فارس به نقل از فایننشال تایمز: رکس تیلرسون، رئیس شرکت اکسون موبیل آمریکا با اشاره به احتمال بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران و بروز شوک نفتی گفت، از تاکتیکهایی که میتوان در این شرایط به کار بست، سهمیه بندی سوخت است. همانند کاری که در دهه ۱۹۷۰ انجام شد، میتوان سوخت را برای وسائل نقلیه با توجه به شماره پلاکهایشان سهمیه بندی کرد.

به گفته رئیس شرکت اکسون موبیل، هرگونه اختلال در ترانزیت نفت از طریق تنگه هرمز توسط ایران، حداکثر چند ماه به طول خواهد انجامید، زیرا جامعه بین المللی اجازه نخواهد داد این روند ادامه یابد.

رکس تیلرسون، مدیر عامل شرکت اکسون موبیل گفت، اگر تنش‌ها با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور بالا بگیرد، افزایش بهای نفت تداوم خواهد یافت و این افزایش بهای انرژی موجب آشفتگی بیشتر اقتصاد جهانی خواهد شد.

وی افزود: «اگر تنگه هرمز بسته شود، و این مسیر صادرات نفت دیگر در دسترس نباشد، فورا میزان قابل توجهی آشفتگی در بازارهای بین المللی به وجود خواهد آمد.» تیلرسون اضافه کرد: «ارزیابی ما این است که این ماجرا چند ماه به طول خواهد انجامید، و این مسئله قطعا ظرف کمتر از یک سال حل خواهد شد. زیرا جهان تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا این مشکل را حل کرده و تنگه را مجددا بازگشایی کند.»

وی در ادامه اظهار داشت، سیستم عرضه جهانی نفت بار‌ها در دهه‌های گذشته قابلیت انعطاف پذیری خود را ثابت کرده و نشان داده که حتی در صورت وخیم‌تر شدن اوضاع، قادر به فراهم کردن نفت برای مصرف کنند گان است.»

فشار آمریکا و اروپا بر برنامه هسته‌ای ایران و واکنش ایران، بهای نفت را در ابتدای ماه جاری میلادی به ۱۲۸ دلار در هر بشکه، یعنی بالا‌ترین میزان از تابستان سال ۲۰۰۸ رساند.

هر چند انتشار خبرهایی در خصوص از سرگیری مذاکرات بین ایران و گروه ۱ + ۵ کمی از التهاب بازار نفت کاسته، اما بهای نفت در پایان معاملات روز پنجشنبه همچنان در رقم بشکه‌ای ۱۲۵ دلار باقی ماند.

آژانس بین المللی انرژی، هشدار داده که در صورت بسته شدن تنگه هرمز، «تن‌ها بخش کمی از نفت صادراتی از طریق این تنگه می‌تواند از طریق مسیرهای جایگزین به بازارهای جهانی صادر شود.»

اما تیلرسون گفت، در صورت بسته شدن موقتی تنگه هرمز «کارهای زیادی هست که ما می‌توانیم برای سرو سامان دادن به اوضاع انجام دهیم» که از جمله می‌توان به تزریق نفت از محل ذخایر استراتژیک آمریکا و سایر ذخایر مشابه در دیگر کشور‌ها اشاره کرد.

وی افزود، از دیگر تاکتیک‌هایی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، سهمیه بندی سوخت است. برای مثال، همانند کاری که در دهه ۱۹۷۰ انجام شد، می‌توان سوخت را برای وسائل نقلیه با توجه به شماره پلاک‌هایشان سهمیه بندی کرد. در واکنش به بحران سال ۱۹۷۳ در امریکا اتومبیل‌های با شمار پلاک زوج تنها مجاز به خرید سوخت در روزهای زوج هفته بودند و خودروهای با شماره پلاک فرد تنها می‌توانستند در روزهای فرد هفته بنزین بزنند.

در همین حال استیون چو، وزیر انرژی آمریکا روز پنجشنبه گفت، استفاده از ذخایر استراتژیک آمریکا یک گزینه بر روی میز است. وی افزود: «ما در حال بررسی تمام راه‌های ممکن هستیم و تلاش می‌کنیم آسایش خانواده‌های امریکایی را فراهم کنیم.»

در یادداشتی که روز پنجشنبه تحلیلگران موسسه بارکلیز کپیتال منتشر کردند، با اشاره به پیشنهاد استفاده از ذخایر استراتژیک امریکا، از این اقدام به عنوان یک راه حل موقت یاد شده و نسبت به اثر بخشی دائمی این اقدام ابراز تردید جدی شده است.