کاخ های مجلل شمال تهران ، محل دفن سرمایه

گروه اجتماعی،نگاهی به قیمت ملک در تهران نشان دهنده وجود فاصله طبقاتی بسیار زیاد بین اقشار جامعه است، به طوری که اکنون قیمت هر متر ملک در جنوب تهران بین یک میلیون تا 2میلیون و 700هزار تومان در نوسان بوده و در برخی مناطق شمال تهران قیمت ها از حداقل متری 10میلیون تومان شروع و به متری 40میلیون تومان ختم می شود؛ خانه هایی که برای خرد آنها حداقل 7-8 میلیارد و گاهی اوقات 30 تا 40میلیارد تومان باید پرداخت.

به گزارش افکارخبر،در حالی که این پول ها می تواند گره از کار بسیاری از واحدهای تولیدی که مشکل نقدینگی دارند باز کند اما معمولا این روزها افراد ثروتمند حاضر نبوده پول و سرمایه خود را در طرح ها و برنامه های عمرانی و در بخش تولید و صنعت سرمایه گذاری کنند و در این میان فقط چشم انتظار دولت برای انجام رونق اقتصادی هستند.

در سال های نه چندان دور بسیاری از افراد ثروتمند از افراد نیازمند دست گیری می کردند و با تامین مایحتاج مورد نیازشان از این افراد حمایت می کردند اما این روزها چشم و هم چشمی چنان در میان این طبقه خاص سایه افکنده که داشتن خانه هایی ساخته شده از متریال وارداتی و کاملا دست ساز، طلاکوب، شیرآلات با روکش طلا ، خانه های چند صد متری برای حداکثر 3-4 نفر، امکاناتی مانند استخر، سونا، جکوزی داخل واحدها، چند هزار متر حیاط و روف گاردن و ... به یکی از ویژگی های بارز میزان تشخص آنها تبدیل شده است.

این که منشاء دارایی آنها از کجاست اصلا مورد نظر نیست بلکه چگونه خرج کردن اموال و سرمایه مهم است زیرا اکنون دیگر روحیه بذل و بخشش مال در میان این طبقه تقریبا رو به فراموشی گذاشته شده و حمایت از سایر افراد جامعه و به ویژه نیازمندان رنگ باخته است.

اینکه خانه ای دارای استخر و سونا و جکوزی مجزا بوده و تراس آن حداقل 100مترباشد و به چهار جهت تهران بزرگ دید داشته باشد از نظر بسیاری از افراد جامعه مهم نیست زیرا آنها درگیر تامین حداقل ها برای گذران زندگی هستند اما در مقابل طبقه خاصی از جامعه مسوولیت اجتماعی در قبال سایر هموطنان را به وادی فراموشی سپرده و این موارد برایشان ارزش تلقی می شود زیرا حداقل ها از نظر آنها داشتن خانه های چند 100متری، امکانات کامل و مصالح خارجی  و وارداتی و... است.

در سایر کشورها معمولا افراد پولدار بخشی از سود و درآمد خود را در راه های خیر و حمایت از خیریه ها می بخشند و هیچ گاه از زیر بار پرداخت مالیات خود شانه خالی نمی کنند اما اینجا سووال پیش می آید چند درصد از افراد پولدار جامعه که دارای اموال و املاک فراوان هستند، مالیات واقعی خود را پرداخت می کنند؟

همان طور که گفته شد اکنون وضعیت اقتصادی کشور مناسب نبوده و رکود عمیقی بر بخش تولید و صنعت حکمفرماست در حالی که افراد ثروتمند جامعه با سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی می توانند علاوه بر اشتغالزایی برای تعداد زیادی از هموطنان، زمینه های به حرکت درآوردن چرخ های اقتصاد را فراهم کرده و دراین میان سود مناسبی نیز به جیب بزنند اما متاسفانه این افراد منتظر برنامه ها و سرمایه گذاری های دولت برای رونق اقتصادی بوده و خود به عنوان بخش خصوصی حاضر نیستند ریسک کرده و سرمایه و پول خود را وارد بازار کار و صنعت و تولید کنند.