باغ‌های چهارمحال وبختیاری را سرما زد

ناهید شبانیان: استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید محصولات باغی کشور به شمار می‌رود به‌طوری‌که هم‌اکنون در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه کشوری دارد.

این استان در حال حاضر قطب تولید بادام کشور است و بیشترین بادام تولیدی کشور در این استان تولید می‌شود. این استان در تولید بادام، گردو، انگور، هلو و... در سطح کشور نمونه است و در تولید بسیاری از محصولات باغی پیشتاز است.

شهرستان سامان این استان یکی از قطب‌های کشاورزی و تولیدات محصولات باغی در سطح استان است که بیشترین تولیدات بادام و گردو و محصولات باغی استان در این شهرستان تولید می‌شود.

شهرستان سامان به‌واسطه تولید بادام مرغوب و باکیفیت و بیشتر از مناطق دیگر کشور موجب شده است استان چهارمحال و بختیاری قطب بادام کشور لقب بگیرد.

دمای هوا در روزهای پایانی اسفندماه ۹۴ در سطح استان بسیار گرم شد و این امر موجب شکوفه زدن بسیاری از درختان میوه در سطح استان به‌ویژه شهرستان سامان این استان شد.

در ایام نوروز به‌واسطه بارش برف در ارتفاعات دما در سطح استان کاهش پیدا کرد و موجب شد که دمای هوا به زیر صفر برود و کاهش دما در سطح استان چهارمحال و بختیاری همچنان ادامه دارد.

افت شدید دما موجب سرمازدگی بسیاری از درختان میوه در سطح استان چهارمحال و بختیاری شده است.

طی بررسی ها کمترین دمای ثبت‌شده در سطح استان در فروردین‌ماه اختصاص به شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، بن و سامان داشته است که دما در این نقاط به ترتیب منفی هشت، منفی ۷.۵، منفی ۷.۵ و منفی ۴.۵ سانتی گراد بوده است.

دما در سطح استان همچنان پایین است به‌طوری‌که در حال حاضر حداقل دما در شهرکرد منفی ۵.۵ درجه سانتی گراد است. انتظار می‌رود که یخ‌زدگی درختان میوه و از بین رفتن شکوفه‌های درختان در سال جاری موجب خسارت قابل توجه به باغداران استان بشود.

هم‌اکنون دما در بسیاری از نقاط استان در سردترین نقطه شبانه‌روز به زیر صفر می‌رود و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی ازجمله شکوفه‌های درختان همچنان وجود دارد مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در این خصوص گفت: ورود یک سامانه بارشی در ایام نوروز به چهارمحال و بختیاری موجب بارش برف در بسیاری از نقاط استان شد که این امر موجب کاهش دمای در سطح چهارمحال و بختیاری شده است.

مهرداد قطره اظهار داشت: سازمان هواشناسی چهارمحال و بختیاری در چند نوبت اطلاعیه‌های در خصوص احتمال سرمازدگی باغ‌های سطح استان صادر کرده است.

وی گفت: هم‌اکنون نیز دما در بسیاری از نقاط استان در سردترین نقطه شبانه‌روز به زیر صفر می‌رود و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از جمله شکوفه‌های درختان همچنان وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حال حاضر احتمال سرمازدگی در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و بن همچنان وجود دارد و باید کشاورزان و باغداران منطقه تمهیدات ویژه برای جلوگیری از سرمازدگی باغات را انجام بدهند.

۴۰درصد از باغ‌های چهارمحال و بختیاری در پی کاهش دما دچار سرمازدگی شده‌اند مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری نیزاظهار داشت:۴۰ درصد از باغ‌های چهارمحال و بختیاری در پی کاهش دما دچار سرمازدگی شده‌اند.

طاهر نوربخش عنوان کرد: احتمال سرمازدگی درختان تا اواخر فروردین‌ماه در سطح استان وجود دارد.

 

وی ادامه داد: بهترین راه برای کشت ارقام دیر گل در کوتاه‌مدت، به‌منظور مقابله با سرمازدگی‌های تشعشعی، استفاده از باد زن‌ها، روشن کردن آتش، ایجاد مه‌دود و چاهک معکوس است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه در سال گذشته بیشترین خسارت سرمازدگی به  باغ‌های شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری واردشده بود، عنوان کرد: سرمازدگی محصولات باغی در مهم‌ترین منطقه تولید محصولات باغی استان چهارمحال و بختیاری(شهرستان سامان) موجب کاهش ۱۶ درصدی تولید شد.

