به گزارش مهر،تعطیلات نیم فصل لیگ برتر تمام شد و از امروز این مسابقات مجددا آغاز شده است، با ۴ بازی در انزلی، تبریز ، تهران و اصفهان.
پیش از آنکه اشاره‌ای داشته باشیم به دیدارهای هفته هجدهم لیگ برتر بد نیست گذری کنیم بر مهمترین اتفاقات در تعطیلات نیم فصل.

از وداع مجیدی تا سلام دنیزلی
مهمترین اتفاق تعطیلات نیم فصل بدون شک بازگشت مصطفی دنیزلی به فوتبال ایران و پرسپولیس است که وداع ناگهانی فرهاد مجیدی از استقلال را تحت تاثیر خود قرار داد. آبی پوشان در نیم فصل دوم بدون کاپیتان خود به میدان می‌روند و از سوی دیگر پرسپولیسی‌ها خوشحال هستند که مهدوی‌کیا را در اردوی خود دارند. در پایان نیم فصل اول یک مربی خارجی از لیگ برتر ایران وداع کرد(میودراگ یسیچ) و یک مربی خارجی دیگر به لیگ برتر آمد(مصطفی دنیزلی). یسیچ در تیم شهرداری تبریز جای خود را به علی اصغر مدیرروستا داد.

در نیم فصلی که مشکلات و کاستی‌های مالی حرف اول بود، جابه‌جایی‌های خاصی در تیم‌ها به وجود نیامد و شاید بتوان از جدایی مهدوی‌کیا از داماش و حضورش در پرسپولیس به عنوان مهمترین جابه‌جایی بازیکنان در تعطیلات ۱۷ روزه لیگ برتر یاد کرد. داماش در نیم فصل فقط مهدوی‌کیا را از دست نداد، بلکه ابراهیم قاسمپور نیز روی نیمکت سرمربیگری این تیم جای خود را به مهدی تارتار داد و با شهر باران وداع کرد، او که خود در نیمه راه نیم فصل اول جانشین مهدی دینورزاده شده بود.

ملوان بندرانزلی - پرسپولیس
پرسپولیس نیم فصل دوم لیگ برتر را با حال و هوایی متفاوت آغاز می‌کند. همانطور که پیش بینی می‌شد همکاری سرخپوشان با حمید استیلی تا پایان نیم فصل نکشید و او پیش از آغاز هفته شانزدهم لیگ برتر ناچار به جدایی شد. استیلی رفت تا دنیزلی بازهم سرمربی سرخپوشان شود. او با ماموریت نجات پرسپولیس از بحران پس از چهار سال و نیم به جمع سرخپوشان بازگشته است. دنیزلی پس از ۱۲ روز از آغاز کار با پرسپولیس درحالی به دیدار ملوان بندرانزلی می‌رود که چهار بازیکن اصلی خود به نام‌های علی کریمی، رضا نورمحمدی، محمد نصرتی و هادی نوروزی را در اختیار نخواهد داشت. یکی از اتفاقات ویژه این بازی البته بازگشت مهدی مهدوی‌کیا به تیم پرسپولیس است، او که تماشاگران پرسپولیس برای حضورش در ترکیب اصلی تیم لحظه شماری می‌کنند.

ملوان، حریف عصرامروز پرسپولیس اما با ۱۵ امتیاز رتبه هفدهم جدول رده بندی لیگ برتر را در اختیار دارد. برای ملوانی که فصل گذشته عنوان قهرمانی جام حذفی را در رقابتی نزدیک به پرسپولیس داد، ایستادن در این جایگاه غریب است. برای انزلی چی‌ها که هنوز اعتقاد دارند به ناحق در دیدار فینال فصل گذشته با پرسپولیس بازنده شده‌اند، بازی عصرامروز فارغ از سه امتیازش که می‌تواند باعثفرار آنها از جمع فانوس بدستان شود، یک بازی انتقامی است، دیداری که با پیروزی در آن می‌توانند تا اندازه‌ای شکست فصل قبل را فراموش کنند.
نتیجه دیدار رفت: پرسپولیس یک - ملوان بندرانزلی یک

