سرويس ورزشي افكار نيوز- در مهمترين ديدار هفته يازدهم از دور برگشت مسابقات ليگ برتر واليبال، دو تيم گيتيپسند و كاله مازندران به مصاف هم رفتند اما اين بازي كه با نتيجه ۲ برصفر به سود تيم ميهمان دنبال ميشد، به دليل وضعيت ويژهاي كه در ورزشگاه به وجود آمد، به دستور ناظر بازي نيمه تمام رها شد.

به گزارش افکار نیوز در ابتدای این بازی که از قبل نیز پیش‌بینی می‌شد با حاشیه‌های زیادی مواجه شود، هنگام گرم کردن بازیکنان، توسط مأمور نیروی انتظامی حاضر در سالن، گاز فلفل در فضا پخش شد که تأثیر نامطلوبی را در ورزشگاه به جای گذاشت و بر اساس مشاهده شاهدان عینی دو تماشاگر به دلیل ناراحتی از ناحیه چشم راهی بیمارستان شدند.

بازی در دو گیم نخست و دوم به سود تیم کاله پیگیری می‌شد که در اواسط گیم سوم بازی، چند تماشاگر از سکوها به داخل زمین والیبال پریده و به سمت بازیکنان کاله رفتند که یکی از بازیکنان تیم کاله با ضربه سر به یکی از آنها پاسخ داد و آن تماشاگر نیز در مقابل، از جیب خود چاقو در آورد و قصد حمله کردن داشت که با دخالت مسئولان اجرایی این درگیری ختم به خیر شد.


در این میان، حاشیه‌سازی سعید معروف و محمد موسوی عراقی ملی‌پوشان دو تیم در تحریک تماشاگران بی اثر نبود و ناظر بازی نیز با مشاهده این وضعیت، حکم به نیمه تمام ماندن بازی داد.
مأموران و مسئولان برگزاری مسابقه نیز به وظایف خود عمل نکرده و دیر به ماجرا ورود پیدا کردند تا حاشیه‌ها دامنه بیشتری پیدا کند.


بازیکنان عامل اصلی این اتفاق

ناظر دیدار تیم‌های گیتی‌پسند و کاله مازندران با اشاره به تصمیم اتخاذ شده، گفت: با شرایط نامساعدی که به وجود آمد، تصمیم گرفتم که مسابقه را تعطیل کنم.
امیدوار حاتمی افزود: از نظر من بازیکنان در ایجاد حاشیه‌های به وجود آمده مقصر هستند.


شرح اتفاقات رخ داده و علت ماجرا

به گزارش افکار نیوز، ماجرا از جایی شروع شد که در ست سوم و زمانی که گیتی پسند در امتیاز ۱۹ بر ۱۶ از حریف قدرتمند خود پیش افتاد، تعدادی از هواداران کاله که برای تشویق تیم محبوب خود به اصفهان سفر کرده بودند شروع به سردادن شعار علیه اصفهانی ها کردند. ‌

لیدر تماشاگران گیتی‌پسند نیز در اعتراض به شعارهای هواداران کاله به سمت لیدر آنها رفت و درخواست کرد تا فقط تیم خود را تشویق کنند. اما تذکر لسانی لیدر گیتی‌پسند به درگیری دو نفر منجر شد تا مسئولان برای ختم دعوا وارد میدان شوند، اما در همین حین استفاده از گاز اشکآور در فاصله‌ای بسیار نزدیک به درگیری دو لیدر، مصدومیت شدید لیدر گیتی‌پسند از ناحیه چشم را به دنبال داشت، به طوری که وی با آمبولانس حاضر در ورزشگاه به سرعت به بیمارستان منتقل گردید. ‌


زمانی که بازی دو تیم به جریان افتاد، شدت گاز اشک آور منتشر شده در سالن بازی به قدری بود که برخی از بازیکنان و حتی تصویربردار مسابقه نیز توانایی ادامه کار را نداشتند. در همین حین ورود یک تماشاگر به داخل زمین بازی اوضاع را از چیزی که بود بدتر کرد و برخی بازیکنان کاله از جمله نادی و نظری افشار برای جلوگیری از شدت یافتن جنجال، هواداران را از زمین بازی خارج کردند اما بعد از این اتفاق سرمربی کاله به دلیل شرایط نامناسب تصمیم به بیرون کشیدن تیمش از زمین بازی گرفت. گیتی پسندی ها هم که نمی خواستند بازی را نیمه تمام بگذارند، به دستور امیدوار حاتمی ناظر فدراسیون، زمین را ترک کردند و هواداران نیز به بیرون ورزشگاه هدایت شدند.




