چه کسی رئیس فدراسیون فوتبال می شود؟

سرویس ورزشی افکار نیوز - چهار سال پيش، وقتي هيچكس موافق آمـدن او بـه سـازمـان تـربيـت بـدنـي نبـود، بـه دستـور رئيـس جمهور و بـدون توجه به خواسته مردم، وارد كارزار ورزش شد؛ عرصهاي كه برايش ناشناخته بود و هيچ سر رشته اي از آن نداشت.

به گزارش افکار نیوز، به قول محمد دادکان، وقتی آمد، " صفر " بود و وقتی می‌خواست برود، تازه به‌زور به نمره سه و چهار از بیست رسیده بود! باز هم یک ساز و کارسیاسی دیگر باعثروی کار آمدن یک مدیر سیاسی شد؛ کسی که بالایی‌ها او را آوردند و خودشان هم او را برکنار کردند. زمانی که آمد، یار غار رئیس جمهور محسوب می‌شد و در جلسات هیئت دولت کنار او می‌نشست، ولی وقتی می‌خواست برود، سعیدلو جای او را گرفته بود، هم در سازمان تربیت بدنی و هم در هیئت دولت و روی صندلی کناری احمدی نژاد! ‌

بعدها کار به جایی رسید که محمود احمدی‌نژاد در یک گفتگوی زنده تلویزیونی تلویحاً اعتراف کرد انتخاب " محمدعلی آبادی " اشتباه بوده است؛ اشتباهی که البته در پروسه روی کار آمدن علی‌سعیدلو هم تکرار شد و بعدتر در انتخاب وزیر ورزش.

ورزش ایران تا بوده وهست، تاوان همین انتخابها وتصمیم‌گیری های اشتباه را پس داده است و حالا پس ازگذشت چند سال، علی‌آبادی که پس از رفتن از ورزش هیچ پستی او را به اندازه ریاست در سازمان تربیت بدنی، اقناع و راضی نکرد، اعلام می‌کند که این بار حتی اگر رئیس‌جمهور هم دستور بدهد، حاضر نیست به ورزش برگردد!

جالب تر اینکه علی آبادی می‌گوید اداره فدراسیون[فوتبال] آدم متخصص این کار را می‌خواهد و او برای این کار مناسب نیست! معلوم نیست چرا چهار سال پیش وقتی به او دستور داده شد به سازمان تربیت بدنی برود، یک لحظه چنین فکری پیش خود نکرد تا بعدها ورزش ما مجبور نباشد تاوان علاقه سیاسیون به تجربه جذابیت های فراوان عرصه ورزش را پس بدهد. ‌

حالا شمارش معکوس برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال آغاز شده و همه منتظرند ببینند چه کسانی کاندیدا می‌شوند. نام محمدعلی آبادی که مطرح شد، تن و بدنمان لرزید!

هنوزشاهکارهای دوران ریاست او درسازمان را از یاد نبرده‌ایم. یادمان نرفته تصمیم عجیب وغریب او برای پراکنده کردن جغرافیای فوتبال ایران، چند تیم را که مجبور به کوچ از تهران شدند، به زمین زد. حالاصحبت از بازگشت دوباره مهندس به فوتبال می‌شود و البته خدا را شکر که آقای مهندس هم اعلام کردند حتی رئیس جمهور هم بگوید نمی‌آید. نفس راحتی کشیدیم. به خدا بعضی وقت‌ها این " نیامدن " ‌ها، به معنای واقعی کلمه " خدمت به خلق ا… " محسوب می شود. ‌


احساسی که برای وی تکلیف تعریف می شود!

علی کفاشیان، یکی ازآن افرادی است که به شدت احساس " تکلیف " می‌کند و تا فوتبال ایران را به طورکامل نابود نکند، دست بردار نیست! با تصویب اساسنامه درمجمع، فعلاً بازی یک - صفر به نفع کفاشیان پیش می‌رود. رئیس فدراسیون فوتبال اصرار داشت انتخابات فدراسیون تا سال آینده به تعویق بیفتد، اما با دستور وزیر ورزش مقرر شد که انتخابات همین امسال و در زمان قانونی خود برگزار شود. در جلسه مجمع که برای را‡ی‌گیری پیرامون اساسنامه تشکیل شد، این کفاشیان بود که توانست با گرفتن نظر موافق اکثریت نسبی اعضا، پیروز جنگ با نواب خود شود. پس از پایان جلسه، مهدی تاج و عزیزمحمدی، مغموم ترین افرادی بودند که از محل جلسه خارج شدند.

