مجتبی جباری:منصوریان و افتخاری سر من معامله کردند!
مجتبی جباری را روی دست ‌آوردند و در نهایت قراردادش را یک‌طرفه فسخ کردند.
 این اتفاقات برای همه هواداران استقلال علامت سؤال بزرگی است. تلاش کردیم در گفت‌وگو با شماره 8 سابق استقلال، این موضوع را باز کنیم. جباری فاش کرد‌ بندی در قراردادش نوشتند که اگر از عملکرد او راضی نباشند، قراردادش یک‌طرفه فسخ می‌شود. جالب این که چنین‌ بندی در قرارداد همه بازیکنان استقلال بود و خیلی‌ها در روز عقد قرارداد متوجه این موضوع نشدند. در اردوی ارمنستان بود که جباری و دیگر بازیکنان تازه این مسئله را فهمیدند و باشگاه آن را از قرارداد بعضی بازیکنان حذف کرد و از قرارداد بعضی‌ها مثل جباری نه. او در این باره توضیحاتی به خبرورزشی می‌دهد و می‌گوید حتی مسئولان کمیته تعیین وضعیت هم گنجاندن چنین‌ بندی در قراردادها را غیرقانونی دانستند.
*آقای جباری باشگاه استقلال قرارداد شما را یک‌طرفه فسخ کرد. در این باره توضیح می‌دهید؟ باشگاه روی چه‌ بندی توانسته چنین اقدامی انجام دهد؟
این چیزی بود که باشگاه فکر می‌کند می‌تواند انجام دهد. اینجا مشخص می‌شود که آنها در این زمینه مطمئن نبوده‌اند. یعنی از ابتدا چنین کاری نکردند و گذاشتند روز آخر قرارداد من را فسخ کردند. مدیران استقلال ابتدا مسئله پزشکی را مطرح کردند. اگر واقعاً می‌توانستند فسخ کنند و مطمئن بودند، چرا از اول این اقدام را نکردند؟ بعد نظر شفر را در این زمینه خواستند و گفتند او باید تصمیم بگیرد و مستندات هست و باید مستندات را ببینند. بعد در کمیته تعیین وضعیت یک لایحه دفاعی مطرح کردند که مجتبی جباری خودش در تمرین تیم حاضر نشده است! بدون هیچ عذر و بهانه‌ای. این نشان می‌دهد چقدر درباره ماجرای من مستأصل و درمانده شدند. وقتی دیدند دلیل قانع‌کننده ندارند، احساس کردند از یکی از بندهای قرارداد من می‌توانند استفاده کنند. وقتی توفیقی در جلسه تعیین وضعیت بازیکنان مثلاً یک‌سری مسائل را عنوان کرد و از این گفت که چنین ‌بندی هست و می‌توانند فسخ کنند، آقای وثوق‌احمدی رئیس این کمیته مثالی زد و گفت آقای توفیقی شما می‌توانی با برادر خودت ازدواج کنی؟ یک‌سری چیزها قوانینی دارد. هر کس هر چیزی دلش بخواهد نمی‌تواند در قرارداد بنویسد. قرارداد من و استقلال ایراد داشت. توفیقی هم ناراحت شد و گفت پس ما اگر خواستیم قرارداد بنویسم، اول بفرستیم کمیته انضباطی؟ آقای وثوق‌احمدی هم به ایشان گفت آیین‌نامه نقل و انتقالات را بخوانید و موارد قرارداد را تنظیم کنید. ایشان گفت یک‌سری موارد هست که مغایر با قوانین فدراسیون فوتبال است و اعتباری ندارد. اگر استقلالی‌ها مطمئن بودند که می‌توانند از طریق این بند عمل کنند، همان روز اول قرارداد من را فسخ می‌کردند و این اتفاق می‌افتاد. مسلماً اگر جنبه حقوقی را در نظر نگیریم، بحث اخلاق چه می‌شود؟ نمی‌توانیم اینجا از بحث اخلاق بگذریم. من بازیکن فوتبال هستم. وقتی با آقای شفر و پسرش صحبت کردم، می‌گفتند بازیکن جریمه می‌شود. باشگاه می‌تواند این کار را بکند ولی حق طبیعی بازیکن است که بازی کند و نمی‌توانند او را از بازی کردن، محروم کنند. باشگاه ولی بدون دلیل این کار را کرده و پیش برده است. باعث حواشی زیادی هم شده و در نهایت باشگاه استقلال است که ضرر می‌کند.
