به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نخستين ديدار دو تيم استقلال و پرسپوليس جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۴۷ در ورزشگاه شيرودي برگزار شد و دو تيم استقلال و پرسپوليس جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۴۷ در ورزشگاه شيرودي برگزار شد و دو تيم با تساوي زمين بازي را ترك كردند.

در این بازی علی دانایی‌فر سرمربی استقلال از حسین قاضی شعار، علی محمدکاردان، ‌مهدی لواسانی، ‌ احمد رحیمی اونیک کاراپتیان، ‌ احمد منشی‌زاده، کامبیز جمالی، ‌علی جباری، حسین‌فرزامی، ‌داریوش مصطفوی و مرتضی شرکا در ترکیب تیمش استفاده کرد.

پرسپولیس هم با ترکیب هادی طاووسی، ابراهیم آشتیانی، حمید جاسمیان، ‌جعفر کاشانی، رضا وطنخواه، عزت‌الله وطنخواه، کاظم رحیمی، همایون بهزادی، بهمن نوروزی، ‌ ناظم گنجاپور، حسین‌کلانی‌ و اصغر ادیبی و با سرمربیگری پرویز اهداری به میدان رفت.

عبدالرضا موزون با کمک ارشد برازنده و ایرج نیک رفتار، در حضور ۲۰ هزار تماشاگر قضاوت این بازی را برعهده داشتند.

*۷۳ دیدار با ۸۹ گلزن

در ۷۳ دیدار گذشته تیم‌های استقلال و پرسپولیس۸۹ بازیکن دو تیم موفق به گل زدن شدند که بسهم استقلال ۴۳ بازیکن و سهم پرسپولیس ۴۶ بازیکن است.

*برترین گلزنان

در استقلال فرهاد مجیدی، ‌ علی جباری و غلامحسین مظلومی هر کدام با پنج گل، ‌ عباس مژدهی با چهارگل و حسن روشن، صمد مرفاوی، ‌صادق ورمزیار و مجتبی جباری هر کدام با سه گل به ترتیب درصدر گلزنان به حریف سرخپوش قرار دارند.
در پرسپولیس هم مرحوم صفر ایرانپاک با هفته گل، ‌ حسین کلانی با شش گل، همایون بهزادی و مهدی هاشمی نسب هر کدام با چهار گل و فرشاد پیوس با سه گل، گلزنان برتر پرسپولیس به تیم استقلال هستند.

*گلزنان مشترک

غلامرضا فتح‌آبادی، شاهرخ بیانی و مهدی هاشمی نسب از بازیکنانی هستند که در هر دو تیم بازی کرده و موفق به گلزنی شده‌اند. بیانی ۲ گل به استقلال و یک گل به پرسپولیس، ‌ فتح آبادی ۲ گل به پرسپولیس و یک گل به استقلال و مهدی هاشمی نسب چهار گل به استقلال و یک گل به پرسپولیس زد.

*پرگل‌ترین بازی

پر‌گل‌ترین دیدار این دو تیم شهرآورد ۱۶ شهریور ۱۳۵۲ است که با نتیجه ۶ بر صفر به سود تیم پرسپولیس تمام شد.

*دیدارهای ناتمام

در طول ۴۳ سال گذشته، دیدارهای چهارم، ششم وسی‌وهشتم دیدار دو تیم ناتمام مانده که فدراسیون فوتبال هر سه دیدار را به سود تیم استقلال اعلام کرد.

*پنالتی‌های سرنوشت‌ساز

در بازی‌ سی‌ام دو تیم که در روز ۱۹ اسفند سال ۱۳۶۷ برگزار شد، ضربات پنالتی باعثبرتری چهار بر ۲ پرسپولیس برابر شد.

*سریع‌ترین گل

علی سامره در دیدار پنجاه و سوم در دقیقه اول بازی، رضا عادل خانی و داود سید عباسی به ترتیب در شهرآوردهای یازدهم و پنجاه و ششم در دقیقه سوم و امید روانخواه در دقیقه چهارم دیدار شصت و چهارم، برای استقلال گل زدند حسین کلانی هم در دقیقه دوم دیدار ششم برای پرسپولیسی‌ها گلزنی کرد.