شهرداری تبریز - مس کرمان
این نخستین بازی شهرداری تبریز با هدایت علی اصغر مدیرروستاست. او درتعطیلات نیم فصل جانشین میودراگ یسیچ شد که با تیم شهرداری بد کار نکرده بود اما ظاهرا تندخویی و برخوردهای بد با بازیکنان سرنوشت " لوکا بوناچیچ " را برای او رقم زده است. شهرداری از این هفته و آغاز نیم فصل دوم لیگ برتر با هدایت مدیرروستا به میدان می‌آید، با هدف و اندیشه رسیدن به میانه بالای جدول. از قضا سرخپوشان تبریزی در این هفته با تیمی بازی می‌کنند که مثل آنها نیاز به سه امتیاز دارد، البته برای فرار از انتهای جدول. باید دید در این میان کدامیک فاتح میدان خواهند شد.
نتیجه دیدار رفت: مس کرمان یک - شهرداری تبریز یک

ذوب آهن اصفهان - راه آهن شهرری
دو تیم ذوب آهن و راه آهن در نیم فصل اول لیگ برتر رکوردی جالب را از خود برجای گذاشتند و از حیثکسب نتیجه تساوی با ۹ و ۱۳ مساوی سرآمد دیگر تیم‌ها بودند! این دو تیم درحالی و هوایی متفاوت نیم فصل دوم را آغاز می‌کنند، ذوب آهن برای رسیدن به صف مدعیان و راه آهن برای فرار از انتهای جدول. ذوب آهن که هنوز درگیر مشکلات مالی است با امید به فردایی بهتر نیمه دوم لیگ را آغاز می‌کند و مقابل تیمی می‌ایستد که از تساوی بیزار است. این بازی البته تقابل دایی و ابراهیم‌زاده هم هست که طی فصول گذشته جذاب و تماشایی بوده است. طی چهار دیداری که در گذشته این دو در تیم‌های مختلف با هم داشته‌اند، دایی هیچ وقت بازنده نبوده است.
نتیجه دیدار رفت: راه آهن شهرری ۲ - ذوب آهن اصفهان ۲

صنعت نفت آبادان - داماش گیلان
صنعت نفت آبادان که با دو پیروزی خارج از خانه مقابل نفت تهران و استقلال به اوضاع خود در جدول رده بندی لیگ برتر سروسامان داده بود، با شکست ۴ بر صفر خانگی مقابل سایپای البرز به تعطیلات نیم فصل رفت. این تیم در آغاز دوباره مسابقات لیگ برتر میزبان تیم داماش گیلان است، تیمی که از این هفته مهدی تارتار را بالای سر خود می‌بیند. صنعت نفت که در فصل جاری فقط یکبار در ورزشگاه تختی آبادان پیروز شده، امیدوار به شکستن این طلسم در آغاز دوباره مسابقات لیگ است. از سوی دیگر داماشی‌ها به شروعی خوب با مهدی تارتار می‌اندیشند. بزرگترین حریف رشتی‌ها فعلا بحران مالی است که باعثجدایی قاسمپور از این تیم شد. آنها امیدوارند با تارتار نیم فصلی متفاوت را آغاز کنند.
نتیجه دیدار رفت: داماش گیلان صفر - صنعت نفت آبادان صفر

نفت تهران - فجر شهید سپاسی شیراز
شگفتی ساز نیم فصل نخست مسابقات لیگ برتر در آغاز نیم فصل دوم این رقابت‌ها عصرجمعه در خانه میزبان فجرسپاسی شیراز است. برای تیمی که می‌خواهد عنوان شگفتی سازی را برای خود حفظ کند و نیم نگاهی هم به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا دارد، کلیه امتیازات دیدارهای نیم فصل دوم لیگ از اهمیت زیادی برخوردار است، به ویژه امتیازات دیدارهای خانگی که یکی از آنها همین بازی با فجرسپاسی است. زردپوشان شیرازی اما درشرایطی کاملا متفاوت با تیم نفت تهران به مصاف این تیم می‌روند. این تیم که تنها چهار امتیاز با انتهای جدول فاصله دارد مادامی که از زیر سایه قعرنشینان جدا نشود، هر بازی برایش حکم فینال را خواهد داشت، حتی اگر آن بازی یک مسابقه خارج از خانه با تیم سوم جدول باشد.
نتیجه دیدار رفت: فجرسپاسی شیراز صفر - نفت تهران صفر