*بند خاصی در قرارداد شما گنجانده بودند؟ درباره‌‌اش شفاف حرف می‌زنید؟
بله، طبق این بند باشگاه اگر از عملکرد من رضایت نداشته باشد، می‌تواند قرارداد را یک طرفه فسخ کند. من در ارمنستان این موضوع را فهمیدم. وقتی مجید حسینی دفاع جوان تیم گفت چنین‌ بندی در قراردادش وجود دارد. من هم آنجا فهمیدم که چنین ‌بندی را در قرارداد من و همه بازیکنان گنجانده‌اند. وقتی متوجه شدم این کار را کرده‌اند به منصوریان گفتم و ایشان هم اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت اصلاً خبر نداشته. تأکید داشت که باید این بند از قراردادها حذف شود و این کار بی‌معنی است. کاملاً یک‌طرفه بود و باشگاه می‌توانست اگر رضایت نداشت قرارداد هر کس را فسخ کند. من گفتم این‌ بندی است که اگر در قرارداد هم نوشته شود، نمی‌توان آن را اجرا کرد چون قانونی نیست. غیرقانونی بود و تأیید هم کردند. قرار شد در جلسه بعدی ما در تهران این مسئله مطرح شود که متأسفانه وقتی برگشتیم درگیر شرایط جدید شدم و نشد مسئله را پیگیری کنم. منتها بند را از قرارداد یک‌سری بازیکنان حذف کردند ولی در قرارداد یک‌سری دیگر از بازیکنان هنوز این بند وجود دارد. این بود که من را کنار گذاشتند. شاید یکی از دلایلی که دست به این کار زدند همین پیگیری من بود.
*چه کسی عملکرد فنی شما را تأیید نکرد که الان قراردادتان یک‌طرفه فسخ شده است؟
من هم همین را می‌گویم. اگر این بند درست باشد، اصلاً چه کسی عملکرد من را سنجید؟ منصوریان باید می‌سنجید که این کار را نکرده است. بعد از او هم من برای آقای شفر بازی نکرده‌ام. پس چنین چیزی خود به خود رد می‌شود. فسخ یک‌طرفه قرارداد من می‌تواند تبعات سنگینی داشته باشد. من به خاطر اینکه موضوع فراتر رفته و این وسط بازیکنان جوان هم از چنین موضوعی متضرر می‌شوند، گفته‌ام تا لحظه آخر این مسئله را دنبال می‌کنم. تا آخرش می‌روم. نمی‌خواهم اسم استقلال وسط باشد. من حق و حقوقم را از مدیران این باشگاه می‌گیرم.
*از روزی که فوتبال بازی کرده‌‌اید، مورد این شکلی دیده‌اید؟
اولین بار است. البته مدیران استقلال به این موضوع افتخار می‌کنند. توفیقی هم از اول گفته می‌توانند قرارداد من را فسخ کنند.
*شما روز اول قرارداد را نخواندید که چنین ‌بندی را ببینید؟
نه. ببینید من وقتی به استقلال برگشتم شرایط اصلاً طوری نبود که بخواهم ریز به ریز قرارداد را بخوانم و بندهایش را بررسی کنم. ما روی مبلغ کلی توافق کرده بودیم. در جلسه‌ای هم که با منصوریان داشتم، خیلی سریع و سطحی و طوری که قراردادم مثل دیگران باشد و نحوه پرداخت‌ها مشخص باشد، به قرارداد نگاه کردم. آپشن خاصی هم نبود. باور کنید بعداً وقتی ماجرا را در ارمنستان فهمیدم متوجه شدم در قرارداد دیگر بازیکنان هم بوده ‌است. بعضی‌ها توانستند سریع آن را حذف کنند، از جمله سجاد شهباززاده. می‌توانید از خودش در این باره بپرسید. یک‌سری از بچه‌ها نگرانی‌هایی داشتند.
*وینفرد شفر هم که به خانه شما آمد و دیدار داشتید. بعد هم متنی منتشر کردید که نشان می‌داد از منصوریان گلایه دارید.
من هفته گذشته ایشان را دیدم. آقای شفر با من تماس گرفت و گفتم به منزل من بیایید که ایشان قبول کردند. محبت کردند و آمدند. نشستیم و ناهار را با هم خوردیم. در کنار هم صحبت کردیم. راجع به مسائل دیگری هم بود. از من درباره شرایطم پرسید. دیگرانی که من برایشان بازی کردم و آنها را می‌شناختم نسبت به چنین مسائل بی‌توجه بودند. ایرانی و هموطنی که با هم دوست بودیم، اصلاً توجه نکرد و این مسائل را در نظر نگرفت. آقای شفر اظهار بی‌اطلاعی کرد از اینکه مدیرعامل گفته او باید درباره من تصمیم نهایی را بگیرد. روحش از این موضوع خبر نداشت. نکته‌ای که جالب بود و می‌گفت این بود که باورش نمی‌شود من را به خاطر این مسائل کنار گذاشته‌اند و تا امروز مسئولان باشگاه با من جلسه‌ای نداشته‌اند. اینکه این همه مدت گذشته و جلسه‌ای در کار نبوده تا شاید مشکل ما حل شود.
