جانواریو: قهرمانی در اختیار ماست

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، پس از بازگشت سپاهان از قطر فرصتی دست داد تا در لابی هتل المپیک برای دقایقی با جانواریو هافبک برزیلی این تیم همکلام شویم و در خصوص شرایط سپاهان و وضعیت خودش سؤالات خود را مطرح کنیم.

در جریان این مصاحبه با پژمان منتظری مدافع استقلال هم برخورد داشتیم و دیدار این دو همبازی سابق جالب توجه شد.

جانواریو بحثرا با ال کلاسیکوی امشب و حضور تیم بارسلونا در فینال لیگ قهرمانان آسیا آغاز کرد.

او که با سزار مهاجم برزیلی سپاهان کری شدیدی داشت، در خصوص دیدار امشب بارسلونا و رئال مادرید در رقابت‌های لالیگا عنوان کرد: امشب بارسلونا فاتح ال کلاسیکو خواهد بود و در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا نیز سه بر صفر چلسی را می‌برد.

جانواریو در ادامه گفت: در رویایم این است که روزی همبازی مسی شوم چرا که او می‌تواند هر شرایطی را تغییر دهد. این بازیکن درباره اینکه بارسلونا در دیدار رفت مقابل چلسی بازنده شده، گفت: این اتفاق یک بار می‌افتد اما بارسا در بازی برگشت جبران می‌کند و اینکه می‌گویم سه بر صفر می‌برد حداقل گل‌هایی است که می‌گویم و انشاءالله که بارسلونا برنده می‌شود.

هافبک برزیلی سپاهان در ادامه این گفت‌وگو به سؤالات زیر پاسخ داد.

به صراحت بگو از بین تیم‌های سپاهان، تراکتورسازی و استقلال کدام تیم شانس اول قهرمانی هستند؟

سپاهان و استقلال شانس اول قهرمانی هستند. هر چند که از تراکتورسازی هم نباید غافل شد.

- از شرایط خودت در سپاهان بگو؟

شرایط خوبی دارم. وضعیت سپاهان مطلوب است و برای قهرمان شدن همه چیز در اختیار سپاهان است، بنابراین من هم در وضعیت خوبی قرار دارم و کم کم به هدف‌ نزدیک شده ام. ما کاری به استقلال و تراکتورسازی نداریم و کار خودمان را می‌کنیم. یک امتیاز هم از استقلال بیشتر داریم. ما باید به خودمان فکر کنیم. ۴ هفته حساس باقی مانده است و کنترل در دست ماست.

البته از یک موضوع نباید غافل شویم و آن هم اینکه یک امتیاز حاشیه امنیت ندارد. در صورت غفلت حتی تراکتورسازی هم می‌تواند از ما سبقت بگیرد. استقلال و تراکتورسازی بسیار خطرناک و قدرتمند هستند و مهره‌های خوبی دارند. سپاهان یک راه برای قهرمانی ندارد و آن هم این است که به خودش و نتایجش فکر کند.

- اما سپاهان در بازی با لخویا شکست خورد و آیا این نمی‌تواند در عملکرد این تیم تاثیر بگذارد؟

اگر بخواهم صادقانه حرف بزنم باید بگویم هر شکست می‌تواند تبعات داشته باشد. اگر تاثیر ناکامی مقابل لخویا را کتمان کنم کار درستی نیست چون به لحاظ انگیزشی که بازیکنان را نگاه می‌کنیم اگر تیم پیروز شود، انگیزه‌ها متفاوت است. البته سپاهان یک تیم حرفه‌ای است و ما شکست مقابل لخویا را پذیرفتیم ولی باید از آن عبور کنیم و از این شکست درس بگیریم و در مسابقات آینده قدرتمندتر باشیم.

شکست مقابل لخویا می‌تواند تاثیر گذار باشد، اما عاملی برای تخریب نیست. مثل یک مرد باید تابع قوانین حرفه‌ای باشیم و از شکست‌هایی که خوردیم پلی برای پیروزی بسازیم.

ما یک مسابقه را باخته‌ایم اما قرار نیست در دو بازی بازنده باشیم.

- سپاهان با یک امتیاز بیشتر صدرنشین است. این در حالی است که به دلیل بازگشت جباری و تیموریان به ترکیب استقلال اکثرا فکر می‌کنند استقلال شرایط بهتری برای قهرمانی دارد؟

این موضوع را قبول ندارم. دوباره تاکید می‌کنم شما جدول را ببینید که کدام تیم صدرنشین است البته نمی‌توانم کتمان کنم که جباری و آندو می‌توانند به استقلال کمک کنند اما حتی اگر تصور کنیم که با حضور آنها استقلال متحول شده و هر ۴ بازی باقیمانده را می‌برد اگر سپاهان هم هر ۴ بازی‌اش را ببرد کدام تیم قهرمان می‌شود؟ بدون شک سپاهان. دوباره تاکید می‌کنم بازگشت جباری و تیموریان روی شکل بازی استقلال تاثیرگذار خواهد بود.

- فصل که تمام شود، قراردادت با سپاهان به پایان می‌رسد. آیا برنامه‌ای برای فصل بعد داری؟

(با خنده) یک پیشنهاد خوب از بارسلونا دارم و روی آن فکر می‌کنم؛ البته این رویایی است که در سر دارم و می‌خواهم همبازی مسی شوم.

