ارتباط خوب صالحی امیری با دولت نخ نما شده است

امیر رضا واعظ آشتیانی درباره انتخاب سید رضا صالحی امیری به عنوان رئیس جدید کمیته ملی المپیک بیان کرد: اعتقاد دارم کمیته ملی المپیک نهادی خنثی است که همواره زیرسایه وزارت ورزش فعلی و سازمان تربیت بدنی سابق قرار گرفته است و توجهی به آن نمی شود. این نهاد تنها برای این منظور تاسیس شده است که در عرصه های بین الملی ای که با حضور سازمان ها و کمیته های ورزش جهان برگزار می شود شرکت کند. کمیته ملی المپیک استراتژی مشخصی ندارد و تنها در بازی های آسیایی و المپیک فعالیت های اجرایی انجام می دهد که بخش اعظمی از این فعالیت ها هم زیرنظر وزارت ورزش و جوانان انجام می شود.

ارتباط خوب صالحی امیری با دولت نخ نما شده است

او ادامه داد: باید ببینیم روسای قبلی کمیته چه عملکردی داشته اند که امروز بخواهیم درباره صالحی امیری نظر دهیم. نکته نخ نما شده ای که وجود دارد اینست که تمام دولت ها باور دارند ارتباط افراد با آن ها برای انتخابشان به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک یک ابزار برنده است اما در حقیقت این موضوع یک سلاح کند است که هیچ کارایی ندارد. افرادی که در گذشته با این دیدگاه به کمیته ملی المپیک آمدند چه خدماتی داشتند که رابطه خوب صالحی امیری با دولت مطرح می شود. آیا روسای قبلی کمیته با دولت ها اختلاف داشتند که نتوانستند کارایی خاصی داشته باشند. آن ها هم مورد تائید دولت بودند اما اتفاق خاصی در ورزش کشورمان به وجود نیاوردند.

تا زمانیکه انتخابات کمیته به صورت جناحی و باندی برگزار شود همه از عملکرد صالحی امیری تعریف و تمجید می کنند

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی تصریح کرد: متاسفانه در هیچ یک از بخش های جامعه برای انتخاب مدیر به عملکرد و اثربخشی افراد در سمت های قبلی آن ها توجه نمی کنیم. تا زمانی که افراد به صورت باندی، جناحی و قبیله ای انتخاب می شوند عملکرد آن ها تائید می شود. اگر امروز از سوابق مدیریتی صالحی امیری سوال بپرسیم تمام افراد بدون اینکه شناختی نسبت به این امر داشته باشند لب به تمجید باز می کنند. پیش از انتخابات کمیته بسیاری از روسای فدراسیون ها که اطمینان دارم یک خط هم از سوابق صالحی امیری اطلاعی ندارند به تعریف و تمجید پرداختند و این امر ثابت می کند انتخابات کمیته ملی المپیک کاملا مهندسی شده بود. ضمن اینکه اگر عملکرد افراد را به خوبی مدنظر قرار دهیم و سراغ شایسته سالاری برویم دیگر احتیاجی به ارائه رزومه و سابقه نیست. با این وجود فردی که به عنوان نامزد اصلی برعهده گرفتن ریاست کمیته ملی المپیک مطرح است باید عملکرد و اثرگذاری اش در بخش های مختلف کشور را مطرح کند چراکه این امر اهمیت زیادی دارد.

قیام اعضای مجمع برای رای دادن به صالحی امیری از عجایب است

آشتیانی خاطرنشان کرد: اینکه افراد تنها عنوان های پرطمطراق داشته باشند اما عملکرد مثبتی نداشته باشند اهمیتی ندارد. تا زمانیکه هیچ متر و معیاری برای انتخاب مدیر موفق و ناموفق نباشد باید شاهد چنین انتخاباتی باشیم. به اعتقاد من انتخابات کمیته ملی المپیک مبتنی بر دموکراسی نبود چراکه تنها یک فرد در آن کاندید بوده است که اعضای مجمع نه براساس رای گیری بلکه با قیام به او رای داده اند. این هم از عجایب انتخابات است که انتخابات بدون انداختن آرا در صندوق برگزار می شود. به هر حل باید دست کم تعداد کاندیداها به حدی باشد که پیش از انتخابات گزینه قطعی مشخص نباشد. از طرفی انتخابات در صورتی ارزشمند است که افراد در آن برنامه هایشان را مطرح کنند و اعضا بر همین اساس به آن ها رای دهند. صالحی امیری چه برنامه ای در مجمع ارائه کرد که براساس آن اعضای مجمع برای قیام کردن به نفع او توجیه شدند. به هر حال از آنجاییکه فدراسیون های ورزشی زیرنظر وزارت ورزش هستند مهندسی کردن آرای آن ها راحت است.

رئیس کمیته ملی المپیک چه عملکرد مثبتی داشته است که خسروی وفا براساس آن انصراف می دهد

او در ادامه تصریح کرد: مانند انتخابات ریاست جمهوری که اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیدا در سایه عمل کرد در این انتخابات هم محمود خسروی وفا چنین نقشی برعهده داشت. صالحی امیری چه عملکرد مثبتی داشته است که برمبنای احترام به این سابقه خسروی وفا از انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک انصراف می دهد. این انتخابات شایسته سالاری را زیر سوال برد و اگر مسئولان قصد داشتند به جامعه ورزش احترام بگذارند با فرمول های مشخص تاریخ انتخابات را به تاخیر می انداختند و با این اقدام به افراد دیگر هم اجازه می دادند در مجمع شرکت کنند. هرچند اگر قرار به مهندسی انتخابات باشد امکان هر اقدامی وجود دارد.