*جالب است که افتخاری چنین حرفی را دقیقاً در کنفرانسی گفت که وینفرد شفر هم آنجا حاضر بود. در آن کنفرانس گفت آقای شفر باید درباره جباری تصمیم بگیرد.
دقیقاً. شفر اصلاً نمی‌دانست. حالا نمی‌دانم ترجمه نشده یا مشکل دیگری بوده است. چون آقای شفر به زرندی مترجمش رو کرد و گفت واقعاً چنین اظهار نظری شده است؟ قرار بوده من درباره جباری نظر بدهم؟ شفر خیلی تعجب کرد از این موضوع.
*کاملاً مشخص است از منصوریان توقعاتی داشتید که برآورده نشده است.
به نظر من در برنامه 90 همه چیز مشخص شد. مشخص شد که بالاخره آنجا با هم معامله‌ای کرده‌اند. قرار شد رحمتی را کنار بگذارند. ملکی عضو هیئت‌مدیره در این برنامه حرف‌هایی زد که به نظر من واقعیت همان حرف‌ها بود. وقتی بالاخره عنوان کردند آقای منصوریان به آنها گفته بود و به این دلایل و آن دلایل مهدی رحمتی نباشد. همان جا مدیرعامل هم گفته بود پس مجتبی جباری هم نباشد و در واقع این شکلی معامله کردند. در آن جلسه مخالفتی از سوی سرمربی برای کنار گذاشتن من نشد. برداشت فردوسی‌پور هم دقیقاً همین بود. این اتفاقات خیلی سریع افتاده است. ایراد ندارد. بهتر است رفتار درست را از وینفرد شفر یاد بگیرند. من اصلاً کاری به قرارداد و این چیزها ندارم، یک‌سری رفتارها باید رفتار انسانی باشد. نباید دروغ باشد. فریب مردم نباشد. صادقانه حرف بزنند. شفر نشان داد که دقیقاً می‌توان چه رفتاری کرد.
*هواداران استقلال هم که خیلی کنار شما بودند و حمایت کردند.
بله، هواداران که خیلی محبت داشتند. واقعاً این رفتار مردم یک الگوست. آقایان سعی کردند من را تخریب کنند، از تیم بیرون بگذارند ولی نمی‌دانند به خودشان ضربه بزرگی زده‌اند. من رفتار غیرورزشی نداشتم و هیچ وقت تلاش نکردم به تیم ضربه بزنم. تا وقتی در تیم بودم، حمایت کردم مخصوصاً از بازیکنان. نشان دادم که سعی نکردم ظاهر‌سازی نکنم. هر چیزی که بوده را در این سال‌ها نشان داده‌ام و خدا را شکر مردم دوست داشتند و حمایت کردند. همیشه هم به من احترام گذاشته‌اند. در نهایت وقتی این حمایت و احترام مردم باشد، این همه فشار و دوری و خستگی اهمیتی ندارد.
*شما در این مدت هم پیشنهاداتی داشتید. رضا عنایتی برای سیاه‌جامگان شما را خواست، فیروز کریمی برای گسترش فولاد. چند تیم دیگر هم بودند. می‌خواهید به تیمی ملحق شوید؟
من واقعاً از چند باشگاه پیشنهاد داشتم. آنها فرصت‌های خوبی در اختیارم می‌گذاشتند ولی همین که در این مدت از شرایط ایده‌آلم دور شدم، نمی‌توانستم به این تیم‌ها کمکی کنم. از طرفی واقعاً برایم سخت است که در ایران به جز استقلال برای باشگاه دیگری بازی کنم. چیزی که مسلم است اجازه نمی‌دهم فردی بخواهد این شکلی من را از فوتبال کنار بگذارد. اگر قرار باشد روزی از فوتبال خداحافظی کنم، خودم باید در این باره تصمیم بگیرم نه اینکه یک‌ فرد دیگر بخواهد با چنین رفتاری من را وادار به خداحافظی از فوتبال کند. مسلماً نمی‌گذارم این اتفاق بیفتد و از دنیای فوتبال کنار بروم. تا آخر فصل بیرون می‌مانم و ان‌شا‌ءا... فصل آینده با انرژی بهتر و بیشتر دوباره به فوتبال برمی‌گردم و بازی می‌کنم.
