به گزارش افکارنیوزبه نقل از مشرق، مدت هاست نهادهای بین المللی ورزش از جدایی این عرصه از سیاست و اقتصاد (به معنای سرمایه داری و سوداگرایانه) سخن می گویند. در این بین، المپیک به تجلی این شعارها تبدیل شده است؛ اما روی دادن اتفاقاتی در ایالات متحده امریکا، دارای نکات آموزنده ای برای سایر کشورهاست تا اسیر این شعارها و فریب ها نشوند.

* تاوان اشتباهی نفتی!
خبر ساده و گویا بود؛ " شرکت فعال در حوزه نفت و گاز بریتیش پترولیوم به عنوان حامی مالی کمیته ملی المپیک امریکا تا المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو انتخاب شد ". اما چگونه این شرکت انگلیسی که اکنون در وضعیت مالی چندان مطلوبی نیز به سر نمی برد، به یک باره به عنوان اسپانسر ورزش ایالات متحده شناخته می شود. اساسا، این اتفاق معمولی نیست که شرکتی خارجی حاملی مالی یک نهاد ورزشی در کشوری شود. پس چه حقیقتی در ورای این قرارداد وجود دارد؟
ماجرا بسیار ساده است.

این قرارداد و این هزینه بدون برگشت برای این شرکت بریتانیایی، تنبیهی در واکنش به ماجرای نشت نفت در خلیج مکزیک است که یازده کشته در پی داشت و میلیاردها دلار ضرر نیز برای این شرکت و دولت امریکا در پی داشت. ماجرایی که دولت انگلیس را هم درگیر خود کرد و موجب شد وارد این معادله اقتصادی میان شرکت نفتی و دولت ایالات متحده شود.

* ورزش امریکا و حامیان مالی متعدد
اکنون، این شرکت بزرگ نفتی باید تاوان آن اشتباه را اینگونه پس دهد. یکی از مجازات های آنها، حمایت از کمیته ملی المپیک امریکا است. نکته جالب توجه این است که این سازمان بیش از پانزده حامی مالی از جمله نایک، جنرال الکتریک و … دارد.

در سال گذشته، عمده این حامیان مالی قرارداد جدیدی با کمیته ملی المپیک امریکا منعقد کردند. ۷۱ میلیون دلار از چرخش مالی ۲۵۰ میلیون دلاری سال قبل این نهاد ورزشی را همین اسپانسرها تامین کردند. البته، شنیده می شود، این حمایت مالی به کمیته پارالمپیک نیز گسترده خواهد شد.

کریستال اشبی، مدیر اجرایی بریتیش پترولیوم در امریکا در این باره می گیود: " اتفاق خلیج مکزیک، تراژدی بود که برای ما اتفاق افتاد. تلاش برای رشد روزانه تیم امریکا و رسیدن به بالاترین مدارج، آن چیزی است که می توانیم در قبال آنچه در خلیج روی داد، انجام دهیم. هرگونه همکاری برای موفقیت ورزشکاران امریکا و برنامه هایشان صورت خواهیم داد. "

البته، بریتیش پترولیوم در زمره شرکت های حاملی مالی المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز به شمار می رود. احتمالا نباید پادرمیانی دولت انگلیس در دوران بحران خلیج مکزیک یاد برده باشید. هر عملی، عوضی دارد.
آری، این ورزش مدرن است. اکنون، همه چیز فراموش شده و نباید هم سیاست و اقتصاد در ورزش دخالت داشته باشد؛ البته برای کشورهای جهان سوم!