دفاع کفاشیان از عملکردش در فوتبال

سرویس ورزشی افکار نیوز- علی کفاشیان صبح امروز با شرکت در برنامه ورزش و مردم مقابل بهرام شفیع نشست تا به سوالات او و خبرنگاران ورزشی پاسخ دهد .

به گزارش افکار نیوز، کفاشیان در پاسخ به این سؤال که آیا در مدت زمان حضورش در فدراسیون فوتبال استقلال کاری داشته یا خیر، گفت: برای اداره فوتبال فقط من تصمیم گیرنده نیستم. باید از قواعد مملکت‌مان هم پیروی کنیم و نظرات نمایندگان مجلس دولت و مسئولان ورزشی را هم بدانیم. فقط فدراسیون فوتبال پاسخگوی مسائل فوتبال نیست. شما شاهد هستید که وزیر ورزش برای پاسخگویی به مجلس شورای اسلامی می‌رود.

وی ادامه داد: زمانی که معاونت ورزشی سازمان بودم و به عنوان رئیس مجمع فدراسیون فوتبال در این جلسه شرکت کرده بودم و آقای دادکان رئیس فدراسیون بود وقتی گزارش مجمع را به من داد در نامه‌ای به آقای مهرعلیزاده رئیس وقت سازمان تربیت بدنی نوشتم که گزارش این مجمع یکی از بهترین گزارش‌ها بوده است.

کفاشیان یادآور شد: می‌خواهم یک مسئله‌ای را بگویم. از اختلاف پیش آمده بین دادکان و رئیس وقت سازمان تربیت بدنی چه کسی لطمه خورد، مسلما فوتبال چرا که باعثتعلیق شدن فوتبال ما شد و آسیب خوردیم. نمی‌توانیم بگوییم استقلال یعنی اینکه رئیس فدراسیون همه تصمیمات را خودش بگیرد.



او درباره از دست دادن کرسی‌های ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: زمانی که بحثحضورم به عنوان کاندیدا در انتخابات هیئت رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح شد آقای سعیدلو عنوان کرد که می‌خواهد به عنوان نایب رئیس AFC در انتخابات شرکت کند. صحبت‌های زیادی در این باره انجام شد.

کفاشیان تاکید کرد: همان زمان‌ سعید‌لو به من گفت اگر قرار باشد شما در این انتخابات شرکت کنید من رای کمتری می‌آورم و بهتر است از انتخابات کنار بکشی و من با وجودی که چندان رضایت نداشتم برای اینکه سعیدلو بتواند به عنوان نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا رای بیاورد این مسئله را پذیرفتم.
ایشان هم رای بدی نیاورد و حتی در سطح بین المللی هم حمایت شد. شاید اگر من هم کاندیدا نمی‌شدم رای نمی‌آوردم اما شانس بیشتری برای انتخاب شدن داشتم.

کفاشیان در آغاز در مورد که قسمت های از بازی پرسپولیس مقابل ملوان انزلی که منجر به شکست ۲ بر صفر سرخپوشان شده را پخش کردند گفت: باید به مربیان فرصت داده شود. نباید از دنیزلی توقع معجزه داشت

او نیز در مورد شعر هوادران که استیلی را صدا زدند به طعنه گفت: هرکی میره عزیز می شه..

رئیس فدراسیون فوتبال سپس درباره اینکه گفته از لج خبرنگاران می‌خواهد در انتخابات فدراسیون فوتبال کاندیدا شود، اظهار داشت: حرصم در نیامده بود که این جواب را دادم. برخی از دوستان مطبوعاتی دوست ندارند من کاندیدا شوم و من هم این حرف را زدم. برخی جواب‌ها برمی‌گردد به نحوه‌ سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود. برخی از سؤال‌ها فنی نیست و من هم مجبور می‌شوم جواب‌های حاشیه‌ای بدهم.

کفاشیان در پاسخ به این سؤال که باید در این ۴ سال چنین مشکلی را با نواب خود داشته است یا خیر، گفت: به این شکل نبوده اما بحثم مدیریتی است. من سابقه ۳۰ سال مدیریتم را در ورزش می‌گویم و این حرف را برای رئیس خوشبخت آینده فدراسیون فوتبال می‌زنم. من حتی در این زمینه با فیفا هم صحبت کردم و آنها هم می‌گویند اگر قرار است نایب رئیس نقش اجرایی داشته باشد بهتر است رئیس فدراسیون نوابش را انتخاب کند. همدلی مهمترین اصل برای مدیریت است.

