به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، بازی های لیگ برتر به هفته سی ام که رسید یکی دیگر از مربیان برکنار شد تا رکورد جالبی در تغییر مربیان باشگاه ها ثبت شود. مدیر روستا در حالی از تیم شهرداری تبریز اخراج شد که در میانه های فصل جایگزین میودراگ یشیچ شده بود و با حمایت مدیران باشگاه قصد داشت تیم را از انتهای جدول جدا کند. با این حال او به دلیل آنچه که "بر آورده نکردن انتظارات فنی" و " گوش ندادن به توصیه های فنی" ذکر شده است از سمتش برکنار شد تا بیژن عزیزی سومین سرمربی این فصل شهرداری تبریز باشد.

هرچند تا چند سال پیش کشورهای عربی به عنوان پیشتازان تغییر سرمربی در فوتبال دنیا زبانزد بوده اند، اما حالا این شرایط در لیگ برتر فوتبال ما چند سالی است که عادی شده و مربیان به عنوان اولین قربانی ناکامی تیم ها از کار خود برکنار و یا استعفا داده می شوند! صرفنظر از اینکه سرمربی هر تیم مسئول مستقیم نتایجی است که یک تیم کسب می کند، باید به ناآگاهی و بی حوصلگی مدیرانی اشاره کرد که برای حفظ صندلی خود تیغ اصلاحات را به سمت نیمکت مربیان می گیرند.

تا اینجای کار از ۱۸ تیم لیگ برتری ۱۰ تیم به اخراج و تغییر سرمربی خود مبادرت کرده اند و در این میان ۱۴ مربی کار خود را از دست داده اند. باشگاه های استقلال، تراکتورسازی، نفت تهران، صبای قم، راه آهن، ذوب آهن، فولاد خوزستان و ملوان هشت باشگاهی بودند که به واسطه نتایجی مناسب تغییری در کادر فنی خود نداشتند تا مربیان آنها این شانس را داشته باشند که یک فصل کامل روی نیمکت بنشینند!

از سوی دیگر شهرداری تبریز، مس کرمان، مس سرچشمه، شاهین بوشهر، سایپا، داماش، پرسپولیس، فجر سپاسی، سپاهان و صنعت نفت تیم هایی بودند که با هدف بهبود جایگاه و شرایط خود به برکناری مربیانشان روی آوردند. در این میان مس کرمان، شهرداری تبریز و شاهین بوشهر با تغییر سه مربی رکورددار هستند. در بعضی از تیم ها همانند سپاهان، سایپا و فجر تغییر سرمربیان راه صعود به رده های بالاتر در جدول را فراهم کرد، اما نسخه تغییر سرمربی در مس سرچشمه، مس کرمان و همچنین شاهین و شهرداری به کسب نتایج بهتر کمکی نکرد.

آنچه که در زیر می آید به تشریح دلایل اخراج مربیان باشگاه ها اشاره دارد:

مس سرچشمه
مس سرچشمه که برای اولین بار به لیگ برتر صعود کرده بود، کارش را با همان سرمربی سابق خود یعنی احمد سنجری ادامه داد. سنجری البته در هفته های ابتدایی نتوانست جواب اعتماد مدیریت باشگاه را بدهد و از همان ابتدا نتایج مناسبی نگرفت. به این ترتیب اصغر شرفی به این تیم رفت تا بلکه مس سرچشمه را از انتهای جدول جدا کند، اما شرفی نه تنها به تیم کمک نکرد، بلکه کاری کرد که تیم زودتر از پایان لیگ به دسته یک سقوط کند!

مس کرمان
این تیم کارش را در لیگ یازدهم با سرمربی فصل قبل یعنی صمد مرفاوی شروع کرد، اما استعفای شفاهی مرفاوی بعد از بازی با فجر بهترین بهانه را به دست مدیران باشگاه داد تا او را از کار برکنار کنند. مدیران مس کرمان که گویا از قبل با بلاژوویچ مذاکره کرده بودند، بلافاصله او را به کرمان آوردند، اما دریغ از آنکه این مربی هم بعد از گذشت چند هفته بدون آنکه خبر داشته باشد از سمتش برکنار شد. سومین سرمربی این فصل مس ابراهیم قاسمپور است که به نظر می رسد تا انتهای فصل در این تیم ماندگار باشد.

شهرداری تبریز
به رغم اینکه تیم شهرداری در رده های میانی جدول قرار داشت مدیران این باشگاه در اقدامی عجیب میودراگ یشیچ سرمربی خود را برکنار کردند و به جای او علی اصغر مدیرروستا را به تبریز بردند. با این حال مدیر روستا هم در تیم شهرداری ناموفق بود تا در نهایت کاسه صبر مدیران و اعضای هیئت مدیره این باشگاه سرازیر شود. او در حالی از سمتش کنار رفت که تنها چهار هفته تا پایان لیگ باقی مانده و تیم شهرداری بعد از مس سرچشمه دومین گزینه سقوط به دسته یک است. بیژن عزیزی به جای مدیرروستا در تیم شهرداری سرمربی شده و به گفته مدیران تا پایان فصل در این تیم فعالیت خواهد کرد.