شاهین بوشهر - فولادخوزستان
شاهینی‌های بوشهر یک هفته پس از راهیابی به دیدار نهایی جام حذفی در آغاز نیم فصل دوم لیگ برتر در خانه با فولادخوزستان بازی کند. شاهین این روزها تیمی متفاوت از نیم فصل دوم است که به مانند تمام تیم‌های فیروز کریمی باتدبیر بازی می‌‎کند. این تیم ۲۰ امتیازی که یک پله از فولاد ۲۱ امتیازی در جدول پایین‌تر ایستاده است، با اندیشه پیروزی به مصاف میهمان خوزستانی می‌رود تا جایگاه خود را ارتقا دهد. از سوی دیگر تیم مجید جلالی با استراحت کافی به بوشهر خواهد رفت با هدفی تقریبا مشابه میزبان بوشهری. در شرایط فعلی تنها تفاوت دو تیم بهره برداری تیم بوشهری از امتیاز میزبانی و البته حمایت تماشاگران است.
نتیجه دیدار رفت: فولادخوزستان صفر - شاهین بوشهر صفر

صبای قم - تراکتورسازی تبریز
شاید تا قبل از آغاز لیگ برتر کسی حرف‌های عبدالله ویسی را باور نمی‌کرد. شاید کسی باور نمی‌کرد توانایی تیم او را و اینکه می‌گفت به تیم‌های امیر قلعه نویی نباخته و نمی‌بازد اما او همه پیش بینی‌ها را باطل کرد و نتایجی گرفت که همه را متعجب کرد. شروع بازی‌های خوب تیم ویسی با برتری ۳ بر ۲ این تیم مقابل تراکتورسازی در تبریز بود، آنجائیکه تیم ویسی در ورزشگاه خالی از تماشاگر یادگار امام(ره) تبریز تیم قلعه نویی را برد. سرخپوشان تبریزی با اندیشه جبران آن ناکامی و البته ماندن در بالای جدول روز جمعه در قم مقابل سپید و مشکی پوشان قرار می‌گیرند. باید دید این بار کدامیک از مربیان خوب نیم فصل اول لیگ برنده از زمین خارج می‌شوند، قلعه نویی یا ویسی.
نتیجه دیدار رفت: تراکتورسازی تبریز ۲ - صبای قم ۳

استقلال - سپاهان اصفهان
بدون شک حساس ترین دیدار هفته اول از نیم فصل دوم لیگ برتر همین بازی استقلال و سپاهان است. این دو تیم که طی فصول گذشته رقابتی نزدیک باهم در صدر جدول داشته‌اند، در هفته‌های پایانی نیم فصل اول همسایه هم در جدول رده بندی شدند، استقلال در صدر جدول و سپاهان در رده دوم. این بازی نه تنها برای استقلال و سپاهان بلکه برای دیگر تیم‌های بالای جدول که چشم به رتبه نخست دارند.

استقلال این بازی را درحالی برگزار خواهد کرد که فرهاد مجیدی را در اختیار نخواهد داشت. او که در نیم فصل نقشی بسزا در صدرنشینی استقلال داشت با رفتن به تیم الغرافه قطر مظلومی و شاگردانش را در جاده دشوار قهرمانی تنها گذاشت. حالا مظلومی مانده و تیمی پرستاره که پرنورترین ستاره‌اش رفته است. در این شرایط تمام امید مظلومی به جباری است، او که در بازی نیمه نهایی جام حذفی ثابت کرد می‌تواند انتظارات را برآورده کند.

