لاله‌های واژگون درنطفه یخ زدند

چهارمحال و بختیاری دارای گسترده‌ترین دشت لاله‌های واژگون کشور است که شمارش معکوس برای رویش این لاله‌های آغازشده بود.

به دلیل وسعت زیاد(سه هزار و ۴۰۰ هکتار) دشت لاله‌های واژگون (اشک مریم) در دو نوع قرمز و زرد و نیز نزدیکی به دیگر جاذبه‌های گردشگری کوهرنگ، این منطقه تفرجگاه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

زمان رویش و شکفتن لاله‌های واژگون در این دشت از اواسط فروردین‌ماه شروع و تا اواخر اردیبهشت ادامه خواهد داشت. این گل در مناطق صخره‌ای و سنگلاخی می‌روید و حتی تا ۱۰ هزار شاخه از آن در یک دشت قابل‌مشاهده است.

در حالی بوته لاله‌های واژگون رشد کرده و زمان اندکی تا لاله دادن این گل‌های زیبا باقی نمانده بود، آسمان چهارمحال و بختیاری خیال باریدن کرد و ابرها باریدند و برف منطقه را پوشاند.

لاله‌ها که در حال باز شدن بودند در پوشش برف ۳۰ سانتی‌متری قرار گرفتند و گلبرگ‌های این گل‌های بسیار زیبا در دمای سرد برف‌، یخ زده و از بین رفتند.

بزرگ‌ترین دشت لاله‌های واژگون چهارمحال و بختیاری امسال دیدنی نیست و به نظر می‌رسد که ماه گردشگری(اردیبهشت‌ماه) کوهرنگ کم رونق تریم ماه گردشگری این منطقه باشد.

بخشدار مرکزی کوهرنگ در این خصوص اظهار داشت: بارش برف در روز جمعه هفته گذشته در شهرستان کوهرنگ موجب نشستن بیش از ۳۰ سانتی‌متر برف در نقاط مختلف منطقه ازجمله رویشگاه لاله‌های واژگون شد.

دشت لاله‌های واژگون چهارمحال و بختیاری در یک‌قدمی شکوفا شدن بود که بارش برف در این منطقه موجب یخ زدن لاله‌های واژگون و از بین رفتن آن‌ها شدفرزاد حسینی عنوان کرد:  دشت لاله‌های واژگون چهارمحال و بختیاری در یک‌قدمی شکوفا شدن بود که بارش برف در این منطقه موجب یخ زدن لاله‌های واژگون و از بین رفتن آن‌ها شد.

وی اظهار داشت: دشت لاله‌های واژگون بزرگ‌ترین و زیباترین دشت لاله‌های واژگون کشور می‌شود که هرساله مسافران بسیاری از مناطق مختلف کشور راهی این منطقه می‌شدند تا زیبایی این گل‌ها را ببینند.

بخشدار مرکزی کوهرنگ ادامه داد: به نظر می‌رسد که امسال با از بین رفتن لاله‌های واژگون مسافر کمتری وارد منطقه بشود.

وی در ادامه تأکید کرد: در حال که تمهیدات ویژه برای بازدید مسافران و گردشگران از این منطقه اندیشیده شده بود و تلاش شده بود که با همکاری ارگان ها و سازمان‌ها از تخریب و بوته کنی لاله‌های واژگون توسط گردشگران جلوگیری شود، بارش برف همه را غافلگیر کرد و لاله‌های واژگون را از بین برد.

بخشدار مرکزی کوهرنگ گفت: هم‌اکنون سطح منطقه لاله‌های واژگون را برف فراگرفته است و پایین آمدن دمای منطقه موجب یخ زدن و از بین رفتن لاله‌های واژگون شده است.

دما در کوهرنگ به منفی ۴.۵ درجه رسیده است

مدیرکل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص کاهش دما در کوهرنگ گفت: بارش برف در شهرستان کوهرنگ موجب کاهش دما به زیر صفر در این منطقه شده است.

مهرداد قطره عنوان کرد: کاهش دما در این منطقه احتمال سرمازدگی درختان و گیاهان را افزایش داده است.

وی اظهار داشت: کم‌ترین دمای ثبت‌شده در کوهرنگ منفی ۴.۵ بوده که این دما در این موقع سال که گیاهان و درختان رشد کرده‌اند می‌تواند خسارت‌های بالایی در زمینهٔ سرمازدگی به باغات و مراتع و اراضی کشاورزی وارد کند.

بارش برف و سرمازدگی لاله های واژگون نقش مهمی می تواند در کاهش ورود مسافر به منطقه داشته باشد که همین امر نیز موجب از رونق افتادن هتل های منطقه می شود رئیس اتحادیه هتل داران چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص اظهار داشت: هر سال با رویش لاله های واژگون در شهرستان کوهرنگ ورود مسافر و گردشگر به منطقه افزایش می یابد و هتل های منطقه رونق می گیرند.

فریدون رئیسی تاکید کرد: دشت لاله های واژگون زیباترین جاذبه گردشگری منطقه در فصل بهار به شمار می رود که نقش مهمی در جذب مسافر و گردشگر به منطقه دارد.

وی ادامه داد: بارش برف و سرمازدگی لاله های واژگون نقش مهمی می تواند در کاهش ورود مسافر به منطقه داشته باشد که همین امر نیز موجب از رونق افتادن هتل های منطقه می شود.

دشت لاله‌های واژگون چهارمحال و بختیاری در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی از توابع شهرستان کوهرنگ واقع‌شده است.