خسارت های میلیاردی به عشایر

یحیی حسین‌پور مدیرکل عشایری چهارمحال وبختیاری اظهار کرد:بارش برف، باران وجاری شدن سیلاب اخیر خسارت‌های مالی فراوانی برای عشایر در پی داشته است.

 

حسین پور افزود: سیلاب و بارش شدید باران وبرف تأسیسات، راه‌های کوچ‌رو، دام‌ و چشمه‌های آبشخور عشایر را تخریب کرده است.

 

مدیرکل عشایری استان چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه پنج هزار راس دام هم از عشایر بر اثر سیلاب تلف شد،گفت:متأسفانه تعدادکمی از دام‌های عشایراز خدمات بیمه بهره مند هستند.

 

حسین‌پور گفت: توانستیم  ۱۵ تُن علوفه بین عشایر آسیب‌دیده توزیع کنیم.

 

فرهادی مدیر کل ستاد بحران چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز اظهار کرد: این میزان خسارت به تأسیسات زیربنایی شامل جاده ها، خطوط انتقال شبکه های توزیع آب و برق، کانال های دفع آب معابر شهری و روستایی، تأسیسات فضای سبز شهری، باغات مثمر، فضای سبز شهرها، جنگل ها، منابع طبیعی، زمین های کشاورزی و دام های عشایر وارد شده است.

 

وی به تخریب پایگاه ۱۱۵اورژانس سد و نیروگاه کارون چهار بر اثر ریزش کوه اشاره کرد و افزود: در این حادثه پس از چهارساعت تلاش ماموران ،اتومبیل های پرسنل و آمبولانس اورژانس از زیر سنگ ها خارج شد.

 

فرهادی گفت: به دنبال بارش های اخیر، ۲۰۰خانوار عشایری با کمک ۱۶گروه امدادی پیاده از فرمانداری ها، بخشداری ها، جمعیت هلال احمر و امور عشایر در استان نجات یافتند.

 

قطره مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری هم در این گفت وگو اظهار کرد : میانگین وزنی بارندگی ها از اول پاییز تاکنون به ۴۷۵ میلیمتر رسید که میزان بارش ها در مقایسه با دوره مشابه سال قبل حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است.