بر اساس تبصره ماده ۱۳ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل به ورزش حرفهای ممنوع است.

اما علیرضا دهقان در گفتگو با مهر در مورد مشکلی که پس از اجرایی شدن این قانون برای باشگاه‌های رخ داده است، اظهار داشت: با مراجعه به اداره کل قوانین مجلس به قانونی برخوردیم که گره از مشکلات باز کرد. زمانیکه مصوب کردیم هرگونه هزینه از بودجه‌های دولتی در بخش ورزش قهرمانی ممنوع است، در عین حال این اختیار را به سازمان تربیت بدنی آن زمان دادیم که این سازمان حرفه‌ای بودن یک باشگاه را مشخص کند.

وی اضافه کرد: در این قانون از سازمان تربیت بدنی به عنوان مرجع تصمیم‌گیری در این خصوص نامبرده شده که امروز این وظیفه برعهده وزارت ورزش و جوانان است. در نتیجه با مراجعه به اداره کل قوانین مجلس مشخص شد هیچ تیمی در ایران حرفه‌‌ای نبوده و می‌توان از بودجه‌های دولتی به باشگاه‌ها کمک مالی شود.

وی در پاسخ به این سئوال که در این شرایط به طور مثال کارخانه ذوب آهن می‌تواند به باشگاه ذوب آهن کمک کند، اظهار داشت: بله، می‌توانند کمک کنند. من مشکلات مالی باشگاه‌ها را قبول دارم و با آقای لاریجانی رئیس مجلس در این خصوص صحبت کردم که ایشان نیز این مسئله را تایید کرد.

رئیس کمیته ورزش و جوانان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بحثحرفه‌ای شدن چندین سال است در ورزش کشور مطرح می‌شود. پول‌ها می‌آید و هزینه بازیکنان و مربیان می‌شود، بدون اینکه توجهی به زیر ساخت‌ها شود. من اعتقاد راسخ دارم صرف پول در ورزش هزینه نیست اما باید قوانینی باشد که این هزینه‌ها به نحو احسن صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در تلاشیم قوانین خصوصی‌سازی باشگاه‌ها را مشخص کنیم و امیدواریم تا پیش از سال ۹۱ آن را به صحن علنی‌ بیاوریم. باید تلاش کنیم و از طریق شما از نمایندگان شهرهای مختلف کشور خواهش می‌کنم به این طرح رای دهند تا به وضعیت تیم‌ها و باشگاه سروسامان دهیم. آنها مشکلات قوانینی دارند که باید آنها را مشخص کرده تا گرفتاری‌های آنها کمتر شود.

دهقان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از باشگاه‌ها در ۱۰ سال گذشته رقم‌های زیادی را هزینه کرده‌اند که اگر از این پول‌ها به طور مثال سالی یک میلیارد کنار می‌گذاشتند الان مشکل زیرساختی در ورزش نداشتیم.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: قبول دارم باید به باشگاهها کمک کرده و حمایت شوند اما مدیران باشگاهها نیز باید در زمینه برطرف کردن مشکلات زیرساختی اقدام کنند.