شاهین بوشهر
از عجیب ترین اتفاقات لیگ یازدهم تغییرات مدام سرمربی در شاهین بود. این تیم با هدایت حمید درخشان کارش را در لیگ آغاز کرد، اما به خاطر مشکلات شدید مالی فیروز کریمی جای درخشان را در شاهین گرفت و حتی این تیم را به فینال جام حذفی رساند. با این حال کریمی به بهانه بیماری و در واقع به خاطر مشکلات زیاد باشگاه شاهین عطای کار در بوشهر را به لقایش بخشید تا مجددا حمید درخشان به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شود! درخشان که نتوانست شاهین را قهرمان جام حذفی کند چند روز بعد از کارش کناره گیری کرد تا دست مدیران این باشگاه را بسته نگه دارد. اصغر کامیاب در حال حاضر هدایت شاهین را برعهده دارد.

صنعت نفت آبادان
تقریبا برای همه مشخص بود که غلامحسین پیروانی روحیه کار در آبادان را ندارد و نمی تواند برابر کم طاقتی تماشاگران و فحاشی های آنها مقاومت کند. پیروانی در اواسط فصل اعلام کرد که با شرایط آبادان دیگر حاضر نیست در این تیم کار کند و به همین خاطر به شیراز برگشت. مدیران باشگاه هم به دنبال خوزه آلبرتو کاستا سرمربی پرتغالی رفتند که البته او توانست به تیم سر و سامان بدهد و خطر سقوط را از این تیم دور کند.

داماش گیلان
داماش که بعد از چند سال به لیگ برتر صعود کرده بود، همانند مس سرچشمه کارش را با سرمربی سابق خود یعنی سیروس دینورزاده شروع کرد. دینورزاده البته نتوانست پاسخ اعتماد امیر عابدینی مدیرعامل باشگاه را بدهد و به خاطر نتایج بد از کارش برکنار شد. ابراهیم قاسمپور بعد از توافق با عابدینی جایگزین دینورزاده شد، اما با وجود اینکه توانست امتیازات خوبی برای تیمش جمع کند و نتایج قابل توجهی بگیرد، به خاطر اختلاف با عابدینی از داماش رفت. مهدی تارتار سومین سرمربی داماش بود که تاکنون هم به کارش در این تیم ادامه می دهد.

سایپا
مجید صالح سرمربی جوان سایپا با حمایت کامل مدیریت این باشگاه برای اولین بار تجریه سرمربیگری در لیگ برتر را شروع کرد. او که پیش از شروع فصل به بازیکنانش گفته بود " هر کس فکر قهرمانی ندارد ساکش را بردارد و برود " در نیم فصل دوم از سمتش برکنار شد. هر چند دلیل این کار به صورت رسمی اعلام نشد، اما از تاریک بودن روابط صالح با بازیکنان به عنوان دلیل اصلی یاد می شد. مجتبی تقوی که به جای صالح هدایت سایپا را در دست گرفت تا حدودی توانست ناکامی های این تیم را جبران کند.

سپاهان
لوکابوناچیچ سرمربی کروات سپاهان با این تیم روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت، اما به واسطه انتقاد مدام بازیکنان و به خاطر اخلاق تندش از کارش کنار رفت. بوناچیچ با دریافت کامل حق و حقوق خود و به صورت توافقی سپاهان را ترک کرد تا زلاتکو کرانچار سرمربی سپاهان شود. تغییر بوناچیچ باعثشد تا سپاهان با کرانچار روزهای درخشانی را پشت سر بگذارد و صدرنشین لیگ شود.

فجر سپاسی
فجر سپاسی هم از جمله باشگاه هایی بود که به واسطه تغییر سرمربی نتایج قابل توجهی گرفت و توانست به وضعیت خود در جدول سر و سامان بدهد. در حالی که علی اصغر کلانتری سرمربی اول این تیم به خوبی از سوی مدیریت حمایت شد، اما قرار گرفتن فجر در انتهای جدول باعثشد تا مدیران باشگاه سراغ سرمربی کهنه کار لیگ یعنی محمود یاوری بروند. وضعیت فجر آنقدر اسفناک بود که از یاوری فقط خواسته شد تا تیم را در لیگ برتر حفظ کند. به نظر می رسد یاوری تا اینجای کار توانسته است به خوبی از عهده ماموریتش بر بیاید.

پرسپولیس
یکی از پر سر و صداترین تغییرات در باشگاه پرسپولیس رخ داد؛ جایی که حمید استیلی از سوی محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه کنار گذاشته شد و مصطفی دنیزلی جایگزین او شد. هر چند مقایسه نتایج پرسپولیس استیلی و دنیزلی تفاوت چندانی را نشان نمی دهد، اما خیلی ها معتقدند پرسپولیس دنیزلی زیباتر بازی می کند و به همین خاطر تغییر استیلی می تواند راضی کننده باشد. دنیزلی یک فصل دیگر با پرسپولیس قراداد دارد.