به گزارش مهر، اینکه داوران ایرانی مدتهاست جایگاه خود را در آسیا از دست دادهاند و جایگاهی در قاره کهن ندارند در کنار داوریهای ضعیفی که در رقابتهای لیگ برتر میبینیم، میتواند گواه بر این امر باشد که داوری ایران در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

واژه " اشتباه " در صورتی کاربرد دارد که اتفاق در نهاد آن باشد حال آنکه در هفته‌های اخیر، این اتفاقات به امری عادی بدل شده و دردآورتر اینکه حسین عسکری، رئیس کمیته داوران، همواره از نحوه قضاوت داورانی که بارها و بارها نتیجه بازی را عوض کرده‌اند، دفاع کرده است.

در یکی، دو هفته گذشته، داوران با قضاوت‌های ناجور خود جایگاه تیم‌های برنده و بازنده را عوض کرده‌اند و انگار این موضوع در فوتبال ما به اپیدمی تبدیل شده است.

تا پیش از این مواردی از اشتباهات داوری بوده که داد و فریاد مربیان را درآورده از جمله دیدار تیم‌های استقلال و شاهین بوشهر در ورزشگاه آزادی که سه اشتباه مسلم داوری در پی داشت. شاهین بوشهر در دیدار با پرسپولیس هم از داوری ضربه خورد. دیدار تیم‌های صنعت نفت آبادان و پرسپولیس هم سرشار از اشتباهاتی بود که می‌توانست جای تیم‌های برنده و بازنده را عوض کند.

روز گذشته دوباره این اتفاقات - که البته بهتر است از این پس آنها را اتفاق قلمداد نکنیم - در دیدار تیم‌های تراکتورسازی و استقلال روی داد. داور این دیدار می‌بایست با حساسیت‌های بیشتری انتخاب می‌شد، چراکه این دیدار به دلیل جایگاه دو تیم در جدول رده‌بندی رقابت‌های لیگ برتر، در حکم دیدار فینال تلقی می‌شد.

محسن ترکی روز گذشته با اشتباهاتی که مرتکب شد می‌تواند در پایان رقابت‌های لیگ، سرنوشت تیم قهرمان را عوض کند. از آن سو محسن قهرمانی هم در آستانه دربی، تیم پرسپولیس را از یک پیروزی روحیه بخش بازداشت. اما اینکه رئیس کمیته داوران در بسیاری از موارد از عملکرد داوران دفاع می‌کند، جای تعمق دارد.

علی دایی در نشست خبری دیدار تیم‌های شهرداری تبریز - راه آهن گفت که در دقایق پایانی دیدار رفت خطایی روی بازیکن تیم او که در موقعیت صد در صد گلزنی قرار داشت، صورت گرفت که داور سوت زد اما به اعتقاد این مربی می بایست رای به ادامه بازی داده می شد. دایی گفت: آقای عسکری اعلام کرد که داور هر وقت بخواهد می‌تواند آوانتاژ داده یا خطا بگیرد اما داور آن دیدار، سه هفته محروم شد و فیلم آن صحنه در کلاس‌های آمورش داوری نشان داده می‌شود که در این صحنه داوران آوانتاژ ندهند.

به هر تقدیر وضعیت داوری اینچنینی، کار را به جایی رسانده که کمیته داوران باید در عملکرد خود تجدید نظر کند. شاید مانند تیمها که برای تقویت خود بازیکن خارجی به خدمت میگیرند، بهتر باشد که کمیته داوران هم داور خارجی به خدمت بگیرد.