نقطه مشترکی که شفر و منصوریان دارند

محمد مومنی با اشاره به تساوی بدون گل استقلال مقابل پدیده اظهار داشت: در مشهد بازی قابل قبولی از آبی پوشان شاهد نبودیم. نباید این تیم شرایطی داشته باشد که به خاطر یک پنالتی همه نیمکت نشین‌هایش چنان به «سر و کول» هم بپرند که انگار تیم به فینال آسیا رسیده است. اگر استقلال در این بازی با نتیجه خوبی پیروز می شد من به شخصه رفته رفته می توانستم درباره توانایی های وینفرد شفر فکر کنم. این تیم هنوز نقاط ضعف فراونی دارد و بالغ نشده است؛ آنقدر که باید نگران دیدارهای این تیم در لیگ قهرمانان آسیا بود.

وی افزود: خیلی ها می گویند استقلال با علیرضا منصوریان ابتدای فصل نتایج خوبی نگرفت. من هم به این اصل معتقدم. اما آیا مقصر آن نتایج فقط کادر فنی بود؟ تیم در ابتدای فصل مصدومانی داشت که بازیکنان مهمی در بین آنها بودند مهمترین آنها امید ابراهیمی بود. برگ برنده و یا بهتر بگویم بزرگترین شانس شفر این بود که همه مصدومان رسیدند. شما به آمار نگاه کنید و ببینید از وقتی امید ابراهیمی به ترکیب تیم برگشت روند این تیم چقدر تغییر کرد. این اوج بدشانسی کادر فنی قبلی بود که بهترین بازیکن تیم که ابراهیمی بود غایب بودند. شفر از این فضا به بهترین شکل ممکن استفاده برد. هر مربی دیگری هم که جای شفر بود شرایط برایش بهتر بود.

کارشناس فوتبال ایران در ادامه بیان داشت: یادمان باشد اگر دستمزد منصوریان یک تومان بود، دستمزد شفر ۴۵۰۰ تومان است و ما باید به همین اندازه از شفر انتظار داشته باشیم. آیا شفر توانسته به همین اندازه انتظارات را برآورده کند؟ نفس استفاده از مربی خارجی انتقال دانش او به مربیان ایرانی است. شفر نه تنها از نظر فنی نتوانسته انتظارات را برآورده کند، بلکه در بحث انتقال دانش به مربیان ایرانی هم هیچ ثمری برای ما ندارد چون همه دستیارانش هم خارجی هستند و هیچ شانسی برای مربیان جوان ایرانی و استقلالی نیست که انتقال دانش و تجربه صورت گیرد.

پیشکسوت آبی پوشان تصریح کرد: شفر در آفریقا و جاماییکا موفق بوده اما در آلمان مربی موفقی نبوده. دلیلش این است که شفر کارش متکی بر مسائل بدنی و قدرتی است. الان هم در استقلال تنها دوندگی می بینم و در هر بازی که دوندگی برای نتیجه گرفتن کافی باشد آنها نتیجه می گیرند اما وقتی لازمه نتیجه گرفتن کارهای تاکتیکی می شود، استقلال کم می آورد. چون در آفریقا و جاماییکا اصل، فوتبال قدرتی است. شفر موفق بود اما از آنجایی که در آلمان باید تاکتیک داشت، شفر در فوتبال کشور خودش مربی موفقی نبوده است.

مومنی با انتقاد از عملکرد برخی منتقدان و کارشناسان بیان داشت: یکسری از دوستان ما در کارشناسی های خود خوراک اشتباه به افکار عمومی می دهند و شفر هرکاری بکند از او تعریف می کنند. اینجا «مرغ همسایه غاز است» و شرایط طوری است که خارجی ها و بیگانه ها را بیشتر می پسندیم. ما نباید خودمان را مقابل خارجی ها دست کم بگیریم. 

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: بعنوان مثال منصوریان هم از بازیکنان به صورت چرخشی استفاده می کرد و شفر هم همین کار را می کند. این کارشناسان و منتقدان آن زمان منصوریان را به باد انتقاد می گرفتند و حالا همین کار شفر را ناشی از هوش بالای او می دانند. در حالی که هم کار منصوریان درست بود و هم کار شفر درست است. استفاده چرخشی از بازیکنان در فوتبال یک اصل است.

مهاجم سابق آبی پوشان گفت: به نظر شما این تیم چقدر برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا آماده است؟ آیا تدارک لازم برای این منظور دیده شده است؟ آیا ما ساز و کار مناسب برای حضور در این مسابقات را داریم؟ به نظر من که نه. نمی دانم آیا در این مدت نسبتا کمی که تا آغاز این مسابقات مانده شرایط چطور می شود.

پیشکسوت استقلال افزود: در بازی قبلی قربانی در خط حمله بازی کرد و این همه هجمه به او وارد شد و در این بازی انصاری را گذاشتند و هیچ اتفاق جدیدی نیفتاد. این نشان می دهد مشکل از بازیکن نیست بلکه مشکل از استراتژی حمله است. در گذشته هم سجاد شهباززاده و بیت سعید در استقلال شرایط خوبی نداشتند اما می بینیم بیت سعید در فولاد ستاره شد و سجاد هم به محض رفتن به لیگ قطر در همان اولین بازی پاس گل می دهد. اینها نشان می دهد مشکل از بازیکن نیست بلکه مشکل از جای دیگری است. 

مومنی یکی از بزرگترین عوامل بازدارنده در استقلال را مشکلات روحی بازیکنان که ناشی از تحت فشار بودن آنها است را دانست و گفت: محیط مدیریتی استقلال تاثیر زیادی روی وارد شدن فشار روحی روی بازیکنان دارد. برای همین است که بازیکنانی مثل سجاد و بیت سعید در استقلال موفق نبودند. برای همین است که بازیکن با تجربه ای مثل امید ابراهیمی در یک دقیقه حساس پنالتی از دست می دهد تا امتیازات حساسی از کیسه استقلال برود.

وی در رابطه با نیمکت نشینی سیدحسین حسینی خاطرنشان ساخت: دلیل آن را به درستی نمی دانم، اما بدیهی است که بهتر بود حسینی در این بازی مورد استفاده قرار می گرفت. حسینی آینده استقلال است. همانطور که رحمتی پشتوانه این تیم است. قطعا رحمتی در رشد حسینی نقش انکار ناپذیری داشته است، اما با همه این وجود نظر شخصی من این است که در حالت طبیعی دلیلی برای نیمکت نشینی حسینی وجود نداشت. مگر آن که در تمرینات این تیم اتفاقی افتاده باشد که ما از آن بی اطلاع باشیم.