نگاهی به مرگبارترین گروه‌های تاریخ جام های جهانی!

در دنیای فوتبال معمولا در زمانی که در گروه های چهار تیمی بیش از دو تیم قدرتمند باشند و نتوان روی این که کدام دو تیم بخت بیشتری برای صعود هستند پیش بینی صورت داد، آن گروه به گروه مرگ معروف می شود. به بهانه قرعه کشی فردا پنج گروه مرگ تاریخ فوتبال را با هم مرور می کنیم:

۱۹۷۰: برزیل، چکسلواکی، انگلیس و رومانی

خبرنگاران کشور مکزیک که میزبان مسابقات بود، لقب "گروه مرگ" را برای این گروه انتخاب کردند. انگلیس مدافع عنوان قهرمانی بود، برزیل در سالهای ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ قهرمان شده بود و چکسلواکی در سال ۱۹۶۲ در فینال مقابل برزیل شکست خورده بود. در هوای بسیار گرم گوادلاخارا، برزیل با نتیجه یک بر صفر مقابل انگلیس پیروز شد. در آن بازی گوردون بنکس یک توپگیری باورنکردنی در مقابل ضربه سر پله داشت. دیگر تصاویر به یاد ماندنی آن بازی مربوط به تکل خشن بابی مور روی پای ژرزینیو و تعویض پیراهن میان مور و پله بودند. انگلیس از گروه صعود کرد اما در مقابل آلمان در مرحله یک چهارم نهایی شکست خورد. انگلیس با پیروزی مقابل ایتالیا در فینال به قهرمانی رسید.

۱۹۸۲: ایتالیا، برزیل، آرژانتین

این گروه یک نکته متفاوت با دیگر گروه های ذکر شده در این گزارش دارد: این گروه مربوط به مرحله دوم مسابقات اسپانیاست. هر سه تیم از مرحله گروهی صعود کرده بودند اما از بین ایتالیا، برزیل و آرژانتین که به صورت گروهی مقابل هم بازی می کردند فقط یکی به نیمه نهایی می رسید. زیکو، فالکائو و سوکراتس در ترکیب برزیل و دیگو مارادونا در آرژانتین از جام جهانی اوت شدند تا ایتالیا به عنوان صدرنشین گروه به نیمه نهایی برود و در نهایت قهرمان مسابقات شود.ایتالیا و برزیل هر دو مقابل آرژانتین پیروز شدند و در بازی رو در رو ایتالیا با هت تریک روسی با نتیجه سه بر دو مقابل برزیل پیروز شد.

۱۹۸۶: دانمارک، اسکاتلند، اروگوئه و آلمان غربی

اسکاتلند با الکس فرگوسن ماموریت سختی مقابل آلمان غربی به عنوان نایب قهرمان دوره قبل، "دینامیت دانمارکی" (لقب تیم ملی دانمارک با حضور ستارگانی مثل الشر و لائودروپ) و اروگوئه، قهرمان آمریکای جنوبی داشت. دانمارک هر سه بازی خود را برد و اروگوئه را با نتیجه شش بر یک در هم کوبید. آلمان غربی به عنوان تیم دوم گروه صعود کرد که در فینال مقابل آرژانتین باختند. اسکاتلند با وجود تساوی مقابل ژرمن ها حذف شد و اروگوئه با دو تساوی به عنوان تیم سوم راهی مرحله بعد شد.

۲۰۰۲: آرژانتین، انگلیس، نیجریه و سوئد

بکام که در دوره قبلی مقابل آرژانتین اخراج شده بود دوباره باید به مصاف آلبی سیلسته می رفت.تساوی انگلیس و سوئد باعث شد که فشار روی این تیم برای بازی مقابل آرژانتین به حداکثر برسد اما حریف را با نتیجه یک بر صفر شکست دادند. انگلیس در هفته پایانی با تساوی مقابل نیجریه به همراه صعود به مرحله بعدی صعود کرد .انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی توسط برزیل که قهرمان مسابقات شد از رقابت ها کنار رفت.

۲۰۱۴: کاستاریکا، انگلیس، ایتالیا و اروگوئه

قطعا سخت ترین و شگفت انگیزترین گروه مسابقات برزیل همین گروه بود. انگلیس و ایتالیا حذف شدند و کاستاریکا و اروگوئه در کمال ناباری به مرحله بعدی رسیدند. به نظر می رسد که برای اروپایی ها بازی در سرزمین مرطوب آمازون چندان خوش یمن نبود. کاستاریکا از سه بازی خود هفت امتیاز گرفت.