‌ترین مهاجم فعلی تیم ملی ایران در ۵۸ بازی ملی ۱۶ بار موفق به گلزنی شده است، اما برای حضور در دومین جام جهانی دوران فوتبالش رقابت سختی با سایر مهاجم‌های آماده تیم ملی دارد.

رضا قوچان نژاد

دومین گلزن سال گذشته اردیویزه هلند و بهترین بازیکن هیرنوین در فصل جاری این رقابت‌ها نتوانسته است درخشش خود را تکرار کند. گوچی در ۱۱ هفته ابتدایی لیگ هلند به عنوان مهاجم اصلی هیرنوین تنها ۲ گل به ثمر رسانده و یک پاس گل هم برای هم تیمی هایش ارسال کرده است و خوب می‌داند با تداوم این روند شاید فرصت بازی برای ایران در دومین جام جهانی متوالی را از دست بدهد.

قوچان نژاد مدت هاست در بازی‌های ملی هم از دوران اوج فاصله گرفته است و آخرین بار در دیدار مقابل قطر در نخستین دیدار مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی موفق به گلزنی شد. هرچند او همچنان با ۳۸ بازی ملی و ۱۷ گل آمار خوبی دارد.

سردار آزمون

 

 

باوجود تداوم گلزنی‌های سردار برای تیم ملی فوتبال ایران او در بازی‌های روبین کازان یک فاجعه بزرگ خلق کرده و به هیچ وجه نتوانسته است درخشش خود در ترکیب روستوف را برای تیم قربان بردیف تکرار کند.

مهاجم اصلی تیم ملی ایران در مجموع ۱۷ بازی لیگ و جام حذفی روسیه تنها سه بازی به صورت کامل برای کازانی‌ها به میدان رفته است. او ۱۰ بار به عنوان بازیکن تعویضی برای روبین کازان به میدان رفته است و چهار بار هم در جریان بازی‌های این تیم جای خود را به بازیکن دیگری داده و نکته عجیب اینست که در این دیدار‌ها حتی یک بار هم موفق به گلزنی برای تیمش نشده است.

البته کی روش با وجود این عمکلرد فوق العاده ضعیف به هیچ وجه نمی‌تواند از آمار بی نظیر سردار آزمون در بازی‌های ملی یعنی به ثمر رساندن ۲۲ گل در ۲۸ بازی ملی چشم پوشی کند.

مهدی طارمی

 

حرکت فوق آماتوری آقای گل ۲ فصل اخیر فوتبال ایران برای فسخ قرارداد با ریزه اسپور ترکیه در آستانه حساس‌ترین دیدار سال‌های اخیر پرسپولیس مقابل الهلال سبب شد فیفا در کنار صدور حکم محرومیت چهار ماهه برای این بازیکن، باشگاه پرسپولیس را هم به دلیل سند سازی از ۲ پنجره نقل و انتقالاتی محروم کند. با این وجود کارلوس کی روش بدون توجه به داغ بزرگی که طارمی روی دل هوادران پرسپولیس گذاشت همچنان او را به تیم ملی دعوت می‌کند و حتی تمرینات ویژه‌ای را برای این بازیکن درنظر گرفته است تا از این طریق به بازیکن متخلف سرخ پوشان پایتخت پاداش دهد.

البته از لحاظ فنی نمی‌توان به این اقدام کی روش انتقادی وارد کرد چرا که طارمی به عنوان یکی از مهاجمان اصلی تیم ملی ایران شانس بالایی برای حضور در ترکیب این تیم در جام جهانی ۲۰۱۸ دارد. او در بازی با روسیه ثابت کرد با وجود محرومیت همچنان از آمادگی خوبی بهره می‌برد و بازی‌های تدارکاتی تیم ملی بهترین فرصت است تا طارمی از حال و هوای حضور در میدان‌های فوتبال خارج نشود.

کاوه رضایی

کاوه رضایی با عملکردی درخشان در رقابت‌های فصل جاری ژوپیلر لیگ به عنوان بهترین بازیکن ماه سپتامبر شارلوا انتخاب شد و به همین دلیل کی روش نام مهاجم سابق استقلال را هم در جمع مهاجمان دعوت شده به ۲ اردوی اخیر تیم ملی قرار داد تا حساسیت رقابت در این پست به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

رضایی در ۱۴ هفته ابتدایی لیگ بلژیک تنها در یک بازی برای شارلوا به میدان نرفته است، اما با به ثمررساندن ۴ گل و ارسال ۴ پاس گل نقشی محوری در قرار گرفتن این تیم در ژوپیلر لیگ دارد.

کاوه تاکنون پنج بازی ملی انجام داده و امیدوار است در بازی‌های دوستانه تیم ملی مقابل پاناما و ونزوئلا نخستین گل ملی خود را به ثمر برساند.