چرا جوانان این جشن باستانی را به شیوه ای خشن برگزار می کنند؟

گروه اجتماعی - تنها چند روز به برپایی جشن چهارشنبه سوری باقی مانده و از اواسط اسفند نوجوانان و جوانان با انداختن ترقه ها و ایجاد سر و صداهای ناهنجار نزدیکی این روز به طور مداوم یادآور شده اند.

 

به گزارش افکارنیوز، در سال های گذشته چگونگی برگزاری مراسم چهارشنبه سوری بسیار تغییر کرده و از شیوه تاریخی و باستانی خود فاصله چشمگیری گرفته است.

 

در طول سال های گذشته و با واردات بی رویه و غیر قانونی انواع ترقه و مواد منفجره و ... شاهد برگزاری مراسم شبیه میدان جنگ به جای آیین سنتی این شب هستیم، مراسمی که نه از شادی  و جشن های چهارشنبه سوری خبری است و نه دیگر مردم دور هم جمع می شوند تا آجیل بخورند و نه کسی برای قاشق زنی می رود.

معمولا از اواسط اسفند ماه و تقریبا 2 هفته به زمان برگزای این جشن، صدای بمب های دست ساز، ترقه و ... امنیت و آرامش را از مردم شهرها و حتی روستاها سلب می کند.

وضعیت نامناسب برگزاری مراسم چهارشنبه سوری آنچنان وخیم شده که بسیاری از شهروندان ترجیح می دهند پیش از غروب آفتاب به خانه های خود بازگردند تا از هرگونه خطر ناشی از آتش افروزی و ترقه و بمب و ... در امان باشند.

تا دهه ها پیش بسیاری از بزرگان فامیل برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری روزشماری می کردند تا افراد خانواده را دور هم جمع کرده و با خوردن آجیل، آش رشته و برافروختن 3 کپه آتش و پریدن از روی آن به استقبال بهار بروند اما در سال های اخیر وضعیت آنچان اسفناک شده که بزرگان فامیل از چندروز قبل تقریبا خانه نشین شده و از ترس سرو صدا و خطرات ناشی از انداختن ترقه  و مواد محترقه و منفجره بیرون نمی روند.

سووال مهم این است که چرا و چگونه آیین باستانی جشن چهارشنبه سوری و مراسم امن آن اکنون شهر را تبدیل به میدان جنگی بزرگ کرده است؟ چرا جوانان و نوجوانان برخلاف این جشن باستانی شیوه ای نوین و خشن برای برگزاری آن برگزیده اند؟

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این باره گفت: در گذشته بزرگان خانواده و مردم محله ها با تهیه بوته و کاه و ... این جشن را برگزار می کردند و بر روند برگزاری مراسم از سوی کوچکترها نظارت کامل داشتند و هیچ مشکلی نیز پیش نمی امد و جشن چهارشنبه سوری در کمال شادی و امنیت برگزار می شد.

سید حسن موسوی چلک افزود: اما در چند دهه گذشته سعی کردیم این جشن را حذف کنیم اما به دلیل اینکه مراسم چهارشنبه سوری با زندگی مردم آمیخته شده موفق نبودیم.

وی تصریح کرد: مدیریت دولتی جشن هایی این چنین اصلا امکان پذیر نیست و مردم همکاری نمی کنند بنابراین برخوردهای سلبی مانند مخالفت، بازداشت و دستگیری، ممانعت از برگزاری، کنترل مراسم، برگزاری مراسم در جاهای از پیش تعیین شده و اجرای ان از سوی نهادهای دولتی و ... هیچ گونه موفقیتی به دنبال ندارد.

وی بیان کرد: در گذشته این جشن با شادی همراه بود اما در سال های گذشته محدودیت برای برگزاری جشن چهارشنبه سوری و ممانعت از شادی سبب شد تا جوانان و نوجوانان به سمت دیگری بروند که همان استفاده از مواد خطرناک و بمب و ترقه و ایجاد انفجارهای مهیب به جای آیین سنتی ساده این مراسم است.

وی تاکید کرد: اگر اجازه داده می شد مردم در جای مناسب به ابراز شادی بپردازند اکنون شاهد این برخوردها و استفاده از مواد خطرناک برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری نبودیم.

وی توضیح داد: با وجود ممانعت شدید نیروی انتظامی و برخورد با فروشندگان مواد محترقه و منفجره باز هم از ماه ها قبل شاهد خرید و فروش این مواد و دستگیری فروشندگان هسیتم و بازهم در آستانه برگزاری این مراسم و حین آن اتفاقات ناگوار برای هموطنان می افتد و منجر به مصدومیت و سایر حوادث ناگوار می شود در حالی که با فرهنگسازی مناسب می توانستیم مانع این موارد شویم.

موسوی چلک اظهار کرد: برای پیشگیری از ادامه مصدومیت ها و .. باید برگزاری این مراسم را به مردم واگذار کرده و از مدیریت دولتی بپرهیزیم زیرا همکاری مردم می تواند مراسمی بدون خطر و استفاده از هرگونه مواد خطرناک و ... را مانند دهه های پیش رقم بزند و چهارشنبه سوری بر اساس آیین اصلی خود برگزار شود و دیگر چهارشنبه سوزی نباشد.

رئیس انجمن مددکاری ایران نیز بر این باور است: در سال های گذشته مسوولان رفتارهای غلط و نامناسبی در برابر برگزاری این جشن ملی از خود نشان داده و سبب شده اند تا مردم از برگزاری این جشن به شیوه سنتی فاصله بگیرند.

مصطفی اقلیما افزود: رفتارهای غلط مسؤولان و نبود برنامه ریزی های مناسب سبب شده تا نوجوانان و جوانان ندانند در جشن چهارشنبه سوری باید چه کارهایی انجام دهند.

وی تاکید کرد: جشن چهارشنبه سوری باید تبدیل به جشن آشتی‌ کنان مردم با یکدیگر باشد و دولت با همکاری مدرم باید امکانات مناسب برای اجرای سنتی این جشن را فراهم کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نمی توان و نباید با نگاه منفی به سنت ها و آیین برخورد کرد بلکه باید با فرهنگسازی زمینه اجرای صحیح جشن های باستانی را فراهم کرد.

اقلیما گفت: متاسفانه مدیریت مناسبی در حوزه امور فرهنگی در کشور وجود ندارد و به دلیل تعدد نظر مسوولان مختلف دچار این مساله شده ایم به طوری که اکنون بسیاری از مردم جامعه، دولت، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و ... را مخالف برگزاری مراسم چهارشنبه سوری می دانند در حالی که هر کدام از این دستگاه ها می توانند با برگزاری این جشن به صورت کاملا ایمن و با مواد مناسب به جای مواد محترقه و منفجره خطرناک ، زمینه های همکاری مردم را فراهم سازند.