آبی پوشان درحالی مقابل سپاهان، نزدیک‌ترین تعقیب کننده خود در جدول رده بندی قرار می گیرند که آندرانیک تیموریان را به علت مصدومیت و کیانوش رحمتی را به علت محرومیت در اختیار نخواهند داشت. بحران استقلال تنها در پست هافبک دفاعی خلاصه نمی‌شود، این تیم بازیکنانی چون محسن یوسفی، خسرو حیدری و میلاد میداودی را نیز دارد که هنوز حضورشان در بازی روزجمعه قطعی نیست.

در مقابل تیم سپاهان نیز بدون مهره‌های تاثیرگذاری چون سیدجلال حسینی، احمد جمشیدیان و میلوراد یانوش به تهران و ورزشگاه آزادی خواهد آمد تا فاصله خود با صدرنشین را به حداقل برساند. با این شرایط پیش بینی اینکه برنده دوئل پرویز مظلومی و " زلاتکو کرانچار " کدامیک خواهند بود، قدری دشوار به نظر می‌رسد.
نتیجه دیدار رفت: سپاهان اصفهان یک - استقلال یک

- برنامه دیدارهای هفته هجدهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
پنجشنبه - ۱۵/۱۰ / ۹۰
* ملوان بندرانزلی - پرسپولیس، ساعت ۱۵، ورزشگاه تختی بندرانزلی
* شهرداری تبریز - مس کرمان، ساعت ۱۵، ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز
* ذوب آهن اصفهان - راه آهن شهرری، ساعت ۱۵، ورزشگاه ذوب آهن فولادشهر
جمعه - ۱۶/۱۰ / ۹۰
* صنعت نفت آبادان - داماش گیلان، ساعت ۱۵، ورزشگاه تختی آبادان
* نفت تهران - فجر شهید سپاسی شیراز، ساعت ۱۵، ورزشگاه دستگردی تهران
* شاهین بوشهر - فولادخوزستان، ساعت ۱۵، ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر
* مس سرچشمه - سایپای البرز، ساعت ۱۵، ورزشگاه شهید باهنر کرمان
* صبای قم - تراکتورسازی تبریز، ساعت ۱۵، ورزشگاه یادگار امام(ره) قم
* استقلال - سپاهان اصفهان، ساعت ۱۶:۱۵، ورزشگاه آزادی تهران

جدول رده بندی لیگ برتر:
۱ - استقلال ۳۶ امتیاز
۲ - سپاهان اصفهان ۳۰ امتیاز - تفاضل گل ۱۱ +
۳ - نفت تهران ۳۰ امتیاز - تفاضل گل ۶ +
۴ - تراکتورسازی تبریز ۲۹ امتیاز - تفاضل گل ۸ +
۵ - صبای قم ۲۹ امتیاز - تفاضل گل ۴ +
۶ - ذوب آهن اصفهان ۲۴ امتیاز
۷ - داماش گیلان ۲۳ امتیاز - تفاضل گل ۱ -
۸ - صنعت نفت آبادان ۲۳ امتیاز - تفاضل گل ۲ -
۹ - پرسپولیس ۲۲ امتیاز
۱۰ - سایپای البرز ۲۱ امتیاز - تفاضل گل ۲ +
۱۱ - فولاد خوزستان ۲۱ امتیاز - تفاضل گل ۴ -
۱۲ - شاهین بوشهر ۲۰ امتیاز - تفاضل گل صفر
۱۳ - شهرداری تبریز ۲۰ امتیاز - تفاضل گل ۴ -
۱۴ - راه آهن شهرری ۱۶ امتیاز - تفاضل گل ۴ -
۱۵ - فجرسپاسی شیراز ۱۶ امتیاز - تفاضل گل ۶ -
۱۶ - مس کرمان ۱۶ امتیاز - تفاضل گل ۶ -
۱۷ - ملوان بندرانزلی ۱۵ امتیاز
۱۸- مس سرچشمه ۱۲ امتیاز