کفاشیان در خصوص اینکه آیا از عملکرد نبی دبیر کل فدراسیون رضایت دارد یا خیر عنوان کرد: از ایشان راضی هستم. او یک فرد، با تجربه فوتبالی خوب است. بیشتر کارها را نبی انجام می‌دهد و ما بیشتر مصاحبه می‌کنیم!

رئیس فدراسیون در پاسخ به این سؤال که چرا اختلاف نظر بین اعضای هیئت رئیسه فدراسیون با شخص او اکنون نمایان شده گفت: اختلاف نظر‌ همیشه هست.. فدراسیون فوتبال را باید یک گروه اداره کند. کار فوتبال وسیع است و اختلاف نظر‌های آن هم وسیع است. من می‌گویم شرایط باید طوری باشد که اگر رئیس فدراسیون حرفی می‌زند اعضای هیئت رئیسه یا گروه‌های دیگر اختلاف نظر شدیدی با رئیس نداشته باشند. وحدت مهمترین عامل موفقیت یک فدراسیون است. اختلاف نظر می‌تواند باشد اما حرف آخر را رئیس بزند.

کفاشیان در مورد اینکه چرا برخی اخبار در فدراسیون فوتبال به سرعت رسانه‌ای می‌شود، گفت: چنین مسئله‌ای در فوتبال مرسوم است وقتی مطلبی را دو نفر می‌دانند دیگر نمی‌توان آن را مخفی نگه داشت.

وی در مورد اینکه چرا مدتی است سکوت کرده و کمتر مصاحبه می‌کند، تاکید کرد: از رسانه‌ها می‌خواهم این ۲ ماه آینده هم دندان روی جگر بگذارند و اجازه دهند بقیه صحبت کنند. به من ایراد گرفته می‌شد به عنوان رئیس فدراسیون زیاد صحبت می‌کنم که من هم به نصایح آنها گوش و ترجیح دادم کمتر صحبت کنم. به لحاظ روحی هم شرایطم طوری بود که احتیاج به بازنگری داشتم.

کفاشیان درباره درباره اینکه حضور افراد غیر فوتبالی در فوتبال تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد، اظهار داشت: مجمع فدراسیون فوتبال ۷۵نفره است. در مجمع فوق العاده‌ای که داشتیم من، نواب رئیس و اعضای هیئت رئیسه در رای گیری شرکت نکردیم چرا که حق رای نداریم اما سایر اعضا که شامل روسای هیئت‌های فوتبال و مدیران باشگاه‌ها می‌شد در رای گیری حضور داشتند. تمام این افراد سال‌ها است که در فوتبال مشغول مدیریت هستند. البته این را هم قبول دارم برخی از مدیران باشگاه که از سوی برخی نهادها انتخاب می‌شوند فوتبالی نیستند و من هم می‌گویم کسانی باید در باشگاه‌ها حضور پیدا کنند که مدیریت فوتبالی را بدانند.

کفاشیان ادامه داد: اعضای مجمع فدراسیون فوتبال را افراد فوتبالی تشکیل دادند و وقتی آنها رای می‌دهند آیا نباید این رای را محترم دانست؟ اینکه می‌گویند فرد باید فوتبالی باشد یعنی چه؟ من که رئیس فدراسیون فوتبال هستم ۳۰ سال است که مدیریتی ورزشی می‌کنم. شما من را با کسی که چمن را آب می‌دهد مقایسه کنید، کسی که چمن را آب می‌دهد باید حتما فوتبالی باشد؟ رئیس فدراسیون باید سابقه مدیریت داشته باشد و بر مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اشراف داشته باشد.

وی تصریح کرد: رئیس فدراسیون به تنهایی نمی‌تواند در هر مسئله‌ای دخالت کند. مثلا چند وقت قبل برای شرکت در مجمع هیئت فوتبال استان خراسان جنوبی به آنجا سفری داشتم و در خصوص برنامه‌های کلان استان مسائلی را جمع آوری کردم. کار من نظارت بر این است که این مسائل حل شود. نمی‌توانم در تمام جزئیات مسائل دخالت داشته باشم. مثلا من نمی‌توانم در کار کمیته داوران فوتبال دخالت مستقیم داشته باشم. شاید گاهی با برخی تصمیمات این کمیته موافق نباشم اما به آن احترام می‌گذارم چون کار من تخصصی داوری نیست حتی اگر تخصص هم داشته باشم نباید دخالت کنم.

