مخالفت با حضور کره شمالی در المپیک زمستانی

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکایی اعلام کرد کره جنوبی با اجازه دادن به دولت کیم جونگ اون برای شرکت در المپیک زمستانی ماه بعد در این کشور، تلاش‌های دونالد ترامپ برای اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی، به منظور جلوگیری از دستیابی به مقاصد هسته‌ای را بی اثر و در نتیجه خطر افزایش درگیری در شبه جزیره کره را نیز بیشتر کرده است.

گراهام، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، در گفتگوی خود در مؤسسه پژوهش سیاست عمومی امریکن انترپرایز، نگرانی خود را از برخورد کره جنوبی با پیونگ یانگ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، ابراز کرد.

گراهام گفت کره جنوبی متحد مهمی برای آمریکا است، اما من فکر می کنم اقدامات کره جنوبی پیام‌های اشتباهی به کره شمالی می فرستد و  باعث می شود تلاش های ترامپ برای رسیدن به اهدافش بی اثر شود و در نتیجه احتمال حضور نظامی بیشتر آمریکا در منطقه افزایش  می یابد.  

گراهام افزود در این جا یک قانون ساده وجود دارد: اگر کشوری بزرگترین کمپ‌های نظامی را در دنیا داشته باشد، و مردم خود را مورد ظلم و شکنجه قرار دهد و بقیه کشوهای دنیا را تهدید به حمله هسته‌ای کند، این کشور نباید اجازه شرکت در بازیهای المپیک را داشته باشد.

گراهام همچنین با ویرانگر خواندن جنگ با کره شمالی، گزینه نظامی را آخرین گزینه برای مقابله با دولت کره شمالی دانست.

گزارشات اخیر نشان می دهد که کاخ سفید استراتژی "بینی خونین" را در مقابل کره شمالی مد نظر قرار داده است. این استراتژی شامل انجام چندین حمله به برخی تاسیسات در خاک کره شمالی در پاسخ به آزمایش موشکی یا هسته‌ای این کشور است.

اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  بارها به مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی، گفته است که وی به چنین استراتژی فکر نمی‌کند.

اظهارات گراهام پس از آغاز مجدد گفتگوها میان کره شمالی و جنوبی در اوایل سال 2018، اولین گفتگو میان دو دشمن تاریخی ظرف دو سال گذشته، بیان شد. پس از این گفتگوها، کره جنوبی با حضور کره شمالی در بازیهای المپیک زمستانی ماه آینده در این کشور موافقت کرد. پیش از این تصمیم، آمریکا و کره جنوبی، برای جلوگیری از تحریکات کره شمالی، هر نوع رزمایش نظامی مشترک در مقیاس بزرگ در شبه جزیره کره یا در مناطق نزدیک به آن را تا پس از بازیهای المپیک متوقف کردند.

روز چهارشنبه اعلام شد که کره شمالی در مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک زمستانی تحت یک پرچم واحد با کره جنوبی حضور خواهد داشت. علاوه بر این  تشکیل تیم مشترک هاکی روی یخ زنان با کره جنوبی از مهمترین نشانه‌های آشتی دو کشور پس از گفتگوهای اوایل ماه ژانویه است.

گراهام به طور صریح مخالفت خود را با حضور کره شمالی در بازیهای المپیک اظهار کرد. پیش از توافق میان دو کره، گراهام، سناتور ایالت کارولینای جنوبی در سنای آمریکا در پیام توییتری خود آورده بود : اجازه دادن به کره شمالی برای شرکت در بازیهای المپیک اعطای مشروعیت به غیرقانونی‌ترین دولت دنیا محسوب می‌شود! من مطمئن هستم کره جنوبی این اقدام پوچ را نمی‌پذیرد و کاملا معتقدم که اگر کره شمالی در این بازیها شرکت کند ما در آن شرکت نخواهیم کرد.

سناتور جمهوریخواه آمریکا، که اغلب با ترامپ گلف بازی می‌کند، همچنین در اواسط ماه دسامبر گفته بود که تقریبا 30 درصد احتمال دارد که ترامپ به فکر حمله نظامی به کره شمالی باشد. اندکی پیش از این اظهارات وی پیشنهاد داده بود که خانواده‌های حدود 28 هزار نظامی آمریکایی مستقر در شبه جزیره کره باید از آنجا خارج شوند. با این حال ارتش امریکا اعلام کرد که در حال حاضر چنین برنامه‌ای را مدنظر ندارد.

در همین حال، آمریکا اخیرا سه بمب افکن بی-2  با قابلیت هسته‌ای را در جزیره گوام مستقر کرده است. این منطقه مورد تهدید حمله هسته‌ای از سوی کره شمالی است. استقرار بمب افکن‌های آمریکا در شبه جزیره کره، حضور نظامی مداوم آمریکا در منطقه و تلاش این کشور برای حفظ آمادگی برای حمله احتمالی به کره شمالی را بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌دهد.