آماری از فوتبالی‌های خرافاتی!

این مرد ایتالیایی پیش از هر یک از مسابقات تیمش به میدان بازی نمک میپاشد و هر چه بازی مهمتر و حساستر باشد نمک بیشتری نیز به میدان مسابقه میپاشد...

بازیکنان خرافاتی در همه رشته‌های ورزشی نظیر‌هاکی روی یخ، کریکت و… وجود دارند اما هنگامی که صبحت از خرافات در ورزش می‌شود، فوتبالیست‌ها اولین چهره‌های شاخص هستند که به ذهن خطور می‌کنند.
با اینکه سال‌های متمادی است که خرافات در فوتبال به عنوان آداب و رسومی نابخردانه مورد انتقاد قرار گرفته اما این انتقادات باعثنشده است که برخی از معروف‌ترین اهالی فوتبال این تشریفات مضحک را قبل یا هنگام هر بازی به جا نیاورند. آنها هر کاری را که باور داشته باشند در بهتر شدن بازی‌شان و نتیجه مسابقه تاثیر می‌گذارد، انجام می‌دهند.

مالوین کامرا، عضو تیم ملی سیرالئون و ‌هافبک سابق باشگاه دسته اولی هادرزفیلد انگلیس، وقتی پای خرافات به میان می‌آید این بازیکن ۲۵ ساله قطعا یک بیسکوئیت و به‌طور دقیق‌تر یک شکلات می‌خورد.
او قبل از هر بازی فیلم «ویلی وانکا و کارخانه شکلات‌سازی» را تماشا میکند. کامرا در مصاحبه‌ای با مطبوعات فاش کرد، برای تسلط بر اعصابش و گرفتن قوت قلب نسخه اصلی این فیلم را با بازی جین وایلدر تماشا می‌کند و همین فیلم با بازی جانی دیپ تنها او را آزار میدهد.

استوارت پیرس که به عنوان یک بازیکن مردی روانی اما به عنوان یک سرمربی فردی نابخرد و ضعیف محسوب می‌شود. این بازیکن سابق تیم ملی انگلیس در زمان هدایت تیم منچسترسیتی به سمت دختر ۷ ساله‌اش، «بنی» برگشت تا به ناکامی‌های پی در پی تیمش پایان دهد.
همین حرکت باعثشد که تیم پیرس در مصاف با وستهام به برتری دست پیدا کند و «بنی» نیز جایگاهی در این تیم به دست بیاورد - البته تا پیش از شکست ۰-۴ آبی‌ها در خانه ویگان در ماه بعد.

رومئو آنکونتانی، رئیس سابق باشگاه پیسا که به علت رفتارهای عجیب و غریبش قبل از هر بازی شهرت پیدا کرده است. این مرد ایتالیایی پیش از هر یک از مسابقات تیمش به میدان بازی نمک میپاشد و هر چه بازی مهم‌تر و حساس‌تر باشد نمک بیشتری نیز به میدان مسابقه میپاشد. آنکونتانی در یکی از مسابقات مهم تیمش مقابل رقیب همشهری خود، جنووا ۲۶ کیلو‌گرم نمک به روی زمین مسابقه پاشید. چه مرد کهنه‌کار و باتجربه‌ای!

پل اینس، یکی از خرافاتی‌ترین افراد در دنیای فوتبال که همواره آخرین بازیکن تیمش بود که به میدان وارد می‌شد و آخرین فردی نیز بود که پیراهن ورزشی خود را می‌پوشید. همین رفتار متفاوت اینس باعثشهرت و محبوبیت وی نزد هواداران تیمش شد.

جان تری، مدافع چلسی. این بازیکن سرشناس استمفوردبریج اعتراف کرده است که «تقریبا به ۵۰» خرافه مختلف معتقد است.
از جمله رفتارهای خرافی جان تری این است که همواره روی یک صندلی اتوبوس تیمش می‌نشیند، در طول مسیر اتوبوس به یک موزیک خاص گوش ‌می‌دهد و بند کفشش را نیز ۳ بار به دور جورابش می‌پیچد.
اما عجیب و غریب‌ترین خرافات این ملی پوش انگلیسی اصرار و پافشاری وی بر استفاده از یک جفت ساق‌بند در تمام دوران بازی‌اش است که متاسفانه آنها را پس از دیدار تیمش مقابل بارسلونا در چارچوب مسابقات لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۵ گم کرد.

بابی مور، کاپیتان انگلیس و برنده جام جهانی رفتاری مشابه رفتار پل اینس از خود نشان میداد. او نیز تا دیگر هم‌تیمیهایش شلوارک ورزشی خود را نمیپوشیدند، شلوارک ورزشی خود را به تن نمیکرد. او آخرین بازیکنی بود که از زمین خارج می‌شد.

یوهان کرایوف، ستاره اسبق فوتبال هلند و تیم آژاکس. کرایوف عادت داشت قبل از شروع هر بازی آدامس خود را به سمت زمین تیم رقیب پرتاب کند. شاید علت شکست ۱-۴ آژاکس مقابل میلان در جام قهرمانی اروپای ۱۹۶۹ آدامس کرایوف بوده است نه عملکرد ضعیف بازیکنان این تیم.

کارلوس بیلاردو، سرمربی تیم قهرمان آرژانتین در جام جهانی ۱۹۸۶. سکاندار سابق این تیم معتقد بود که خوردن جوجه بدشانسی میآورد و همواره شاگردانش را از خوردن این غذای لذیذ قبل از هر بازی منع میکرد. بیلاردو آنقدر خرافاتی بود که هر بار موفقیت تیمش را مدیون یک اتفاق خاص میدانست نه بازی خوب شاگردانش. برای مثال مدتی بازیکنانش را مجبور میکرد با تاکسی به محل مسابقه بروند زیرا در پیروزی قبلیشان مجبور شده بودند به علت خراب شدن اتوبوس با تاکسی به محل دیدار بروند. یکی دیگر از رفتارهای عجیب و غریب بیلاردو تلفن زدن به فردی خاص بود زیرا در زمان سرمربیگریاش در باشگاه استودیانتس لا پلاتا یک زن برزیلی قبل از مسابقه برای او و تیمش آرزوی موفقیت کرده بود. همین اتفاق باعثشد که بیلاردو همواره از دستیارش درخواست کند که قبل از هر بازی به این زن تلفن کند.


انتهاي پيام/ب.