- اما سؤال ما جدی بود چرا که شایعه بازگشت شما به استقلال مطرح شده؟

همیشه شایعات پیرامون بازیکنان لیگ برتر هست. در این شرایط که سپاهان در حال رسیدن به قهرمانی است، حرفه‌ای نیست در مورد تیم بعدی‌ام صحبت کنم. بازیکنی هستم که تا آخرین روز قرارداد به قوانین آن احترام می‌گذارم و مسائل اخلاقی را رعایت می‌کنم. برخی از شایعات می‌تواند در صورت تداوم در رابطه بازیکن و باشگاه تاثیر بگذارد و دوست ندارم در سپاهان چنین تصوری پیش آید.

الان لحظه‌ای نیست که در موردش حرف بزنم. استقلال را دوست دارم و دو سال در این تیم بازی کردم اما اگر بخواهم در خصوص تصمیم فصل بعدم حرف بزنم خلاف قوانین است و مطمئن باشید با هیچ کس و در هیچ شرایطی تا پایان فصل حرف نمی‌زنم. من به همه تیم‌ها به ویژه سپاهان و استقلال احترام قائل هستم و تا پایان می‌جنگم.

- اگر بخواهی قلبا تصمیم بگیری به کدام تیم می‌روی؟

باید بگویم که قلب من به مدت یک ماه ساکت است و صدایی از آن نمی‌شنوید.

- ابتدای این فصل بازیکنان کلیدی از سپاهان جدا شدند. آیا این مسئله به سپاهان لطمه نزد؟

بدون شک تاثیر خود را گذاشت. با توجه به جابه‌جایی ستاره‌ها دچار چالش شدیم اما به شرایط خودمان برگشتیم و اکنون مدعی اصلی قهرمانی هستیم.

- اما شما فصل قبل شانس اول قهرمانی در آسیا بودید؟

بدون شک همین طور است. اگر ما این راه را ادامه می‌دادیم قهرمان آسیا می‌شدیم. اما این فوتبال است و سخت است که همه ستاره‌ها را حفظ کرد. چرا که همه رقیبان به دنبال بازیکنان سایر تیم‌ها هستند. آنچه مهم است سپاهان دوباره به اوج برگشته و مدعی قهرمانی در لیگ برتر است.

سپاهان باشگاه بزرگی است و هر بازیکنی به این تیم می‌آید برای رسیدن به ترکیب رقابت می‌کند.

- یکی از دلایل اوج گیری سپاهان جدایی بوناچیچ و حضور کرانچار بود. درست است؟

به هر حال این اتفاق افتاد. البته طبیعی است که وقتی تیمی به دور باخت می‌افتد مربی عوض می‌شود. وقتی مربی تغییر می‌کند یعنی تیم احتیاج به خون تازه و انگیزه متفاوت دارد. یک مدتی طول کشید تا ساختار سپاهان تقویت شود اما این اتفاق رخ داد. البته فرصت سوزی هم شد که این به خاطر تقویت ساختار سپاهان بود.

- تفاوت لوکا و کرانچار چیست؟

(با خنده) در اسمشان.

این یک مسئله طبیعی است که مربیان اروپای شرقی بیشتر عصبی هستند و رفتارشان تند است. لوکا هم همین شرایط را داشت و با خیلی از بازیکنان رفتار تندی داشت و خیلی هم سفت و سخت می‌گرفت. اما کرانچار برخلاف او تعامل خوبی دارد و جو تیم را آرام کرده و وقتی هم آمد شرایط تغییر کرد. او بهترین کاری که کرده باعثشده همه مثل خانواده در این تیم زندگی کنند.

- جانواریوی فعلی با جانواریویی که با فولاد به فوتبال ایران شناخته شد، چه تفاوت‌هایی کرده؟

انسان طوری است که هر روز یک چیز جدید یاد می‌گیرد وقتی به ایران آمدم فقط به مربیان و بازیکنان نگاه می‌کردم و سعی داشتیم خودم را معرفی کنم اما اکنون شرایط فرق کرده و خودم را از خانواده فوتبال ایران می‌دانم و راحتم. ارتباطم هم با سایرین خیلی صمیمی است. اکنون همه چیز رادر مورد فوتبال و حتی مسائل خانوادگی بازیکنان می‌دانم و خیلی از مربیان را می‌شناسم.

- از اینکه در ایران پدر شدی چه احساسی داری؟

من داستان زندگی خیلی خوبی در ایران دارم. وقتی به این کشور آمدم توانستم با دو تیم قهرمانی تجربه کنم و در همین کشور پدر شدم و خاطرات خوبی دارم. و هیچ وقت این خاطرات از یادم نمی‌رود.

- ظاهرا کار ساختمان سازی هم انجام می‌دهی؟

بله من مهندس ساختمان هستم. بعد از اینکه تحصیلاتم را در دانشگاه تمام کردم به کار مهندسی رو آوردم حتی بعد از حضورم در ایران پیگیر کارها شدم. یکی از علائق زندگیام کار ساختمان سازی است. بعضی کارها شاید منفعت نداشته باشد اما به خاطر علاقه است هر چند که کار ساختمان سازی یک نوع بیزنس است.