کفاشیان در پاسخ به این سؤال که چرا ۴ سال قبل در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کرد گفت: دبیر کل ملی المپیک بودم و در حالی که ۱۰ ماه تا پایان ماموریتم باقی مانده بود از من خواسته شد به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال در کنار علی آبادی کاندیدا شوم. آن زمان اعلام شد که رئیس سازمان تربیت بدنی نمی‌تواند برای ریاست فدراسیون کاندیدا شود و بدین ترتیب آقای علی آبادی کنار رفت و من و شهنازی ماندیم.

وی افزود: همان زمان خواستم در زمان ثبت نام کاندیداها تجدید نظر شود که من هم بروم دنبال کار و زندگی‌ام اما گفتند اگر این اتفاق بیفتد بار دیگر فوتبال‌مان تعلیق می‌شود. شهنازی از من هم زرنگ تر بود و خود را کنار کشید. آن زمان رئیس کمیته انتقالی یک اشتباهی کرد - که البته ناظر فیفا هم بود - و روزی که قرار بود رئیس فدراسیون انتخاب شود گفت دیگر رای گیری لازم نیست و انگار خسته شده بودند و می‌خواستند یک نفر را به عنوان رئیس انتخاب کنند. زمانی که رئیس فدراسیون فوتبال شدم تا ۸ ماه در ۲ پست فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک فعالیت می‌کردم.

کفاشیان در پاسخ به این سؤال که آیا دوست داشتید در کمیته ملی المپیک به کارتان ادامه دهید، خاطرنشان کرد: این مسئله دست خودم نبود و من در این فضا افتادم. حتی به علی آبادی چند بار گفتم که چرا این کار را کردی و او گفت نمی‌خواستم این طور شود.

وی در توضیح بیشتر درباره اینکه چرا بین مسئولان فدراسیون فوتبال این اختلاف نظر‌ها وجود دارد، گفت: اختلاف نظر از اول بوده است. همیشه هم می‌گویند این اختلاف نظر است که باعثمی‌شود کاری انجام شود و اساسنامه فدراسیون فوتبال به ما یاد می‌دهد که نظر همدیگر را بپذیریم. هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای این است که نظر‌ها را جمع کنیم و حتی خیلی مواقع بوده که نظر من مخالف نظر اعضای هیئت رئیسه بوده است.

کفاشیان تاکید کرد: متاسفانه ما این فرهنگ را نداریم که نظرات همدیگر را بپذیریم ولی در این ۴ سال در فدراسیون فوتبال تمرین تعامل را کرده‌ایم و همیشه تلاش کرده‌ایم طبق اساسنامه رفتار کنیم. مثلا در مورد کمیته داوران نظرمان بر این بوده که یک نفر نمی‌تواند تصمیم گیرنده باشد و باید یک گروه ۵ نفر این کمیته را اداره کند و اکنون در کمیته داوران همه کارها تقسیم شده است اما برخی از کمیته‌ها هستند که این کار را خوب انجام نمی‌دهند. یا مثلا در مورد کمیته فوتسال هم ما هیئت رئیسه انتخاب کردیم در حالی که عباس ترابیان اوایل برایش سخت بود که چنین تصمیمی را اجرا کنیم. در لیگ آزادگان هم مجمع انتخاب کردیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد اینکه آیا کارش خودش در این فدراسیون را تمام شده می‌داند یا خیر، گفت: من به این نتیجه نرسیده‌ام که کارم تمام شده اما این مجمع فدراسیون فوتبال است که تصمیم می‌گیرد و تشخیص می‌دهد از من بهتر وجود دارد یا نه.

وی درباره اینکه فکر نمی‌کند لیگ برتر به دلیل تعداد بالای تیم‌ها فشرده برگزار می‌شود، تصریح کرد: در فوتبال یک نفر نمی‌تواند تصمیم گیرنده باشد. امروز شرایط لیگ برتر ما به گونه‌ای است که حتی کی‌روش نیز می‌گوید برگزاری لیگ با ۱۸ تیم به ضرر فوتبال ایران است برای حل شدن این مسئله ما مجوز صدور پروانه حرفه‌ای برای باشگاه را در نظر گرفته‌ایم.