شهرستان سامان با تولید ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن بیشترین تولیدات باغی را در بین شهرستان‌های استان داشته است وی یادآور شد: شهرستان سامان با تولید ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن بیشترین تولیدات باغی را در بین شهرستان‌های استان داشته است ضمن اینکه بیشترین آسیب‌های ناشی از سرمازدگی متوجه محصولات باغی این شهرستان شده است.

وی عنوان کرد: سرمازدگی محصولات باغی یکی از مهم‌ترین مواردی است که طی سال‌های گذشته در چهارمحال و بختیاری موجب کاهش خسارت به محصولات باغی و کاهش تولیدشده است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۳ کل محصولات باغی استان ۱۸۲ هزار و۴۹۵ تن بود که متأسفانه سرمازدگی باغات استان موجب کاهش ۵.۶ درصدی محصولات باغی در سال ۱۳۹۴ شد که براین اساس کل محصولات باغی در سال گذشته جمعاً ۱۷۲ هزار و ۳۰۰ تن بود.

یکی از محققان حوزه کشاورزی در چهارمحال و بختیاری در این زمینه  گفت: کاشت درختان میوه دیر گل مهم‌ترین اقدام در برابر کاهش خسارت‌های سرمازدگی در سطح استان چهارمحال و بختیاری است.

افشین مقدس ادامه داد: بهره‌گیری ازنهال های درختان میوه که شکوفه آن‌ها پس از طی ۲۰ الی ۳۰ روز ابتدای سال باز شود نقش مهمی در مقابله با سرمازدگی دارد.

 درختانی که شکوفه‌های آن‌ها در روزهای پایانی فروردین‌ماه بازشده است بازده تولیدی بیشتری داشته‌اند و کمتر دچار خسارت سرمازدگی شده‌اند وی عنوان کرد: پژوهش‌ها در سطح استان نشان می‌دهد که درختانی که شکوفه‌های آن‌ها در روزهای پایانی فروردین‌ماه بازشده است بازده تولیدی بیشتری داشته‌اند و کمتر دچار خسارت سرمازدگی شده‌اند.

وی اظهار داشت: کشاورزان و باغداران چهارمحال و بختیاری باید در فروردین‌ماه هرسال توجه بیشتری به تغییرات دمای داشته باشند و بازه‌های دمای هواشناسی را در این ماه برسی کنند و در زمان‌هایی که دما افت شدید داشت تمهیدات ویژه در باغ‌ها برای جلوگیری از سرمازدگی شکوفه‌ها را لحاظ کنند.

این محقق اظهار داشت: روشن کردن آتش در باغ ها و افزایش دما در شب ها به ویژه در هنگام طلوع آفتاب می توان نقش مهمی در جلوگیری از سرمازدگی شکوفه های درختان داشته باشد که کشاورزان باید برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی در این مسیر گام بر دارند.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: سرمازدگی مهمترین تهدید باغ‌های چهارمحال و بختیاری است که این امر بعضی اوقات موجب کاهش محصولات باغی در استان می شود.

ذبیح الله غریب اشاره به اینکه، سرمازدگی مهمترین تهدید درباغ های چهارمحال وبختیاری به شمار می رود، اظهار داشت: هر سال سرمازدگی خسارت های فراوانی به باغداران استان چهارمحال و بختیاری وارد می کند.

زمینه مقابله با سرمازدگی در چهارمحال و بختیاری به صورت علمی برسی شود

وی عنوان کرد:  در سال ۹۴ در پی سرمازدگی باغات بادام، تولید این محصول کاهش پیدا کرده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: باید زمینه مقابله با این تهدید به صورت علمی در استان بررسی و راهکارهای مقابله با آن به کشاورزان آموزش داده شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری رتبه نخست تولید بادام در کشور را دارد، اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری بیشترین بادام تولیدی کشور را تولید کرده و رتبه نخست این محصول باغداری را در کشور به خود اختصاص داده است.

باغداران با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری استانی سردسیر است باید از نهال های درختان میوه ای که دیگر گل هستند و همچنین در برابر سرما مقاوم هستند استفاده کنند تا دچار خسارت کمتری در زمینه سرمازدگی بشوند.