شیرینی قدرت نمایی تیم ملی والیبال یا تلخی درگیری در لیگ برتر؟
اما نکته مهم که شاید بعد از این اتفاقات در ذهن ما پدیدار شد قدرت نمایی تیم ملی والیبال در مسابقات جهانی بود.
همین چند‌ماه پیش بود که قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا و در پی آن حضور توام با درخشش تیم ملی والیبال در رقابت‌های جهانی توجه بسیاری از ایرانیان از زن و مرد و پیر و جوان را به این رشته ورزشی جلب کرد.

نمایش دلچسب و تحسین‌برانگیز بچه‌های والیبال ایران باعثشد تا خیل عظیمی از علاقه‌مندان در آن روزها و شب‌ها در ساعات ابتدایی روز، پای گیرنده‌های تلویزیونی نشسته و با هیجان، بازی های تیم ملی را به صورت مستقیم دنبال کنند. والیبال در آن ایام چنان محبوب شده‌بود که خیلی‌ها حتی روزشان را با تماشای مسابقات آغاز می‌کردند و شاید اغراق نباشد اگر مدعی شویم که این رشته ورزشی به سهم خود شور و حالی به جامعه ایرانی داده و برای مدتی هر چند کوتاه، گرمابخش خانه‌های ایرانیان شده‌بود.

اما امروز و با گذشت تنها چند ماه از آن روزهای خوش اتفاقات تلخی افتاده که کام هر ورزش‌دوستی را تلخ می‌کند. عصر یک‌شنبه در دیدار گیتی‌پسند اصفهان با کاله آمل در سالن مخابرات، اتفاقاتی روی داد که برای ورزشی مثل والیبال اگر نه بی‌نظیر که احتمالاً کم‌نظیر بود و مشابه آن هر چند پیش از این(و شاید حتی با شدتی بیشتر) هم اتفاق افتاده‌بود اما تکرار دوباره‌اش، آن هم به این شکل اسفبار به راستی تأمل‌برانگیز و البته نگران‌کننده است. اینکه چرا مسابقه‌ای حساس که البته نتیجه آن برای هیچیک از دو تیم در حد مرگ و زندگی اهمیت نداشت چنین سرانجام تلخی پیدا می‌کند و کار به جایی می‌رسد که ادامه آن برای بازیکن و هوادار خطرناک می‌شود؟



مگر قرار نیست تماشای والیبال و دنبال کردن یک رقابت مهیج، بهانه‌ای برای شادی کردن و گذران وقت به بهترین نحو ممکن باشد؟ به راستی حیرت‌انگیز است که چرا مسابقاتی که فی‌نفسه باید دلیلی برای افزایش شور و نشاط اجتماعی باشند این روزها خود به محملی برای جنگ اعصاب تغییر کاربری داده اند. به راستی این جای سئوال دارد که چرا محیط ورزش، هم‌اکنون و یک تنه به محلی برای بازتاب همه ناهنجاری های جامعه تبدیل شده‌است؟

فراموش نکنیم که این تنها والیبال نیست که به چنین آفتی دچار شده و این معضل دامنگیر بسکتبال، فوتسال و البته فوتبال هم هست. گویی همه زشتی‌های جامعه این روزها در حال انتقال به ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی است تا به این ترتیب، محیط ورزش بهآینه تمام‌قدی از جامعه تبدیل شود. ظاهراً باید به این واقعیت تلخ ایمان بیاوریم که کژی‌های رفتاری برای عرض اندام کردن، دیواری کوتاه‌تر از ورزش نیافته‌اند.

ابعاد فاجعه رخ داده در سالن مخابرات هنوز به درستی و به تمامی مشخص نشده اما شنیده‌ها حاکی از آن است که در آن مسابقه کذایی به نوعی همه مقصر بوده‌اند و از مسئولین انتظامات سالن گرفته تا بازیکنان و تماشاگران، هر یک به سهم خود در خلق آن تراژدی نقش داشته‌اند. فدراسیون والیبال در واکنش به این اتفاقات، سریعاً تشکیل جلسه داده و حتی گفته می‌شود مسئولان دو تیم را شبانه احضار کرده است.

جلسه رسيدگي به پرونده هم در محل فدراسيون تشكيل شد، با اين حال مسلم است كه اين جلسات به تنهايي دواي درد نيست و ترديدي وجود ندارد حكمي كه براي اين بازي صادر شد و تنبيهي كه اعمال گرديد به خودي خود چارهاي براي معضلات عميق امروز واليبال نبوده و مانع از تكرار دوباره آن در آينده نخواهد شد، چرا كه اين معضل، عميقتر و ريشهدارتر از آني است كه با كمك راهحلهاي مقطعي بتوان برطرفش كرد و ابعاد فاجعه به راستي گستردهتر از آني است كه در نگاه نخست به نظر ميرسد.