واکنش رئیس کمیته انضباطی به ماجرای جنجالی فرهاد مجیدی

اسماعیل حسن زاده رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره تفاوت حوزه فعالیت کمیته اخلاق با انضباطی فدراسیون فوتبال بیان کرد: باید رسانه‌ها نگاهی به آئین نامه کمیته‌های انضباطی و اخلاق اندازند و با این نگاه اجمالی صلاحیت و حوزه تصمیم گیری‌های ۲ کمیته برای رسانه‌ها و مردم مشخص می‌شود.

او درباره پیگیری‌های کمیته انضباطی نسبت به حواشی دیدار فولاد خوزستان - استقلال تهران و اتفاق تلخی که برای یک پسربچه رخ داده است، گفت: در تمام بازی‌ها نکات انضباطی از سوی داور برای اتفاق‌های داخل زمین و نماینده سازمان لیگ برای اتفاق‌های بیرون زمین قبل، حین و پس از بازی گزارش می‌شود. در مقررات انضباطی جدید حتی اتفاق‌های اطراف ورزشگاه هم مدنظر قرار گرفته است و هرچه در گزارش‌ها بیاید به صورت قطعی برای صدور رای ملاک است. با این وجود مسائلی هم که در گزارش‌ها نیامده است با دلایل دیگری مانند مشاهدات عینی خودمان، ارائه دفاعیات از سوی تیم‌ها و افراد در صورت مطرح شدن در پرونده مدنظر قرار می‌دهیم.

حسن زاده تصریح کرد: در هر مسابقه اگر اتفاقی از سوی مقام‌های رسمی بازی به ما گزارش نشود باید از طریق دیگری نسبت به آن مطلع شویم و اگر این اتفاق‌ها در سطح شهر بیفتد و از هیچ راهی به کمیته انضباطی گزارش نشود وارد آن‌ها نمی‌شویم.

او ادامه داد: باید درباره اینکه مصدوم شدن این پسربچه ارتباطی به بازی فولاد- استقلال داشته است مدارک لازم را جمع آوری کنیم. در گزارش داور و مقام رسمی چنین موضوعی قید نشده است، اما پس از اینکه متوجه ماجرا شدم به همکارانم گفتم مستندات مربوط به این واقعه را تهیه کنند و دنبال کسب اطلاع از انتساب این حادثه به بازی فولاد- استقلال و محل وقوع آن هستیم.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره اینکه با این تفاسیر اتفاق‌های داخل زمین به کمیته انضباطی و بیرون زمین به کمیته اخلاق مربوط می‌شود، گفت: منظورم از داخل زمین تنها مستطیل سبز نیست بلکه آنچه در زمان فعال بازی، پیش و پس از آن در فضای ورزشگاه و اطراف آن رخ می‌دهد، بررسی می‌کنیم. به صورت مثال اگر بیرون از فضای زمین و در محوطه ورزشگاه آزادی اتفاقی رخ بدهد می‌توانیم به این اتفاق رسیدگی کنیم.

حسن زاده درباره اینکه فرهاد مجیدی هم با برخورد ناجا مواجه شده است و هم کمیته اخلاق به پرونده تخلف او ورود کرده است، گفت: ماجرای فرهاد مجیدی هیچ ارتباطی به کمیته انضباطی ندارد، اما به صورت معمول رفتار خلاف شان حرفه‌ای فوتبالیست و اعضای خانواده فوتبال در حیطه وظایف کمیته اخلاق است. این کمیته به موضوع فرهاد مجیدی هم رسیدگی می‌کند.

او درباره انتشار پستی از سوی مهدی رحمتی و درخواست او از کمیته اخلاق برای ورود به موضوع ۲ شغله بودن رئیس کمیته انضباطی گفت: به هر حال وقتی جوانی شهرستانی که یکی ۲ روز است به تهران آمده است و به واسطه شهرت نامتوازنش علیه وزیر مملکت، مدیر باشگاه، رسانه و حتی رئیس جمهور حرف می‌زند یا فوتبالیست‌ها در مصاحبه هایشان از زمین و زمان صحبت می‌کنند، رحمتی هم می‌تواند اظهارنظر شخصی کند. متاسفانه مشکلی هم که ما داریم اینست که برخی رسانه‌ها از وارونه مطرح کردن مطالب لذت می‌برند. این موضوع و اینکه چرا رسانه‌ای مانند رادیو از بین تمام صحبت‌هایی که می‌تواند به سود فوتبال باشد پست اینستاگرامی مهدی رحمتی علیه رئیس کمیته انضباطی را بولد می‌کند تا من چیزی بگویم و از آن چیزی دربیاورد باید کالبدشکافی شود.

حسن زاده ادامه داد: بودن یا نبودن افراد در یک شغال ترتیب سازمانی دارد و مانند این می‌ماند من بگویم مهدی رحمتی سال‌ها در استقلال حضور دارد یا فلان مربی ضعیف نتیجه گرفته است. این ادبیات باید کالبدشکافی شود. همه باید با رعایت احترام وظایفمان را انجام بدهیم و به قوانین مملکت احترام بگذاریم. نکته دوم اینست که رسانه رسالت دارد به اصلاح مسائل کمک کند. من با افتخار شهرستانی هستم و هیچ وقت به خودم اجازه نمی‌دهم به کسی توهین کنم. یک روز یکی از همین اهالی رسانه می‌گفت: چرا مربیان و بازیکنان مسائل غیرفوتبالی در میکسدزون مطرح می‌کنم که من هم جواب دادم اگر اینگونه مطالب در محوطه مربوط به بازی مطرح شد آن‌ها را منتشر و پخش نکن، با این وجود رسانه حاشیه را دوست دارد. مانند اینکه تهیه کننده محترم برنامه شما در وقت اداری من تماس گرفته و از من می‌خواهد درباره حواشی بازی‌های لیگ برتر حرف بزنم، اما مجری این برنامه پست شخصی مهدی رحمتی را بولد می‌کند و تلاش دارد پاسخ من هم حاشیه‌ای باشد که این موضوع جای تاسف دارد. چه لزومی دارد در برنامه‌ای زنده که متعلق به بیت المال است بخواهم جواب پست شخصی مهدی رحمتی را بدهم. درست نیست و نوعی نپختگی است که وقت مردم و پول بیت المال را صرف چنین کاری کنیم.

حسن زاده درباره اینکه با این تفاسیر اگر از این به بعد هر بازیکنی در صفحه شخصی اش پست حاشیه‌ای منتشر کند به کمیته اخلاق یا انضباطی احضار نمی‌شود، گفت: این موضوع چه ارتباطی به حرف من دارد؟ متاسفانه یکی از بدبختی‌ها فوتبال ما برخی از همین رسانه‌ها هستند که هیچگونه انعطافی ندارند.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد احتمال تجدیدنظر در پرونده گادوین منشا با توجه به فیلم جدیدی که باشگاه استقلال از درگیری او با هوادار منتشر کرده است، گفت: این موضوع را باید از مرجعی که منشا را محروم کرده بپرسید.