به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، علی دایی که میهمان حضوری شبکه خبر بود، در گفتوگو با این شبکه صحبتهای زیر را مطرح کرد.

دایی قبل از صحبت‌هایش از تمام افرادی که با وی بابت سانحه رانندگی‌اش ابراز همدردی کرده بودند، تشکر کرد و سپس صحبت‌هایش را با چگونگی حضورش در تیم راه آهن آغاز کرد و گفت: با توجه به اتفاقاتی که سال قبل رخ داد، دوست نداشتم از تهران خارج شوم و پس از اینکه راه آهن خصوصی شد و همچنین مالکان این باشگاه از دوستان قدیمی‌ام بودند، تصمیم گرفتم به این تیم بیایم. البته حضور محمد حسن انصاری‌فرد هم تاثیرگذار بود اما من تیم را ۱۰ روز مانده به شروع لیگ برتر تحویل گرفتم و در آن مدت بازیکنان مطرح تیم‌های خود را انتخاب کرده بودند و ما زمان اندکی برای بستن تیم داشتیم. خدا را شکر رفته رفته شرایط تیم بهتر شد و اکنون توانسته‌ایم خود را از منطقه خطر دور کنیم.

وی در خصوص بازی تراکتورسازی و تغییر مکان این مسابقه از ورزشگاه اکباتان به ورزشگاه تختی اصفهان گفت: بدون اینکه باشگاه راه آهن را در نظر بگیرند، چنین تصمیمی گرفته شد. اگر راه آهن امنیت ندارد چرا دو سال قبل در همین زمین اکبانان بازی راه آهن و تراکتور برگزار شد. اتفاقا ورزشگاه اکباتان به لحاظ امنیتی بهتر از جای دیگر است چون فضا بسته است و راه در رو ندارد. اکثر تیم‌های ما در شهرستان‌ها ورزشگاهشان داخل شهر است و نمی‌دانم به چه علت چنین تصمیمی گرفتند. در واقع ما در زمین تختی میهمان هستیم نه میزبان. من خودم علاقه شدیدی به تراکتورسازی دارم و معتقدم بازی در اکباتان هم که بود، همه تماشاگران آذری زبان می‌توانستند در ورزشگاه حضور پیدا کنند. فقط سوالم این است که ما اکنون چه طور میزبانی هستیم که باید ۱۵ میلیون تومان بابت اجاره ورزشگاه تختی پرداخت کنیم و در زمینی بازی کنیم که با شرایط آن آشنایی نداریم. حداقل تراکتورسازی یک بار در این زمین بازی کرده است.

سرمربی راه آهن در خصوص تغییر روز مسابقه با تراکتورسازی و انتقال آن به روز یکشنبه تصریح کرد: نامه‌ای روز گذشته از سوی سازمان لیگ به ما رسید که بازی به روز یکشنبه افتاده است. من واقعا متاسفم خودشان هم مانده‌اند که چرا چنین تصمیمی گرفته‌اند. این یک تصمیم جهت‌دار است. اگر به خاطر بازی ایران و موریتانی این تصمیم گرفته شده، که سه بازی لیگ از جمعه به شنبه موکول شد تا ملی‌پوشان این تیم‌ها استراحت کنند. بازی ما با تراکتورسازی از اول شنبه بود پس بهانه این تعویق تیم ملی نمی‌تواند باشد. من اتفاقا ترجیح می‌دادم این بازی در تبریز برگزار شود، چرا که زمین و زمان را از ما گرفته‌اند و می‌خواهند در ورزشگاهی بازی کنیم که هیچ آشنایی با آن نداریم.

علی دایی در خصوص بازی تیم ملی با موریتانی خاطرنشان کرد: موریتانی کشوری است که من شاید سه سال یکبار هم اسم آن را نشنوم چه برسد به فوتبال آن. همان بلایی که زمان من آوردند، می‌خواهند سر کی‌روش هم بیاورند. در زمان من هم خودم با سوئد مذاکره کرده بودم و آنها ایمیلی را به مدیر تیم‌های ملی داده بودند و یک هفته فرصت دادند تا جواب دهیم اما مدیر تیم‌های ملی این ایمیل را وسط تقویم خود گذاشته بود و یادش رفته بود به ما بدهد و مجبور شدیم با تیم دیگری بازی کنیم. قبل از بازی با عربستان هم قرار بود یک تیم عربی به ایران بیاید اما به من گفتند که پول نداریم و اگر به کویت برویم برایمان به صرفه‌تر است و مجبور شدم بازیکنان را به آن مسافت ببرم. اکنون هم فقط نگران کی‌روش هستم که چنین بازی برای او در نظر گرفتم. من نام کشور موریتانی را به ندرت می‌شنوم.