کفاشیان اظهار داشت: به خاطر ۶ امتیاز نتوانستیم سهمیه کامل لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنیم و اگر برخی استادیوم‌های ما تغییراتی داده بودند و یا مدیریت برخی از باشگاه‌های ما بهتر بود امتیاز بیشتری می‌گرفتیم. از طرفی هم انتظار نداریم یک‌ شبه همه چیز درست شود. خیلی کشورهای دیگر در آسیا هم هستند که مشکلات ما را دارند. در هر صورت برای تغییر این شرایط باید یک سری از قوانین‌مان درست شود و من به باشگاه‌ها این ابلاغیه را داده‌ام که اگر شرایط حرفه‌ای پیدا نکنند پرونده حرفه‌ای برای آنها صادر نمی‌شود و اجازه حضور در لیگ برتر را به آنها نمی‌دهیم.

وی با اشاره به حذف تیم امید تاکید کرد: اتفاقاتی افتاد که در نهایت منجر به این شد سرپرست قبلی کنار برود و سرپرست جدید بیاوریم و آن اتفاقات افتاد. این مسئله برای من تجربه شد که اگر افرادی را انتخاب می‌کنیم به جای برکناری به فکر حمایت و برطرف کردن نواقص باشیم. حتی این مسئله برای سپاهان اتفاق افتاد که آن هم به مسائل مدیریتی ربط پیدا می‌کرد.

کفاشیان در پاسخ به این سؤال که در چه شرایطی رئیس فدراسیون موفق است عنوان کرد: سؤال من این است که آیا اگر یک تیم به جام جهانی نرفت باید رئیس آن فدراسیون را برکنار کرد یا فاتحه‌اش را خواند؟ ما باید فاکتورهای مختلف را جمع کنیم؛ از مسائل ساختاری گرفته تا فعالیت‌های مربوط به تیم‌های پایه و بعد از اینکه توانستیم به یک ثبات برسیم می‌توانیم در این خصوص اظهار نظر کنیم. فوتبال باید دارای ثبات شود. اگر من هم نبودم باید رئیس بعدی فدراسیون که می‌آید او را حمایت کنیم. من حاضرم تمام تجربه‌ام را در اختیارش بگذارم. ۲۵ سال قبل وقتی من را از فدراسیون دو و میدانی کنار گذاشتند و نفر جدید آمد تجربیاتم را در اختیارش گذاشتم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا انتخابات فدراسیون فوتبال بر اساس اساسنامه قبلی صورت می‌گیرد یا اساسنامه جدید، گفت: در همان اساسنامه قبلی هر گونه اصلاح اساسنامه بر عهده مجمع فدراسیون فوتبال گذاشته شد و در این زمینه دولت این اختیار را به مجمع داده است. اگر فیفا اساسنامه اصلاح شده را تایید نکند بر اساس بند قبلی اساسنامه انتخابات صورت می‌گیرد.


در ادامه که صحبت های عابدینی مدیر عامل باشگاه داماش در خصوص تصمیمات گرفته شده در مجمع فدراسیون فوتبال پخش شد، که در پاسخ کفاشیان گفت: آقای عابدینی یک فرد پرتلاش و مثمر ثمر در فوتبال است و در گفتن حرف‌هایش رودربایستی ندارد. ایشان می‌گوید من در فوتبال غربیه‌ام اما سایر مجمع فدراسیون فوتبال که غربیه نیستند و همه آنها رای دادند. خود عابدینی بارها به من گفته است که از او قوی‌تر هستم.

کفاشیان با تاکید بر اینکه انتخاب نواب فدراسیون فوتبال توسط رئیس جای نگرانی ندارد تصریح کرد: این مسئله برای فوتبال دردسر نمی‌شود. مگر رئیس جمهور وزرای را انتخاب و سپس آنها را به مجلس معرفی نمی‌کند و صلاحیت‌شان را از مجلس نمی‌گیرد؟ در فدراسیون فوتبال هم اعضای مجمع می‌توانند به افراد معرفی شده رای ندهند. مجمع فدراسیون با من تعارف ندارد. آنها می‌دانند که من چه کسی را به چه منظوری می‌آورم.

کفاشیان با توضیح اینکه در زمینه فوتبال پایه فعالیت زیادی صورت گرفته در پاسخ به این سؤال که در آوردن کی روش به ایران چقدر نقش داشته گفت: ما در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال تصمیم گرفتیم یک مربی باتجربه به خدمت بگیریم و اکثر اهالی فن هم به کیروش نمره مثبت دادند. آقای سعیدلو هم برای حضور کیروش ما را حمایت کردند و دلداری دادند و گفتند مبلغ قرارداد او توسط سازمان پرداخت میشود.