انتخاب نواب توسط رئیس فدراسیون، همان چیزی بود که کفاشیان اصرار به تصویب آن داشت و همین اتفاق افتاد تا کارد بزنی، خون تاج ومحمدی درنیاید. رئیس سازمان لیگ پس از این جلسه گفت که تنها به دستوروزیرورزش، اساسنامه را تصویب کرده‌اند! بازهم پای یک " بالایی " درمیان بود. معلوم نیست وقتی قرار است شبانه زنگ بزنند ودستورات بالایی‌ها را منتقل کنند و نتیجه از قبل مشخص شده است، پس چرا جلسه می گذارند ووقت بقیه را می گیرند؟!

البته درمورد رای گیری انجام شده درجلسه مجمع، حرف و حدیثبسیار است. امیرعابدینی که پس از روشدن پرونده فساد مالی اخیر و شنیده‌شدن زمزمه‌هایی در خصوص ارتباط او با گروه امیر منصورآریا، کلیه فعالیت های باشگاهش به حالت نیمه تعطیل در آمده، حالابااعتراض شدید نسبت به غیر قانونی بودن تصویب اساسنامه می گوید که چون " اکثریت مطلق " یعنی سه چهارم اعضا به تصویب اساسنامه رأی نداده اند، قانونی نیست واگراین موضوع حل نشود، قضیه را به فیفا ارجاع می دهند!

فعلاً فیفا برای آقایان تبدیل به خانه خاله شده است که همه می‌خواهند گلایه‌های خود را به آنجا ببرند. یکی نیست بگوید یک نفر باید از خود فیفا شکایت کند با این همه رسوایی که هر روز در ارتباط با یکی ازمسئولان آن رخ می دهد و پرونده آن رو می شود!

تاچند روز پیش، کفاشیان با صراحت می‌گفت که در انتخابات شرکت خواهد کرد ولی حالا جای کمی امیدواری باقی است که اعلام می‌کند اگر فردی توانمندتر از او بیاید، کنار خواهد کشید. اگر شما کنار بروید و دست‌های سیاسی پشت پرده اجازه بدهند، افراد توانمند زیاد داریم که فعلاً گوشه خانه نشسته اند تا به قول دادکان افراد " معمولی " بر سر کار بیایند. رئیس سابق فدراسیون فوتبال تحلیل مناسبی از آنچه برفضای فوتبال ما حاکم شده‌است دارد: ما در ورزش سه گروه داریم؛ دسته اول تحصیلکرده‌های ورزش، دسته دوم باتجربه‌ها و دسته سوم آدم‌های معمولی. تحصیلکرده‌ها هرگز، باتجربه ها را قبول نکردند و به آنها گفتند سنتی و بی‌سواد. باتجربه‌ها هم متقابلا ً به ایشان گفتند پای تخته ای و اینکه شما تجربه عملی ندارید؛ نتیجه این شد که آدم‌های معمولی سوء استفاده کردند و کل کاررا به دست گرفتند.

شنیده می‌شود نظر وزیر ورزش بر روی کفاشیان نیست و احتمال اینکه او مجدداً انتخاب شود، کم است. در جلسه مجمع، امیرعابدینی نیز به این موضوع اشاره کرد، وقتی روبه کفاشیان گفت: این اختیارات، قدرت رئیس فدراسیون را افزایش می‌دهد و این به نفع رئیس بعدی است. شما که رئیس نیستی، پس اجازه بده رئیس بعدی خودش تصمیم بگیرد!

به هرحال کفاشیان باشد یا نباشد، باتصویب اساسنامه، رئیس فدراسیون فوتبال اقتدارگرا خواهد شد و شاید یک دیکتاتور تمام عیار!


همیشه پای دادکان در میان است!

مثل همیشه حرف ازفدراسیون فوتبال که می‌شود، پای محمددادکان هم به میان می‌آید. مردم هنوزخاطرات خوشی از دوران ریاست او در این فدراسیون دارند و به همین خاطرمشتاق هستند تا او یک‌بار دیگر به عرصه ورزش و فوتبال برگردد، اما تاکنون اصرارها بی‌فایده بوده است. تاقبل از این، دادکان برای بازگشت شرط و شروط می‌گذاشت اما حالا گویا کاملاً قید حضوردوباره در این عرصه را زده است، به‌طوری که در آخرین مصاحبه خود گفته: من ۵۰ ساله در اوج تجربه و پختگی خانه نشین شدم وحالا۵۶ ساله ام. برگردم چکار؟

اگـر از مـا مـيپـرسيد ميگوييم برگرديد تا خداي ناكرده امثال علي سعيدلو دوباره فرصت "خدمتگزاري به ورزش" و"انـجــام تـكـلـيــف" پـيـدانكننـد. بـس اسـت هـرچـه خـدمـت كردند!