دایی تصریح کرد: فدراسیون مدام دم از مشکلات مالی می‌زند اگر مشکل مالی دارید و حق و حقوق شرکت من را ۴-۵ سال است که نمی‌دهی چه طور هزینه می‌کنی تا کشوری مثل موریتانی به ایران بیاید. به نظرم اگر ما با یک تیم لیگ یکی بازی می‌کردیم بهتر بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به پرسپولیس بازمی‌گردد یا خیر، گفت: من اول فصل هم گفتم اگر می‌خواستم یک درصد به بازگشت به پرسپولیس فکر کنم تیم انتخاب نمی‌کردم اما من راه آهن را انتخاب کردم تا پرسپولیس هم به آرامش برسد و اکنون دنیزلی هم با این تیم قرارداد دارد.

سرمربی راه آهن در خصوص دنیزلی گفت: او را هم به لحاظ فنی و هم شخصیتی قبول دارم. دنیزلی سه تیم بزرگ ترکیه را قهرمان کرده است. مربی کوچکی نیست اما مربی بزرگ امکانات بزرگ می‌خواهد.

دایی در جواب این پرسش که آیا دوست دارد سرمربی تراکتورسازی بشود اظهار داشت: پیش از این خیلی صحبت شده بود که من به تراکتورسازی بروم و من این عرق آذری خود را دارم ولی شرایط طوری نبود که به تبریز بروم. شاید درسال‌های آینده این اتفاق رخ دهد.

سرمربی راه ‌آهن در پاسخ به این سؤال که چرا این تیم در دقایق پایانی گل دریافت می‌کنند، گفت «‌این قضیه مربوط به نیم فصل اول می‌شد چرا که شرایط آماده سازی ما دیرتر از سایر تیم‌ها اتفاق افتاد. البته بدشانسی هم می‌آوردیم. تقریبا هم می‌شود گفت نیم فصل اول برای برخی از بازیکنان ما حالت کارآموزی داشت و این عدم تجربه مشکلاتی را به وجود آورده بود. اما نیم فصل دوم را خوب شروع کرده بودیم.

دایی در خصوص استفاده از جوانان چه در زمانی که سرمربی تیم ملی بود و چه اکنون که در راه‌ آهن است، عنوان کرد: من جوانانی را به تیم ملی آوردم که مطمئن بودم در آینده حرفی برای گفتن دارند. و اکنون هم آنهایی که در تیم ملی هستند، شاکله این تیم را تشکیل دادند. کسانی را آوردم که کمتر به آنها بها داده می‌شد. من فکر این نیستم که بیایم خودم نتیجه بگیرم و بمانم. من فوتبال را برای سرگرمی دنبال نمی‌کنم. عشق من فوتبال است و با تمام وجود می‌خواهم خدمت کنم و خدا را شکر که فوتبال زندگی‌ام را نمی‌چرخاند. از این ناراحت نیستم که ببازم و فردا به من بگویند اخراجی. و البته این را هم بگویم که شرایط تیم ملی با راه آهن فرق می‌کند. من در تیم ملی نتیجه بدی نگرفتم و فقط یک بازی رسمی با تیم ملی باختم.

مجری برنامه در ادامه این گفت‌وگو به علی دایی گفت شاید اگر لیوان دست کسی دیگر بود فرصت بیشتری به شما داده می‌شد و سرمربی راه‌آهن پاسخ می‌داد اتفاقا من راجع به این لیوان مطلبی بگویم. همه فکر می‌کردند این لیوان دست من بوده اما می‌‌خواهم به فردوسی پور بگویم که لیوان دست کسان دیگری بود. هر روز می‌شنیدم که می‌گفتند پول نداریم فلان کار را نمی‌توانیم انجام بدهیم اما من به خاطر منافع ملی چشم پوشی کردم.

دایی در پاسخ به این سؤال که با توجه به این همه مسائل آیا تیم ملی با کی‌روش به جام جهانی می‌رود یا خیر، گفت: کار سختی را در پیش داریم با این نحوه تدارکات که آغاز کردیم مطمئنم به مشکل می‌خوریم ما می‌خواستیم با امارات که آنهم در حد تیم ملی نبود، بازی کنیم اما اکنون با موریتاتی بازی می‌کنیم. من یک سؤالی دارم چرا این مسابقه پخش مستقیم ندارد. اگر موریتانی حریف تیم ملی است، مردم دوست دارند که این مسابقه را ببیند چه طور تصمیم گرفته می‌شود این مسابقه نشان داده نشود حتی آقای کفاشیان در برنامه ۹۰ گفت این مسابقه بدون تماشاچی برگزار می شود. چیزهای جدیدی می‌شنویم که در دنیا با آن برخورد نمی‌کنیم. آن علاقمند فوتبالی که در شهرستان دور است چه گناهی دارد که نمی‌تواند این بازی را تماشا کند.

وی تصریح کرد: فدارسیونی که استقلال نداشته باشد نمی‌تواند روی پای خود بایستند و لیوان دستش بماند. تا زمانی که فدراسیون خودکفایی مالی نداشته باشد و خرجش را خودش درنیاورد این لیوان دست کسان دیگری قرار می‌گیرد.