*حرف خاصی مانده؟
دوست داشتم به آقای سلطانی‌فر وزیر ورزش چیزی بگویم. ببینید زمانی است که باید ایشان ورود کند. کسی را مدیرعامل بگذارند که به خودش اجازه ندهد با بازیکنی که سال‌ها برای تیم ملی بازی کرده، چنین رفتاری کند. قطعاً این مسئله برای باشگاه تبعاتی دارد. روزی که مجبور به پرداخت خسارت و حتی محرومیت شوند، دیگر دیر است. باید این سؤال مطرح شود که مدیرعامل فعلی خسارت را پرداخت می‌کند؟ یا ایشان می‌روند و باشگاه استقلال باید بدهی‌ها را پرداخت کند؟ امیدوارم به این مسئله جدی فکر کنند. اتفاقاتی برای بازیکنان می‌افتد. حرف‌هایی که حسینی در برنامه 90 زد، واقعاً جای تأمل دارد. این بازیکن توانایی‌هایی دارد‌؛ او در اولین فرصت حضورش توانسته رکورد کلین‌شیت تاریخ فوتبال ایران را بشکند. آقای وزیر و تمام مدیران، مطمئن باشید استعدادهایی در ایران هستند که به آنها این فرصت داده نمی‌شود تا بیایند و خودشان را نشان دهند. اتفاقاتی که حسینی درباره‌‌اش حرف می‌زد، در تیم بزرگسالان استقلال رخ داده است. او قرارداد بسته. استعداد بوده. این اتفاق‌هایی که درباره‌‌اش حرف زد، واقعاً افتاد. خیلی مسائل جدی وجود دارد. امیدوارم فکری کنند. در نهایت دوست دارم حکمی داده شود که چنین فرصتی برای هیچ باشگاه و مدیری ایجاد نشود که بخواهد با یک بازیکن چنین رفتارهای زشتی انجام دهد.
*حسینی در برنامه 90 گفت شما برایش بخاری گرفتید. کلاً شما از جوان‌ها حمایت می‌کنید. می‌دانیم یک‌سری از مشکلاتی که امسال برای شما به وجود آمد، سر همین حمایت‌هایتان بود.
من خودم این شرایط را تجربه کرده‌ام. هر انسانی می‌دید باید عکس‌العمل نشان می‌داد و نمی‌شود تحمل کرد. یادم هست غیر از حسینی آقای میثم جودکی کاپیتان وقت تیم جوانان هم بود. یک گلر دیگر هم بود به اسم ریش‌ اصفهانی. آنها سر تمرین می‌آمدند و شکایت می‌کردند که ما از صبح فقط یک تخم‌مرغ خورده‌ایم. اصلاً شرایط تمرین نداریم. من به بابازاده گفتم چه تمرینی است با جوان‌ها می‌کنید، اینها غذا نخورده‌اند. حسینی گلر اول استقلال شده، چطوری ما چنین رفتاری با او انجام داده‌ایم؟ چرا با جایگاه و شخصیت بازیکنان درست رفتار نمی‌کنید؟ واقعاً این‌قدر اوضاع در خوابگاه کمپ مرحوم حجازی بد بود که من به مسئول‌شان گفتم باید بخاری بگیرید. بهانه آوردند که‌ چه می‌شود و ‌چه می‌شود. گفتم اگر این امکانات را به آنها ندهید، من از فردا سر تمرین نمی‌آیم. متأسفانه یک‌سری کارها این‌قدر بد بود که بچه‌ها را فرستادیم هتل المپیک. چند نفر از بچه‌ها کمک کردند و توانستیم آنها را بفرستیم هتل. دولت و وزارت ورزش باید به این جوان‌ها برسند. باید روی آنها سرمایه‌گذاری کنند و به این جوان‌ها انگیزه بدهند. می‌بینید بازیکنی مثل حسینی وقتی مورد حمایت قرار بگیرد در مدت کوتاهی می‌تواند این‌طور خوش بدرخشد و ستاره لیگ شود و به تیم ملی هم برسد. در شهرستان‌ها ما بازیکنان مستعد بسیاری داریم و نمی‌دانم چرا مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.
*بحث به درازا کشید. یک سؤال دیگر هم پیش آمد. ماجرای شکایت جدید شما چیست؟
همان‌طور که آقای وثوق‌احمدی گفتند من شکایت جدیدی ارائه می‌کنم. لایحه جدیدی در حال نوشتن است. وثوق‌احمدی و کارکنان کمیته تعیین وضعیت انسان‌های مثبت و خوبی هستند.