تعرفه های غیر عادلانه مسبب افزایش زیرمیزی

گروه اجتماعی – بررسی های نشان می دهد یکی از  مناقشه‌ برانگیز‌ترین بخش های طرح تحول سلامت، اصلاح کتاب ارزش‌ گذاری نسبی تعرفه‌های درمان با هدف واقعی کردن دستمزد پزشکان و برقراری عدالت در سلامت بود که این مساله افزایش ۱۲۰ تا ۳۰۰ درصدی مزد درمان را به دنبال داشت.

به گزارش افکارنیوز، برای اجرای گام سوم طرح تحول سلامت ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد و وزارت بهداشت با این توجیه که اجرای این طرح می‌تواند زیر‌میزی و دریافت‌های نامتعارف پزشکان را کاهش دهد، این مرحله از طرح تحول سلامت را ابلاغ کرد و از آن زمان مسئولان وزارت بهداشت، مدعی به صفر رسیدن زیرمیزی شدند.

اما متاسفانه این مساله نه تنها از بین نرفته بلکه موارد متعدد تخلف برخی پزشکان در گرفتن زیرمیزی و گسترش آن اکنون به آفت بزرگی در نظام سلامت کشور تبدیل شده و در این میان تنها بیماران برایبدست آوردن سلامت و حفظ جان خود و عزیزانشان مجبورند مبالغ مورد نظر پزشکان را پرداخت کنند تا شاید التیامی باشد بر دردشان .

به گفته بسیاری از پزشکان، تعرفه گذاری درمان نامناسب و غیر واقعی است و به گفته کارشناسان این مساله سبب شده تا برخی از این عزیزان برای واقعی کردن دستمزدهایشان اقدام به گرفتن مبالغ خارج از عرف از بیماران کنند.

با وجود تاکیدات مکرر وزارت بهداشت در کنترل پدیده زیر میزی این بار یکی از اعضای مهم جامعه پزشکی این مسالع را به صراحت تایید و از آن دفاع نیز کرده است.

کاظم عباسیون ،نایب رئیس جامعه جراحان کشور گفته است: وقتی که تعرفه‌های درمانی عادلانه نیستند پس هر چه پزشک می‌گیرد حقش است حالا می‌خواهد این پول رو میزی باشد یا زیر میزی.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره موضوع زیرمیزی گرفتن برخی از پزشکان گفت: این گونه اقدامات ناشی از زیاده خواهی برخی از پزشکان است در حالی که وزارت بهداشت باید با این پدیده به شدت برخورد کند.

رسول خضری با بیان این مطلب افزود: در حالی برخی از مسوولان جامعه جراحان از این پدیده دفاع می کنند که ‌طرحی در مجلس با عنوان برخورد با پزشکان زیرمیزی‌بگیر و با هدف جلوگیری از زیاده‌خواهی بعضی از پزشکان به امضا رسیده است.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت تاکنون در برخورد با پزشکان متخلف د این حوزه تعلل کرده و نتوانسته مانع کار ناشایست آنها شود .

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از پزشکان هیچ گونه تعهدی در برابر اجرای تعرفه های تعیین شده احساس نکرده و خود را مرجع تعیین قیمت و دستمزد می دانند و با دریافت مبالغ خارج از عرف پدیده زیر میزی را ترویج می دهند.

خضری اظهارکرد: تا زمانی که زیاده خواهی برخی از پزشکان وجود دارد شاهد نابرابری در سیستم سلامت خواهیم بود و در این میان تنها مردم به ویژه قشر ضعیف جامعه دچار مشکلات فراوان یخواهند شد.

این عضو جامعه پزشکی گفت: پدیده زیرمیزی و گرفتن مبالغ خارج از عرف و تعرفه موجب خدشه دار شدن رابطه بیمار و پزشک شده و نتیجه ای جز بی اعتمادی به جامعه پزشکی ندارد.

خضری بیان کرد: اقدام اخیر وزارت بهداشت در تعیین سامانه دریافت گزارش از زیرمیزی گرفتن پزشکان خوب است اما به حتم کافی نیست.

وی تاکید کرد: وزات بهداشت با تعیین تعرفه های مناسب می تواند بی عدالتی در سیستم  سلامت راتا حد زیادی از بین ببرد زیرا اکنون پزشکانی هستند که حتی ویزیت قانونی و مصوب را از برخی بیماران دریافت نمی کنند در حالی که بعضی از پزشکان با دریافت زیرمیزی درآمدهای چند صد میلیونی دارند.