علی دایی در ادامه این گفت‌وگو درباره اینکه آیا واقعا باشگاه راه آهن خصوصی شده است، اظهار داشت: در خصوص انتقال باشگاه راه آهن به بخش خصوصی باید مطلبی بگویم که متاسفانه به دلیل اشتباه سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس مالکان این باشگاه با وجودی که لیگ در حال تمام شدن است و تاکنون ۹میلیارد تومان خرج این تیم کرده‌اند، هنوز برگه‌ای که نشان دهد آنها مالک این باشگاه هستند، ندارد. آقای سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس شما باید اشتباهت را تصحیح کنی و به افرادی که در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کردند، کمک کنی. افرادی که حتی حاضر نیستند اسم‌شان وسط بیاید. نه اینکه باعثدلزدگی آنها شویم.

سرمربی راه‌آهن در خصوص سقف قرارداد برای باشگاه‌های خصوصی گفت: اگر باشگاه خصوصی باشد، سقف قرارداد معنا ندارد. من که از جیب خودم می‌خواهم خرج کنم چرا باید اسیر قانون‌های من درآوردی شوم که در مملکت ماست. یا مثل قانون عدم جذب گلر خارجی در لیگ برتر.

ما در کشورمان گلرهای خوبی داریم اما به جای اینکه اجازه دهیم در لیگ برتر از دروازه‌بان خارجی استفاده شود و بگذاریم در لیگ‌های پایین‌تر جوانان رشد کنند برعکس تصمیم گرفتیم و کاری کرده‌ایم که جوان‌ها هدر بروند. یک جوان که نمی‌تواند یک دفعه به لیگ برتر بیاید و گلری کند. ما یک سری قوانین برای خود درست کرده‌ایم و راه فرار برای خودمان گذاشته‌ایم. همین بحث‌هایی که در کمیته انضباطی می‌شود مثل قضیه کسر دو امتیاز از پرسپولیس نشانه این مسئله است.

علی دایی ادامه داد: ناهنجاری ورزشگاه‌ها مگر مسئله الان است. متاسفانه هر چقدر ما در مورد این مسائل حرف می‌زنیم علیه ما جبهه گرفتند. من زمانی که پرسپولیس بودم در مورد این داوری که بازی پرسپولیس و داماش را قضاوت می‌کرد حرف حق زدم ولی از فوتبال ممنوع‌المصاحبه شدم و مجبور شدم در مورد شلغم و سرماخوردگی حرف بزنم. البته این را بگویم که جامعه داوری ما خیلی پاک و متعهد هستند. اما حمایت نادرست کمیته داوران دراین چند سال باعثشده چنین مشکلاتی پیش بیاید. حتی یک بار هم نگفتند که داوران اشتباه می‌کنند در صورتی که بشر جایز‌الخطاست.

سرمربی راه آهن در خصوص اینکه چه کنیم تا امثال علی دایی در فوتبالمان زیاد شود، گفت: بهتر از علی دایی هم در این فوتبال است اما شرایطی که ما آن روزها تمرین می‌کردیم با اکنون فرق دارد. اکنون خیلی به ندرت پیش می‌آید بازیکنان اختصاصی تمرین کنند. من در سال‌های آخری که در سایپا بازی می‌کردم نیم ساعت اختصاصی ضربه کاشته می‌زدم تا آماده شود.

علی دایی در خصوص اینکه گفته بود استقلال قهرمان این فصل می‌شود، گفت: تیم‌های تراکتورسازی، سپاهان و استقلال شانس قهرمانی دارند. خود ما با تراکتورسازی بازی داریم و با وجود اینکه به این تیم علاقه زیادی دارم باید بگویم ما بباز به تراکتورسازی نیستیم و همین می‌تواند ۲ یا ۳ امتیاز از تراکتورسازی بگیرد. از طرف دیگر جباری و تیموریان به استقلال بازگشتند و با توجه به بازی‌هایی که این تیم‌ دارند پیش‌بینی کردم استقلال قهرمان می‌شود.

سرمربی راه‌ آهن در مورد بازی امروز استقلال با الجزیره امارات تصریح کرد: استقلال امروز کار سختی دارد. در بازی رفت این تیم قدرت نداشت که روی دفاع الجزیره فشار بیاورد. آنها در کار دفاعی متزلزل هستند. اما استقلال اگر امروز با هوش بازی کند می‌تواند برنده باشد.

دایی در آخر درباره اینکه آیا طلبش را از فدراسیون فوتبال گرفت، اظهار داشت: من نه تنها از فدراسیون بلکه از پرسپولیس هم طلب سال گذشتهام را نگرفتم و ماندهام چقدر باید صبر کنم تا یک روزی به من زنگ بزنند و بخواهند که بروم پولم را بگیرم.