به گزارش افکارنیوز به نقل از رجا ،مدیران فدراسیون فوتبال برای انجام بازی تدارکاتی تیم ملی دست به کار شدند، در میان گزینههای پیش روی فدراسیون فوتبال نام یک تیم گمنام آفریقایی هم قرار گرفت اما کسی گمان نمیبرد تیم ملی موریتانی از میان گزینههای موجود به عنوان حریف تیم ملی برای انجام بازی تدارکاتی انتخاب شود.

مدیران فدراسیون فوتبال به دلیل حضور تیم ملی موریتانی در کشور امارات مکاتبات خود را با مدیران این فدراسیون آغاز کردند تا آنها پس از اتمام اردوی تدارکاتی خود در دبی به تهران بیایند تا در یک جدال تدارکاتی برابر شاگردان کارلوس‌کی‌روش قرار گیرند، مدیران موریتانی از این پیشنهاد استقبال کردند اما شروطی را برای سفر به تهران اعلام کردند که این شروط با عصبانیت طرف ایرانی رو به رو شد، آنها از فدراسیون فوتبال ایران خواستند با تامین هزینه‌های سفر به تهران و پرداخت مبلغ۲۰۰۰۰ هزار دلار زمینه انجام این بازی را فراهم کنند.

مدیران فدراسیون فوتبال با شنیدن شروط فدراسیون موریتانی تصمیم گرفتند قید انجام این بازی تدارکاتی پرهزینه را بزنند اما پیدانشدن حریف تدارکاتی برای بازی با تیم ملی فوتبال ایران سبب شد پس از کش و قوس‌های فراوان طرف مقابل قدری در رقم پیشنهادی خود برای سفر به تهران تخفیف دهد تا انجام این بازی قطعی شود، بر اساس گزارش امروز روزنامه دولتی ایران فدراسیون فوتبال ایران متعهد شده هزینه بلیت رفت وبرگشت تهران - دبی برای کاروان ۲۸ نفره حریف تیم ملی را فراهم کند. از طرفی خرج اقامت این تیم در هتل المپیک هم بر عهده فدراسیون فوتبال خواهد بود. ضمن اینکه قرار است مدیران فدراسیون فوتبال قبل یا بعد از بازی به هر نفر از بازیکنان و اعضای کاروان موریتانی ۱۰۰۰ دلار پول تو جیبی بدهند!

بر این اساس فدراسیون فوتبال ایران باید برای انجام این بازی تدارکاتی رقمی حدود ۶۶ میلیون تومان هزینه کند تا این تیم آفریقایی برابر تیم ملی فوتبال ایران در آزادی به میدان بیاید. تیمی که به عنوان ضعیف ترین حریف تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ فوتبال ایران شناخته می‌شود. حریف ضعیف تیم ملی ایران در تاریخ ۵۱ ساله فوتبال خود، تنها سه بار در بازی‌های مختلف به پیروزی رسیده است که این آمار بهترین دلیل برای این است که وقتی رنکینگ فیفا را نگاه می‌کنیم نام موریتانی را در رتبه ۲۰۲ جهان ببینیم. در واقع بر اساس رده بندی فیفا در حال حاضر تنها سه تیم آندورا، مونتسرات و سن مارینو از موریتانی ضعیف‌تر هستند و پنج تیم آخر رنکینگ فیفا همیشه بر سر رسیدن به‌عنوان بدترین تیم فوتبال دنیا با هم رقابت سختی دارند.

البته موریتانی، یک بار در سال ۱۹۹۵ توانست در رده ۸۵ فیفا قرار بگیرد اما خب در آخرین رده بندی فدراسیون جهانی فوتبال موریتانی همانطور که اشاره شد تیم ۲۰۲ جهان بود. آخرین برد تیم ملی موریتانی در تاریخ فوتبال خود هم در سال ۲۰۰۷ مقابل بوروندی با هدایت پاتریک نووا فرانسوی به دست آمده است. پاتریک نووا مربی فرانسوی الاصل موریتانی سابقه مربیگری در تیم‌های ملی گینه و نیجر را در کارنامه خود دارد و در لیگ دوسته دوم فرانسه و دسته اول باشگاهی مصر هم سابقه مربیگری دارد.

با توجه به توضیحات ارائه شده با قاطعیت می‌توان گفت که موریتانی ضعیف ترین حریف تاریخ فوتبال ایران به حساب می‌آید که دعوت از این تیم برای حضور در ایران و انجام بازی دوستانه با تیم ملی ایران برای اهالی فوتبال جای تعجب دارد. موریتانی در آخرین بازی دوستانه خود چند روز پیش در شهر دبی مقابل مصر قرار گرفت و در نهایت شکست ۳ - صفر را تجربه کرد. کارلوس کروش هم با تماشای عملکرد موریتانی در این مسابقه رضایت داد که تیم ملی با موریتانی بازی کند.

این کشور که سال‌ها مستعمره فرانسه بوده، بعد از استقلال رسمی، در سال ۱۹۶۱ فدراسیون فوتبال خود را تشکیل داده است و نخستین بازی رسمی‌اش را در سال ۱۹۶۳ در داکار مقابل کنگو انجام داده و در این بازی باخت سنگین ۶ - صفر را تجربه کرده است. موریتانی بعد از این مسابقه در مقاطع زمانی مختلف مقابل حریفانی چون چاد، لیبریا و نیجر هم قرار گرفته که در هر سه بازی بازنده زمین را ترک کرد. نکته جالب توجه و رکورد عجیب کارنامه حریف امروز تیم ملی ایران این است که موریتانی از سال ۱۹۶۳ که نخستین بازی رسمی‌اش را انجام داد تا تاریخ ۱۹۷۳ به مدت ده سال در تمام مسابقاتی که به میدان رفته باخته است و حتی یک مساوی هم در کارنامه عملکرد ده سال اول این تیم دیده نمی‌شود. در سال ۱۹۷۳ در چارچوب مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آفریقا موریتانی برای نخستین بار توانست از تانزانیا مساوی بگیرد. سال ۱۹۸۰ برای فوتبالدوستان این کشور ناشناخته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. موریتانی در این سال بعد از اینکه بارها و بارها به مالی باخت، توانست در جریان یک بازی مالی را با نتیجه ۲ - یک شکست بدهد اما مدتی بعد در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آفریقا این تیم دوباره با مالی روبرو شد و این بار تن به باخت سنگین ۱۱ - صفر مقابل این تیم داد. سنگین ترین شکست تاریخ فوتبال ملی موریتانی نیز به باخت ۱۴ - صفر مقابل گینه در سال ۱۹۷۲ برمی گردد.

نکته قابل توجه دیگر اینست که علی رغم موافقت کارلوس کی‌روش برای انجام دیدار تدارکاتی با این تیم وی دوست ندارد این دیدار از سوی فدراسیون جهانی فوتبال به عنوان یک دیدار رسمی مورد توجه قرار گیرد، به همین دلیل وی در مذاکرات خود با مسوولان فدراسیون فوتبال تاکید کرده است این دیدار از طریق رسانه ملی ایران پخش زنده نشود به همین خاطر دوربین های تلویزیونی پشت در استادیوم آزادی خواهند ماند تا دوربینی تصاویر این بازی را ثبت نکند.