*دیرترین گل

تیم پرسپولیس تهران از نظر گل‌زدن دردقایق پایانی بازی، رکورد دار است، مازیار زارع در دقیقه ۴ + ۹۰ دیدار ۶۶ گل تساوی پرسپولیسرا به ثمر رساند.
صفر ایرانپاک در دیدار هفتم، حسین کلانی در دیدارهشتم و همایون بهزادی در شهرآورد دوازدهم در دقیقه ۹۰ بازی برای تیم پرسپولیس گلزنی کردند.

پیروز قربانی مدافع استقلال در دقیقه ۲ + ۹۰ شهرآورد شماره ۵۸ و فرهاد مجیدی در دقیقه ۱ + ۹۰ دیدار ۶۹ گل‌های پیروزیبخش آبی‌پوشان را به ثمر رساندند.

*نخستین‌ها

نخستین گل‌زن مسابقات دربی احمد‌منشی‌زاده برای استقلال بوده است، بهادرخان از پاکستان نخستین داور خارجی دربی‌ها لقب گرفته، رایکوف مربی یوگسلاو استقلال نخستین مربی خارجی مسابقات است.

همایون بهزاد از پرسپولیس و کامبیز جمالی از استقلال نخستین کاپیتان‌های دو تیم در مسابقات دربی هستند.
عیس ترائوره مهاجم اهل کشور مالی نخستین گلزن خارجی دربی است.

*داور پرمسابقه

احمد صالحی با پنح داور بیشترین قضاوت در شهرآورد را انجام داده است.

*رکورد تماشاگران

جنجالی‌ترین بازی استقلال و پرسپولیس که با نتیجه ۲ به ۲ به پایان رسید دیدار این دو تیم در سال ۶۲ با حضور ۱۲۰ هزار نفر بیشترین تماشاگران را به خود اختصاص داد.
یازده سال بعد در سال ۱۳۷۳ به دلیل محرومیت هر دو تیم این بازی در ورزشگاه بندرعباس و بدون تماشاگر برگزار شد.

*رکورد حضور

علی پروین با ۲۰ بازی، افشین پیروانی، با ۱۸ بازی برای پرسپولیس، علی جباری و کاروحق وردیان با ۱۷ بازی، ‌ اکبر کارگرجم، ناصر حجازی و جواد زرینچه با ۱۶ بازی برای استقلال بیشترین تعداد حضور در مسابقات دربی را دارند.

**رکورد کاپیتانی
علی جباری ۱۰ بار، علی پروین و همایون بهزادی، جواد زرینچه و محمود فکری هفت بار کاپیتان تیم خود در شهرآورد بودند.

*جنجالی‌ترین انتقال

مهدی هاشمی نسب سال ۱۳۷۹ با ۱۵۰ میلیارد تومان پرسپولیس را ترک و به اردوی استقلال پیوست.

* برادران سرخابی

فریدون معینی برای پرسپولیسو مسعود معینی برای استقلال، مرتضی فنونی‌زاده برای پرسپولیس و مهدی فنونی زاده برای استقلال بازی می‌کردند.
اما برخی از این برادران به صورت مشترک اما در زمان‌های مختلف برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس بازی می‌کردند که می‌تواند جذاب باشد.

شاهين و شاهرخ بياني براي استقلال، غلامحسين و پرويز مظلومي براي استقلال ، مهدي و هادي مهدوي كيا براي پرسپوليس،فرهاد و فرزاد مجيدي براي استقلال، عباس و مسعود مژدهي براي استقلال، محمود و محمد بياتي براي استقلال، رضا وبيوك وطنخواه براي پرسپوليس، مهدي و مجتبي شيري براي پرسپوليس و فرشيد و علي كريمي براي پرسپوليس بازي ميكردند.